LM 9725 Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 Jeg har en litt gammel sleipner baugpropell som plutselig har stoppet å virke. Motoren bråker (høres ut som den spinner), men propellen går ikke rundt. Jeg har skjekket og propellen løper fint rundt hvis du fører den rundt med handa. Det er også greit med olje i dunken fremme. Tips hvor jeg begynner å leite for å finne ut hva som er galt? Jeg er foreløpig nokså blank på emnet, og skal bare jeg får noen til å hjelpe meg måle spenning når jeg prøver å svive motoren for å se om jeg har kabelbrudd eller lignende frem og dermed for lite strøm på motoren til at den slår skikkelig inn. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Om motoren roterer og propellen ikke, har du ikke mange muligheter. Den fleksible koplingen samt splinta på akslingen, defekt propellboss i det området splinta går inn i utsparringen eller løsnet propellmutter som gjør at propellen har forskjøvet seg ut av splintsporet aksielt. Løsningen finner du nok i en av disse da disse er de mest sannsynlige. Defekt vinkelgearboks er ikke like sannsynlig men likefullt en mulighet. PS!! Om motoren bråker tar jeg det for gitt at den roterer i forhold til den infoen du kommer med og dermed utelater jeg klapring i releer etc. Men av gammel vane er ikke all info like presis.:-) Så sjekk nå først om motoren virkelig roterer. Gjør den ikke det får du lete videre i det elektriske. Redigert 5.Juni.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Om motoren roterer og propellen ikke, har du ikke mange muligheter. Den fleksible koplingen samt splinta på akslingen, defekt propellboss i det området splinta går inn i utsparringen eller løsnet propellmutter som gjør at propellen har forskjøvet seg ut av splintsporet aksielt. Løsningen finner du nok i en av disse da disse er de mest sannsynlige. Defekt vinkelgearboks er ikke like sannsynlig men likefullt en mulighet. PS!! Om motoren bråker tar jeg det for gitt at den roterer i forhold til den infoen du kommer med og dermed utelater jeg klapring i releer etc. Men av gammel vane er ikke all info like presis.:-) Så sjekk nå først om motoren virkelig roterer. Gjør den ikke det får du lete videre i det elektriske. Min første tanke var at jeg hadde mista selve propellen og motoren spant fritt, så er deffinitivt motorstøy og ikke relé-klapring. Men grunnen til at jeg lurte på elektrisk problem er at jeg ikke får sedvanlige spenningsfallet på startbatteriet når jeg kjører motoren, men det kan jo også være grunnet at motoren ikke tar last fra propellen selvfølgelig. Propellen ser ellers ut til å være i rett posisjon, glir lett rundt og kjennes stabilt festet til akselen når jeg prøver med håndmakt. Men er litt ugreit å se om ting er i ulage, er under 10cm sikt i havna for tida og det går mest i fingerfølelse. Merkelige er at alt virka finfint i helga og når jeg skulle ta den ut i dag var det bare elendighet. Redigert 5.Juni.2012 av salo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Det er nok ikke elendighet, snarere en bagatell som muligens medføre litt jobb. Om du f.eks. har kjørt et tau inn i propellen kan jo splinten ha knekt. Men det blir bare spekulasjoner. Kjører motoren rundt har du en eneste mulighet før landsetting. Skru motoren av og sjekk koplingen mellom motor og vinkelgear. Er denne ok er dette en jobb der du må inn i undervannsdelen i tunnellen for å foreta utbedringen. Disse sidepropellene er meget enkle greier da litt man kommer til enkelte deler overvanns/innombords fra, mens enkelte deler må man i undervannsdelen for å fikse. Har du en dykker tilgjengelig så fikser han vel også dette om han vet sammensettingsmetoden og har sikt. Av med sink og så av med propellmutter og propell for å sjekke splintsystemet/propellbosset. Tror jeg tipper problematikken ligger i undervannsdelen da denne ikke er like godt dimmensjonert som overvannsdelen. Her finner du nok løsningen i form av det ene eller det andre problemet. Spenningsfall får du ikke i særlig grad uten belastning fra propellen. Har skrudd en god del på disse propellsystemene og synes de er enkle og greie servicemessig. Ingenting er komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Hei. Hadde noe lignende på min "veldig gammel" Sleipner i fjor. Den jeg har har to propeller. Når jeg dreide den ene var det normal motstand, mens den andre spant fritt rundt. Feilen var at den som spant fritt hadde mistet sett-skruen mot akselen (ingen splint), men satt likevel stein fast sideveis. Måtte på land og fikk hjelp av verksted som splittet propellnavet med en el slags sag og byttet propell og settskrue. I og med at jeg har to propeller og den ene fungerte merket jeg det ikke direkte på lyd eller strømforburk, men fikk mistanke pga dårlig skyvekraft mot den ene siden. Hvis din også spinner lett/fritt er det sannsynligvis samme type problem. Du skal kjenne ikke ubetydelig motstand fra el motoren når du dreier. Gamle Sleipner SP har ikke "girkasse med fri". Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
LM 9725 Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Takker for innlegg :) Veldig greit og beroligende at det høres ut som en naturlig forklaring og en relativ enkel småflikking for å få orden på det. Det er litt kjedelig når man har ny-ervervet båt og finner ut ting slutter å virke i rask rekkefølge første ukene. Men er vel som mange i havna sier; en båt skal ikke nødvendigvis virke to dager på rad uten innsats... Propellen spinner lett rundt (kan dreies med en finger), når motoren spinnes rundt står den i hovedsak i ro og maksimalt "vugget" en cm eller to et par ganger. Altså som beskrevet var følelsen "å ha mistet propellen" når jeg skulle ta løs i går. Tunnelen var for øvrig helt ren for alt fremmed, men ikke umulig at det har vært noe der som er vaska ut. Jeg fant for øvrig ei sprengskisse for en baugpropeller som ser veldig rett ut og begynner nå å få oversikt for hva og hvor jeg må. Slik jeg ser det av innlegg og skissen er det mest sannsynlig at 'brytesplinten' er knekt, og jeg antar den har nettopp funksjon å hindre skade hvis kiling eller lignende. Ellers dykker jeg selv (var under å titta i går på den) og tar heller reperasjonen undervann hvis mulig enn å slipsette 5.5tonn båt. Og sikt er nok dessverre oppskrytt i overflata i Trondheimsfjorden enda noen uker, så får satse på fingerferdigheter og gamle trikset å spenne ut en pose under propellen for å samle opp hva enn man mister... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Er det ikke en brytesplint mellom motor og gearet da? Kommr ikke til den utenfra Byttes innenfra. tørt og behaglig. 6 unbrakoskruer, løft av motor og der er den. Er den brytesplinten som har gått for meg ett par ganger Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
dante Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Ta av hovedstrømmen og koble fra pluss og minus (er de lange nok trenger du ikke demontere disse. Ta av plastdekselet og er du heldig ligger det en reservesplint festet under lokket. Skru ut de fire umbrakoskruene som holde motoren og løft denne ut. Fjern rester etter gammel brytepine og sett inn ny på hylsa som sitter på motor. Skru sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 De fleste Sleipner thrustere har som dante sier brytepinne innevendig mellom elmotor og gearhus, og utvendig mellom propell(ere) og aksling. Mitt inntrykk er at det er den innvendige som ryker først. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Det er sjeldent at "splinten" mellom propell og aksling ryker. Det blir gjerne bruddanvisninger og brudd på brytepinnen mellom gearhus og motor inne i båten. Jeg tror dette ofte skyldes litt voldsom bruk av thrusteren når man veksler i forskjellige retninger uten å la propelle komme til ro - at den hugger hver sin vei - min teori. Flere nyere thrustere har lagt inn en forsinkelse på akselerasjon slik at igangsetting og vending går mer smooth og sparer drivverk. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Takker så meget for godt tips så langt, men jeg står bokstavelig talt fast fremdeles og har plagdes ei helg med dette... Jeg har sjekket utvendige splinten da det var svært så trivielt og enkelt med dykkehabitt, og den splinten er i fin stand og ellers alt vel på den siden av skroget. Derfor er nok synderen som de fleste antyder splinten mellom motor og gear, og det gir meg hodebry; jeg får regelrett ikke løs motoren. Jeg har tatt løs de fire boltene som skal bolte fast motoren, men sannsynlig sitter den på korrosjon mellom flatene. Jeg har brukt makt til det kjentes som plastikken i tunnellen begynte å svikte og knaker med en lite hyggelig lyd, jeg har hamret med 3kg håndslegge både direkte og med et smalt brekkjern uten resultat. Jeg har også prøvd med tynn fosfor-syre for å ta korrosjon, men den tar mest bare utvendig korrosjon da jeg ikke får den mellom flatene. Er det noen gode triks for å få motoren til å slippe? Sprengskissa tilsier at det ikke skal være mer enn de fire boltene som holder motoren på plass, og kan ikke se en eneste annen grunn enn korrosjon til at det skulle sitte. Funderer på å prøve å skru boltene løselig til og nykke med motoren for å se om det kan riste den løs, men redd for å vandalisere hvis ting går bais... Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Hei.har hatt samme problemet som deg.Hos meg var det splinta mellom motor og gir som var brekt.Enkel sak å bytte.Slå av strøm eller koble fra kabler,løsne 4 unbracoskruer og så er det bare å løfte opp motoren.Sitter den litt fast kan du dunke litt med en hammer eller liknende.Det skal være pakning mellom motorflens og det stykket som er montert på tunnell,så rust/korosjon skulle ikke være noe problem.Lykke til med reperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg har sett antydning til pakning i bolthullene, men fast sitter motoren. Og dunke litt.. Jeg har hamra det jeg er god for med 3kg håndslegge med smalt brekkjern som anlegg i sprekka mellom gear og motor uten resultat. Og det er godt med tumleplass i forpiggen så jeg får godt armslag. Eneste som ser ut til å kunne gi etter er plastikken i tunnelen, intet annet... gruff... Får prøve med mer syre og se om jeg får tatt knekken på det kjemisk da, om ikke annet er det en liten barnslig glede i vaskemiddel som freser hissig når de appliseres. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Hei Oppdaget det samme på min litt eldre Sleipner i våres. Var ikke splintene men rett og slett gearet som hadde tatt kvelden. Men var en enkel sak å få byttet det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Hei! Jeg har hatt noe tull med min SP55. Den begynte å fuske. Etter mye arbeid rundt grøten for å unngå å demontere motoren, det sitter vanskelig til. Hoppet jeg idet. Skrudde opp de fire skruene, koblet fra begge kablene og skulle bare dra ut motoren. Det gikk bare ikke, min motor ligger vannrett. Etter å lest i bruksanvisningen fant jeg ut at det skulle være et støttestag under motoren. Dette ble løsnet og da fikk jeg ut motoren. Jeg skrudde frahverandre motoren. Komutatoren var temmelig svart og to av børstene hang fast. Jeg fikk dreid og pussa komutatoren og løsnet børstene. Monterte alt igjen, nå går den som en klokke. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.