Jump to content

GPS misvisning/bortfall ifm NATO øvelse 12-14.06. Sogn til Norland

Christel III

Recommended Posts

Da lærte en seg å lese kartet på PC`n og ikke la seg lure av at GPS``n

Kanskje det er også interessant å nevne den her?

Jeg har tipset den her Yeoman på denne tråden i dag.

Selv er jeg frelst av den siden evige tider, alle som har prøvd seg med navi på Lena ble det etter hvert.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jobber du på båt, og kan bekrefte det? Syntes det høres litt merkelig ut.

Vet mange andre her jobber på båt, og kan sikkert si noe om praksis hos de.

Men nå bruker vel handelsflåten loser?

På de båtene jeg jobber regelmessig på plotter de kurs og posisjon hele tiden kystnært. Langt ute så er det jo liten vits.

Men det er båter uten losplikt, så mulig det er annerledes der?

Jara Wynja

Jeg jobber ikke på båt men er stadig innom båter, felles for de fleste er at de har papirkart iallefall som dekker innseilingen, andre båter som går i samme rute hver dag har det ikke. Man skal ikke gå mange ganger opp og ned Vestlandet med stor båt før man husker leia, så da blir gjerne kartet værende i skuffen. Ja noen har kuttet det ut, men svært mange har papirkart når de seiler nært kysten.

Kan bekrefte at svært mange har lagt papirkartene på hylla ja, uten at jeg helt forstår hvorfor du trenger det. Papirkart er tidkrevende og dyre og holde oppdatert så mange fartøyer la disse på land når Ecdis kom. Men mange har nok som Frøken Fryd sier et og annet kystkart liggende, men det er MANGE kart som skal rettes for å dekke hele kysten så de fleste seiler uten. (som forøvrig er lov)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

så de fleste seiler uten. (som forøvrig er lov)

Lov og lov, da mangler det litt definisjon.

Jeg vet hva min forsikring ville fortelle meg hvis jeg har en kaskoskade som kunne blitt forhindret ved å bruke sjøkart.

Elektriske sjøkart gjelder vel fortsatt som hjelpemiddel, men ikke som plikt, tvert i mot til papirkart.

Unntak er skip som er utstyrt komplett etter ECDIS,

som betyr dobbelt backup for alt inkl. dobbelt plotter og dobbelt notstrømforsyning.

Jeg vet ikke hva som er billigere.

Men jeg tar gjerne imot oppdatering jeg også, skulle ikke det stemme nå.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg tror nok papirkart er mer vanlig enn hva Fru Jacobsen mener, den norske flåten er kanskje de som først erstattet papirkartene og det er nok vanligere på norskekysten enn ellers. Men jeg ser nå uansett papirkart på de fleste broene jeg besøker rundt om, også på helt nye båter/rigger. Uansett vil det vere helt irellevant i forhold til å miste en gps og det er vel hovedtema her, uten gps har du ikke nødvendigvis mer nytte av papirkart enn en måtte ha med gps.

Ja mulig fler seiler med oppdaterte kartet i tillegg til Ecdis enn jeg tror men vi gjør det faktisk ikke. Men det er nå så.. men du fikk fram poenget mitt mye bedre enn jeg klarte selv Frøken Fryd. Hvor mange av alle papirkartentusiastene og "ekte sjøfolkene" her inne vet hvor de er i papirkartene sine når GPS'n deres fader ut? Ikke mange. Selvfølgelig er det vel noen som har med sekstant og tar solhøyder og greier men ikke mange. Leste i ett innlegg her at blant annet månen var grei å bruke..

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

I trådtittelen er tidsperioden oppgitt til 12-14.06, og slik jeg oppfatter så gjelder misvisning/bortfall i 2-3 dager.

I første innlegg så står perioden 14. til 28. juni 2012, som jeg oppfatter å gjelde i 14 dager.

Kan noen få rettet trådtittelen til riktig dato-periode dette gjelder ??

:confused:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jan kan du fortelle litt mer om radaroppdaterte kart?

Nå jobber ikke jeg på bro, eller med disse systemene. Så kjenner ikke til de annet en hva som har blitt fortalt på omvisninger og generelle samtaler på båtene.

Men er bare det at radaren gir kjenningsignaler fra landlinjen. Også kan kartmaskinen line opp kartet i forhold til det radaren ser.

Edit:

Tror det er litt missforståelse her nå. Jeg tenkte på rene kartplottere som bruker GPS for å vise hvor en er. Thats it-ingenting mer.

Men at en kan ha elektroniske kart en kan ta opp å se på en skjerm isteden for papirkart, og bruke de elektroniske som "papirkart" om GPS faller ut el.l. er jeg helt enig kan brukes. Og at en dermed kan legge igjen papirkartene på den måten.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Men er bare det at radaren gir kjenningsignaler fra landlinjen. Også kan kartmaskinen line opp kartet i forhold til det radaren ser.

Kartmaskinen kan ikke tilpasse kartene til omgivelsene, da faller jo vitsen med kart bort. Kartmaskinen presenterer kartene slik kartprodusenten har laget de. I tillegg kan den plotte båten i kartet, hvorvidt båtens posisjon i kartet stemmer er det opp til navigatøren å avgjøre, det kan være unøyaktig gps men svært ofte er det selve kartgrunnlaget som er unøyaktig.

Her er litt sammenfattet info fra Forsvaret til "kritiske" brukere:

Det er kun L2 som jammes, og det kun fra bakkestasjoner i nærheten av Ørland flystasjon. Dvs at jamming mest sannsynlig kun vil erfares innenfor "line of sight" fra Ørland flystasjon. Kun unntaksvis kan ducting inntre og signalene tar seg en strøtur over horisonten.

Det vil kun bli utført støyjamming, ikke "spoofing" (endring av GPS-data).

Med andre ord kan de aller fleste av oss ta det heeelt med ro.... :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...