Jump to content

Hva slags fett til hjullagerne på båthengeren?

Dolfin

Recommended Posts

En voldsom ulyd og romling fra hjulene på båt-hengeren medførte at båten ble stående igjen hjemme ved avreise til hytta i Pinsen. Siden har den stått der og tatt opp plass i garasjen i påvente av at nye hjullagre skulle ankomme butikken. I dag var de kommet og undertegnede er dermed i gang med bytte av lager.

Nye lagerbaner er nå (omsider) på plass og det er på tide å få smurt de nye hjullagerene inn med noe skikkelig fett før det hele monteres sammen igjen.

Det eneste jeg for øyeblikket har for hånden er Evinrude Triple Guard Grease. Dette har jeg normalt bare brukt til smøring av nipler på påhenger, montering av propell etc. så nå er jeg litt usikker om dette fettet også duger til lagerne på båt-hengeren. Det skal jo være vannfast og greier, så min første tanke er jo at det må være helt optimalt, men om noen her på forumet kan si seg enig så blir man jo enda sikrere i sin sak.

Noen som tørr å uttale seg om dette?

Redigert av Dolfin (see edit history)

Jeg kan vel nesten garantere at det Evinrude fettet er minst like bra som det Biltema selger, og sikkert betydelig bedre også, selv om det ikke står at det er til hjullager på tuben.

Det gjelder jo å holde tunga litt rett i munnen med slike hjullagergreier, noen hengere har ferdigsmurte lager, noen har vanlige lager som skal fettes, noen har koniske lager som skal presses igjennom med fett osv.

Det gjelder jo å holde tunga litt rett i munnen med slike hjullagergreier, noen hengere har ferdigsmurte lager, noen har vanlige lager som skal fettes, noen har koniske lager som skal presses igjennom med fett osv.

Min 10 år gamle Gaupen båthenger har koniske lagre (indre og ytre) og ble levert frie for fett (bare smurt inn med litt olje). Jeg hadde bare tenkt å pakke de nye lagerne så grundig jeg kunne med fett før jeg monterte dem. Presse dem med fett sier du? Litt usikker nå. Tips mottas med takk.

Min 10 år gamle Gaupen båthenger har koniske lagre (indre og ytre) og ble levert frie for fett (bare smurt inn med litt olje).

Jepp, dette er vanlig, men koniske doble lagre skal pakkes skikkelig.

Bilverksteder har gjerne en spesiell presse til dette, men det går å ha en skikkelig kladd med fett i hånden og slå hjullagret i hånden helt til fettet kommer ut på andre siden, sjekk youtube, finnes sikkert flere videoer på hvordan det gjøres.

Hvis ikke slike koniske lager fylles skikkelig med fett, men bare får litt i fett i ytterkant, så holder de ikke særlig lenge!

Ikke Molykote-fett det er en produsent...

Men Mobylden-fett er tingen, er det som gjør fettet svart. Mobylden er i mikroskop som små kuler som erveldig sterke, som tar unna om oljefilmen i lageret ikke tar unna. Bortsett fra dette er fettet det samme som "vanlig" fett.

I forhold til vannbstandighet er fett med kaliumsåpe best, men dette har dårlig temperaturtålighet. Lithium-såpe er også rimelig vannfast, men tåler høyere temperatur. Tror hjullagerfett ikke er noen av disse, men jeg husker ikke hvilekn såpe som er mest brukt. Clay brukes på flyfett, pga ekstreme temp egenskaper, men tror ikke det benyttes på bil.

TA

Som Ebonita sier rett oppe i tråden her: Hjulene skal ikke rygges ned i sjøen. Gjør dere det kan dere sette inn lagrene med akkurat hva dere vil men må påregne et stort vedlikeholdsbehov på både disse og bremsetromlene.

Ihvertfall hvis vi snakker om saltvann.

ellers er dette ett fett som er anbefalt til hjullager

SKF LGMT2 eller LGMT3

http://www.mapro.skf.com/mp3000e.htm

gå på Mounting and lubrication, lubrication,

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...