Jump to content

Makrell - Steke, røke eller kaste ?

Honduras

Recommended Posts

Jeg elsker stekt makrell!

Men, jeg har engang blitt forklart en av årsakene til at man ikke spiser makrell rundt forbi, og det er at det er agnfisk. De jeg har snakket med, har vokst opp på fiskebrygga, og forbinder makrell med noe som ligger i ei tønne og gjærer. Det stinker sannsynligvis ganske så friskt...... Selvfølgelig varierer dette langs hele kysten, men jeg vil tro at du finner en høyere prosentandel av de som ikke spiser makrell langs mørekysten og i Nordland/Troms.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Bestefar der i mot mente den var en likspiser som nevnt ovenfor.

Makrellen er vel strengt tatt den eneste fisk som ikke kan spise lik? Siden den ikke har svømmeblære er den avhengig av å holde seg i bevegelse hele tiden, og beiter derfor kun på mat i bevegelse. Så dette har jeg liten tro på. Men spiser han krabbe og reker?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Egilwh: Du har nok veldig rett. jeg tror det er sånn at makrellen var heller uvanlig her oppe i tidligere tider.

Index: Den kan ikke spise lik, men fikk fortalt en gang kv. Åhav plukket opp en person så satt det uer fast i liket. Må taes med en stor klype salt. Makrellen er jeg rimelig sikker på er en planktonspiser. Derfor det er viktig å være rask med å sløye den så ikke buken går i oppløsning. Og makrell som selges i butikkkene er som regel stått i steng slik at tarm og mage blir tømt før avlivning.

Når det gjelder makrell og lik så ble det jo hevdet at den spiste forliste tyskere under krigen. Sludder fra ende til annen selvfølgelig, men like fullt heter fremdeles den brune nerveranden med sidebeina i "tysker'n" her nede på sydostkysten.

Det beste makrellmåltidet for meg er filetert pir eller kultemakrell (fire på kiloen) som er sprøstekt eller grillet. Skjær tysker'n ut av fileten så har du den dessuten helt beinfri. Agurksalat, kokte nypoteter og en frisk tørr hvitvin så er måltidet komplett. Sommer'n har kommet.

mvh tuffff

Fileterer makrellen, krydrer filetene med salt, sitronpepper og dill, deler hver filet i to og legger bitene mot hverandre med skinnsiden ut. Om en ikke er redd for kalorier, kan det også legges en tynn skive meierismør mellom bitene. Hver filet pakkes inn i folie og får gjerne ligge å trekke en stund, før de stekes i stekeovnen på 200 gr i ca. 15 min. Det høres at det suser inne i pakkene og det kjennes på lukten når makrellen er ferdig stekt. La den ikke steke for lenge, da blir den ikke like god. Serveres med kokte poteter, gullrøtter, agurksalat og rømme. Deilig sommermat :smiley:

Ellers er ABU-røkt makrell god mat også i Nord-trøndelag :wink:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Selv om jeg HAR smakt flott tilberedt makrell (Makrell-kaker på Tjøme) og DETTE, kan jeg ikke nekte for at jeg liker det meste av havets andre delikatesser bedre. Og hva er galt med å bruke den som agn, spesiellt når det funker?

Møre til Nordland har ikke hatt så mye makrell før 1950-tallet, og på disse kanter var det ikke mange som spiste makrell.

Det samme gjaldt forøvrig Steinbit, som ble avlivet og slengt i fjæra.

Men ikke i dag :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...