Terje_F Startet 5.Juni.2012 Del på Facebook Startet 5.Juni.2012 I et forsøk på å kontrollere om det originale VP/VDO-instrumentet for kjølevannstemperatur er defekt (viser feil temperatur) på min TAMD22 så har jeg gått til anskaffelse av WEMA-giver og WEMA-instrument fra Maritim siden det var en forholdsvis billig løsning. Det eneste Maritim hadde på lager var en-polet giver, mens det originalt står to-polet giver i TAMD22'en. Såvidt jeg forstår så er forskjellen at mens en to-polet giver har både + og - poler som skal kobles til hhv instrument og minus på batteri så har den en-polede giveren bare en + pol som i dette tilfellet skal på instrument og henter samtidig jord/minus fra godset i motor. Instrumentet jeg har kjøpt kan benyttes på både 1, 2 og 3 polede givere. Jeg har målt med multimeter mellom + på batteri og gods i motor (på og rundt giver) og får samme spenning som når jeg måler direkte på +/- pol på batteriet. I min forenklede verden så skulle det derfor fungere å benytte en en-polet giver. MEN: jeg får ikke mer enn maks 50 grader på instrumentet i et turtallsintervall som vanligvis gir 90-95 grader på originalinstrument. Og vannet er åpenbart varmere enn 50 grader når jeg kjenner på kjølevannet. Så jeg nekter å tro at nytt instrument og giver viser riktig. Så hva kan være feil? 1) er det slik at selv om jeg måler fornuftig spenning mellom + på batteri og gods i motor så er det noe teknisk som ikke er på plass? Adeno skriver noe i dette innlegget (https://baatplassen.no/i/topic/92028-givere-til-feria-instrumenter-resistansen-2-polet-til-1-polet/) om flytende jord. Forstår det ikke helt, men er det noe her jeg opplever/misser? 2) Det hører med til historien at Maritim bare hadde 1/8"-giver med 27-gjenger mens TAMD22 originalt har M14 med 1,5mm gjenger. Jeg kjøpte derfor en overgang. Giveren er vel ca 50-60 mm lang nedenfor gjengene, men ved bruk av overgangen så er det bare 15-20 mm av giveren som stikker "utenfor" gjengene i overgangen. Det er altså kanskje bare 1/3 av giveren som er i kontakt med vannet ved bruk av overgang. Kan dette ha noe å si? Burde ikke godset i overgangen uansett bli varmt? Håper det er mulig forstå forklaringen min og at noen kan bidra til å hjelpe en stakkar på rett vei i feilsøkingen. PS: Maritim har bare 1 type WEMA-giver M14 med 1,5mm gjenger, men den er for sikkerhets skyld 3 polet... Forstår det da som at det er + og - pol i tillegg til at den skal jordes i godset, og da er jeg vel like langt DERSOM jeg ikke kan benytte en-polet, ref punkt 1) over.....? Må bite i gresset og kjøpe en dyrere giver som er topolet? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Såvidt jeg forstår så er forskjellen at mens en to-polet giver har både + og - poler som skal kobles til hhv instrument og minus på batteri så har den en-polede giveren bare en + pol som i dette tilfellet skal på instrument og henter samtidig jord/minus fra godset i motor. Instrumentet jeg har kjøpt kan benyttes på både 1, 2 og 3 polede givere. Nei, begge giverne gir "Minus" til instrumentet ! Enten henter instrumentet et tilmålt "Minus" fra motorblokka (en-polet system) eller fra en egen minus-tilkobling via egen kabel (to-polet) ! Med "tilmålt" mener jeg at motstanden i giveren vil variere utifra temperatur eller trykk avhengig av om det er temperatursensor eller trykksensor! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Terje_F Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Sorry, det er vel minus giveren gir til instrumentet ja. Jeg har jo koblet instrumentet direkte på batteriets plusspol (via bryter istedenfor tenning). Men like fullt: hvorfor "fungerer" det ikke tro? Redigert 5.Juni.2012 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Husk at bruk av en-polede givere krever at du har følerens gjengeparti må ha skikkelig elektrisk kontakt med motorgods!! Overdreven bruk av isolerende tetningstoff, som f.eks. gjengetape i hele sensor-forskruvningens lengde, kan medføre at den en-polede sensoren ikke får elektrisk kontakt med gods. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Terje_F Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Mateco: har ikke benyttet noe tetningsmasse av noe slag, så tror ikke det er problemet. Jeg får jo temp, men 50 grader virker usannsynlig på 2/3 fart. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Interesant lesing dette, gleder med til forsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Ja, Arild. Tenkte å tipse deg på IM, men har ikke rukket det... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Om du har benyttet en gjengeadapter så kan det være at sensortuppen kommer for langt ut slik at den ikke får skikkelig kontakt med det varme vannet, Forsøk å isloere med en fille rundt sensor og adapter for å se om den avleste temperaturen stiger. Når det gjelder de forskjellige giverne, så er det ikke gitt at en sensor med to utganger er "to-polet" Mange givere har multifunksjoner. Dvs. den ene utgangen har varierende motstand mhp temperaturen, mens den andre utgangen fungerer som en termostat med slutning ved en gitt temperatur (f.eks. 95 'C). Da er det snakk om en "en-polet" multifunksjonsgiver hvor den ene utgangen går til instrumentet for avlesning av temperaturen, mens den andre går til alarmlsystemet og trigger en alarmlampe/buzzer. For å teste om det er en "en-polet" så mål motstanden mellom giverens gjengepart og begge utgangene. Om begge utgangene er "tette" (uendelig motstand) så er det en "to-polet" giver. Om den ene utgangen viser mellom 1500-2000 ohm (ved rom temperatur) så er det snakk om en "en-polet" multifunksjons giver. En "3-polet" giver, som du nevner innledningsvis, vil jeg anta er en "to-polet" multifunksjons-giver. Dvs. en tilkobling for minus, en utgang til instrumentavlesning, og en alarmgivende utgang som slutter ved f.eks. 95 'C. Tilbake til problemet ditt. Test ut giveren din ved å varme den opp i ei gryte med vann sammen med et termometer. Mål så motstanden i giveren ved forskjellige temperaturer. Sammenlign verdiene med denne kurven. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Terje_F Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Dette forsøket er ikke noe for meg, så mye kan jeg si. Vet ikke engang hvordan jeg måler motstand. Dersom det mistenkes at den splitter nye giveren er defekt, så får jeg heller forsøke meg med en 14mm giver uten adapter og ta den kostnaden. Men er du enig at jeg skal kunne benytte en giver som får jord fra godset så lenge jeg måler spenning mellom + på batteri og gods i motor? Motor må vel da være jordet/tilkoblet minus på en eller annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 For å avslutte min egen tråd: Fikk til slutt en to-polet giver og nå viser instrument at motor har korrekt temp i forhold til at driftstemp skal være i intervallet 75-90 grader. Ser også at jeg har skrevet noe babbel om 3-polet giver tidligere i denne tråden. Det er selvfølgelig bare rør :) Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 TAMD22 har såkalt 1,5polt anlegg ,dvs blokka er kun jordet i start og stoppøyeblikket, starter og stopprele er enpolt, mens resten er topolt. Unngår da at drev/motor er jordet mot batteriminus 99.99% av tiden. Så er ikke rart at du ikke fikk resultater med 1polt. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.