FrkMarge Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 Vi har en gammel "pram" av glassfiber som vi har fått for mange år siden. Båten brukes kun til fritidsfiske og korte badeturer,men er et veldig koselig innslag på hytta. Jeg aner ikke hvaslags båttype det er, men den er omtrent 14", blå og hvit (sikkert ikke relevant) og blytung(!) Vi har ikke økonomi til å pusse den opp og egentlig holder det at den er tett og flyter da vi ofte er 2 voksne og 2 barn utpå og dupper med en harpe eller 3 og bare på kosetur over korte avstander. Båten har fungert helt fint til vårt bruk i 10 år (mannen fikk den for omtrent 10 år siden, men den er egentlig rundt 40 år gammel), men i fjor sommer fikk vi problemer. Først fant vi ut at det var minst et lite hull i kjølen. Dette er en båt med bare et skrog (såvidt jeg kan se) og vi fant hullet, men aner ikke hvordan vi skal få tettet det (ingen av oss har det minste peiling på sånnt). Hullet er bittelite, men stort nok til at det siver inn noen liter vann om vi er utpå en liten time. Jeg synes det er skummelt (mulig jeg er pysete), da det er ganske mye strøm der vi pleier å være utpå. Hva kjøper vi for å få tettet det og hvordan går vi frem? Motoren stoppet også i fjor. Stakkars motoren er nesten like gammel som båten (iallfall gammel). En 5 HK Honda (tror jeg). Den kuttet tvert plutselig og da var det bare å ro hjem... :S Motoren har ikke vært av båten på mange år fordi den har rustet fast. Da vi forsøkte å få den av i fjor sommer knakk jeg fastnøkkelen tvert av(!), så da ble det ikke mer med det... Vi (jeg) forsøkte å finne ut hva som kunne være feil ved å lese instruksjonshåndboka. Vi byttet plugg, men den ble like ille igjen etter bare noen få minutter utpå og motoren kubbet igjen :( Ergo er det ikke pluggen som er årsaken til problemet! Mitt resonnement er at det kan være noe galt med blandingsforholdet eller at en slange eller ventil er tett, men jeg aner ikke hvordan jeg aner ikke hvordan jeg skal justere blandingen på en påhengsmotor eller få sjekket andre ting(har bare skrudd bittelitt på moped og gamle biler for leeenge siden). Jeg har heller ikke lyst til å skru på dette mens motoren henger på båten(!) Vi har ikke noen bukk å sette båten på, knapt nok et tørt sted å legge den når den ikke er på vannet. For å spørre rett ut: er det håp å reparere dette for en billig penge? Vi er ikke interessert i å bruke tusenvis av kroner på denne båten, men vi og ungene savner å ha en mulighet til å komme "utpå" en tur når vi er på hytta. Er det noen som har noen gode råd eller hjelp å komme med? Hilsen fra veldig uproff båteier. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) hvis det er et lite hull: slip rent rundt hullet, helst både innvendig og utvendig. La tørke. Vask med aceton, legg på et passe lag med marine 2-komponent epoxysparkel, f.eks denne: http://biltema.no/no...ysparkel-30625/ motor: at det funket en liten stund med ny plugg kan tyde på at den får for mye bensin , f.eks på grunn av rusk i forgasser som da gjør at flottøren ikke lukker som den skal Ellers en del interessante tråder om disse emnene dersom du bare klarer å få søkefunksjonen til å gjøre som du vil =) , søk f.eks på glassfiber reparasjon osv For å løsne bolter som sitter godt , så kan jeg anbefale rustløser spray av typen "freeze shock" (De har den på biltema - og nei, jeg jobber ikke der) Redigert 6.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FrkMarge Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Tusen takk for tips :) Hehe mistenker deg ikke for å jobbe på Biltema selv om du anbefaler produktene deres... vet de er kjekke å ha til mye :) Ja det er et lite hull heldigvis, og jeg håper det er lett å fikse dette. Om det er "rusk i forgasseren" må den vel demonteres, renses og monteres igjen?Vi HAR brukt rustløser på boltene..., 5-56 tror jeg vi brukte... hjalp ikke Aceton altså? Kan jeg bruke salmiakk eller må det være aceton? Får jeg kjøpt det hos malingforhandler fx? Redigert 6.Juni.2012 av FrkMarge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Mulig jeg er på villspor. Du sier motor er en Honda. Jeg har aldri sett en Honda 2takt påhengsmotor.. Finnes det? Videre sto det noe om blanding? Har du olje i bensin? Det er vel ikke så heldig på en 4takter om det er det.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 med blandingsforhold her så tenker jeg det menes forholdet bensin/luft og ja, aceton til avfetting ved plastarbeid Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Stemmer nok det ja. Tror jeg var litt trøtt i går.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
FrkMarge Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 med blandingsforhold her så tenker jeg det menes forholdet bensin/luft og ja, aceton til avfetting ved plastarbeid Ja det var luft/bensin jeg tenkte på ja. Det er egen oljetank på den.Jeg er ikke veldig sikker på alle detaljene her. Det er et år siden vi "sloss" med denne motoren og instruksjonshåndboka ligger på hytta, så jeg kan ikke sjekke opplysningene her og nå, men jeg er nesten sikker på at det er Honda... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) hva var farga på motoren, mener gamle Honda var hvite...? legg gjerne ut bilder av båt/motor om du har? Redigert 7.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FrkMarge Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 hva var farga på motoren, mener gamle Honda var hvite...? legg gjerne ut bilder av båt/motor om du har? Nei var båten som var blå og hvit Jeg har ikke noe godt bilde av den, men fant et veldig dårlig et og du har helt rett; den er hvit Den har en "pyntestripe" på siden med et blått og gult felt (mer så jeg ikke på bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.