ooma Startet 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2005 Er litt forvirret når det gjelder trykkvannspumper! Etter å ha snakket med et par lokale pushere har jeg tro det eller ei INGEN anbefalinger. Alle er like gode sier de..... Kan da umulig stemme siden prisen varierer. Antar at jeg trenger en pumpe med ca 10liter kapasitet til et par uttak inkludert varmtvann. Bør jeg velge Flojet, Whale, Johnson, Jabcoso eller hva de er de heter alle sammen? Må jeg ha akkumulator? Støyer de slik at jeg bør tenke på hvor jeg monterer pumpen? Antar at det er mange erfaringer på dette blant medlemmene. Lurer også på elektriske toaletter. Hva er forskjellen bortsett fra design, og er det stor forskjell på støynivået? Satser nemlig på at bo-komforten skal heves til våren! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Svein H Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hei, Når det gjelder pumpe kan jeg bare anbefale en modell, siden det bare er denne som har stått montert i de båtene jeg har hatt. Den heter Shurflo (11,6 Liter) og har alltid fungert. Når det gjelder toalett har jeg faktisk kun vært borti de med TMC pumpe (billig). Maritim tror jeg har de, pluss de fleste andre båtutstyrsforretninger. Denne bråker endel, men har alltid fungert !! Men, her som med mange andre spørsmål er det nok 1000 meninger !! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
olpi Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Har hatt Flojet i 2 båter og de har fungert meget bra. Har ikke hatt behov for akkumulatortank. Strålen har vært jevn selv om man ikke har skrudd opp kranen helt. Hvis du har stooor båt med meget lange slanger så bør du vel kansje ha akkumulatortank uansett pumpe? Har også hatt shurflo i en båt, og den fungerte også bra. Den bråket imidlertid mye, men det kan jo ha endret seg på nye pumper. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Kan heller ikke si hvilken trykkvannspumpe som er best, det finnes nok mange bra på markedet vil jeg tro. Har selv en Shurflo 11L 12V som har fungert bra. Pris ca 750, - kroner. Synes ikke den bråker mye, men dette har sikkert noe med monteringsstedet å gjøre. Min er montert i forkant av motorrommet. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Kjelli Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Skiftet pumpe nettopp til denne, pris fra Maritim. SHURFLO 7L 12V Art.nummer: 5410-06 Pris: 536,- Var overrasket hvor mye roligere den var en den andre, som jeg hadde, den andre kjøpte jeg i fjor, men skiftet i år til større. Jeg synes det er greit med en pumpe som ikke gir for mye vann, da jeg ikke har mer en 110l tank. Denne kan absolutt anbefales, og ikke er den dyr heller. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hvis du har stooor båt med meget lange slanger så bør du vel kansje ha akkumulatortank uansett pumpe? Det har vel ingen betydning? Det er vel snarere tvert om? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Har hatt et par Shurflo pumper. Aldri noen problemer med de. Har du mange nok og lange nok plastslanger, trenger du ikke vindkjele. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Divemaster Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hvis du har stooor båt med meget lange slanger så bør du vel kansje ha akkumulatortank uansett pumpe? Det har vel ingen betydning? Det er vel snarere tvert om? <{POST_SNAPBACK}> Alt er avhengig av installasjonen ... har vel det som noen vil kalle "stor" båt.... (45 fot). 1000 l tank under sengen i baugen, alt koplet opp med fast røropplegg og kun korte slanger fra kuleventiler fra senterlinjen i båten og til siden. Vannpumpen er i Stuerommet i hekken, hvor varmtvannstanken er.... har også akkumulatortank installert. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hvis du har stooor båt med meget lange slanger så bør du vel kansje ha akkumulatortank uansett pumpe? Det har vel ingen betydning? Det er vel snarere tvert om? <{POST_SNAPBACK}> Har du lange rette slanger blir der lett væskeslag. Om slangene er godt festet og med mange krappe bøyer gir det en reduksjon i værkeslag. De fleste (alle?) automatiske pentrypumper er membranpumper og gir dermed en pulserende væskestrøm. En akkumulatortank vil hindre/redusere pulseringen og dermed også støyen betydelig. I min forrige båt stod der en membranpumpe med 3 pumpeenheter. Denne støyet ganske betydelig selv om der var en liten akkumulatortank på ca. en liter, men støyen kom direkte fra pumpen og forplantet seg ikke i rørene. Da den ga opp kjøpte jeg en ny av tilsvarende type (mener å huske der stod ShurFlo på pumpa men esken mener jeg var merket "Leisure ....." uten at noen av de kjente merkenavnene stod der). Denne var tilnærmet lydløs selv om både prinsippet (3 membran) og utførelse var tilnærmet identisk. I min nåværende båt har jeg Shurflo pumpe med 3 membran uten akkumulator og den støyer betydelig så mitt neste prosjekt (litt nede på prioriteringslisten....) er å sette på akkumulator. I tillegg til støyreduksjon gir det også pumpa litt bedre arbeidsforhold da den ikke vil starte/stoppe så ofte ved lite vannforbruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
giver Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 I tillegg til støyreduksjon gir det også pumpa litt bedre arbeidsforhold da den ikke vil starte/stoppe så ofte ved lite vannforbruk. <{POST_SNAPBACK}> HeiDette er vel forutsett at det er en luftfyllt gummiblære i tanken? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Dette er vel forutsett at det er en luftfyllt gummiblære i tanken? <{POST_SNAPBACK}> Både ja og nei. Det er nok at der er en luftlomme i tanken. Normalt vil dette ordne seg selv da luften vil forsvinne veldig sakte av seg selv men hver gang vanntanken går tom vil en fylle ny luft i akkumulatoren. De litt mer avanserte akkumulatorene har, som du sier, en gummimembran som skiller luft og vann og luftsiden er gjerne litt trykksatt i tillegg. Det er også viktig å montere akkumulatortanker uten membran noenlunde loddrett med tilkoblingen i bunn. Settes tanken opp/ned vil luften forsvinne sammen med tankens ønskede funksjon...... En akkumulatortank som er HELT vannfyllt har INGEN funksjon.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Kjelli Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Har akkumulatortank på 2 liter på mitt anlegg. En annen fordel med den er at en kan tappe en del vann (vaske nevene et par ganger) uten å starte pumpen. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Har akkumulatortank på 2 liter på mitt anlegg. En annen fordel med den er at en kan tappe en del vann (vaske nevene et par ganger) uten å starte pumpen. mvh Kjelli <{POST_SNAPBACK}> Det er en fordel. Særlig hvis pumpen bråker litt når man skal vaske nevene etter dobesøk om natten. En slik tank er også rimelig i innkjøp så det kan være fornuftig å montere. For pulseringen sin skyld har det imidlertid liten betydning hvis man har 4-membranpumpe (Flojet) i en mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 (redigert) Støy fra pumpeenheter, motvirkes best med flexible studs laget på gutterommet på noen minutter. Tar minst 50% av lyden, ofte mer.. Suzuki Redigert 25.Januar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Chrian Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 En 1,5L brusflaske montert opp ned er en rimelig og god ekspansjonstank, du fester en T nippel i korken på flasken og fester flasken på ett skott el. Dette er en enkel og funksjonell løsning, da den også er lett å tømme etterhvert som vann nivået i flasken stiger. Har ellers veldig god erfaring med Shure Flow pumper så merket kan trygt anbefales. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Støy fra pumpeenheter, motvirkes best med flexible studs laget på gutterommet på noen minutter. Tar minst 50% av lyden, ofte mer.. Og hvordan lages det? Har gutterommet klart! Du klarer sikkert å komme opp med et bilde? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.