spant Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 Har en påhenger til jolla som ikke vil starte etter vinterdvalen, og trenger noen innspill og gode råd. Kort historikk: Ferska motoren i fjor høst, bytta olje og klappa på den etter alle kunstens regler. Fant den fram fra boden forrige helg, men da ville den bare ikke våkne av dvalen. Vel hjemme igjen: mor sjekker bensina fra i fjor som har overvintra på kanna. Med totaktsolje i seg. Masse bunnfall, stygg sak, ny bensin og denne gangen også startgass. To-tre sekunder med motordur, så dør den og vil ikke noe som helst mer, ny runde med startgass og det samme skjer. Bensina flommer fint inn, men når ikke fram dit den skal. Mor sjekker bensinfilteret, som er helt fint, og får bange anelser om at forgasseren er full av gammal moro. Så da er spørsmålet todelt: Hvor sitter forgasseren og hvordan renser jeg den? -og åssen i heite hule ser den ut? Har lest i motormanualer fra Yamaha, men for et dieseldyr som meg er bensinmotor noe litt sånn mystisk, og jeg vil gjerne vite at det er forgasseren jeg fikler med før jeg skrur fra hverandre hele motoren. Forøvrig er Yamaha litt rare, det virker som om de tar for gitt at alle veit hva som er hva -og hvor inni motoren, så det tegner de ikke, men de tror visst de må tegne hvordan det ser ut når man vipper den opp og ned av vannet. Eller så tenker de at man bare skal levere inn motoren på verksted når det er noe de ikke skjønner.. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Sjekk linken for video på en 8HK mercury - prinsippet er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 (redigert) Hei forgasseren sitter forran på motoren altså under en svart "boks" som er lutfinntaket. For å komme til slik at du kan skru ut forgasseren må du løsne "kontollpanelet" med dødmannskanpp, choke og bensintilkobling som er festet med 3 skruer i front. Deretter løsne gass staget på forgasser, samt bensinslangen på forgasseren og choke staget. Gass og choke staget løsner du med et flatt skrujern eller en nebbtang. Det er to skruer som holder forgasser og luftinntak sammen som skrues ut og forgasseren er løs i fra motoren. Mvh Diddn Redigert 8.Juni.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spant Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Tusen takk, akkurat et sånt svar jeg ønska meg! :-) Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Derfor alle totaksteiere,tøm forgasser for blandabensin da totaktsolje blir som sirup etter en vinter og KAN tette dyser i forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.