Storskarv Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 Har fått 3*3 fot syken og vurderer å legge inn bud på seilbåt litt ut i juli mnd. Det ligger mange fine båter på finn og jeg har fått litt sansen for Hunter båtene. Men Hanse 320 ser også ut som en fin båt.... Noen tips?? Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Er seilbåt folket flyttet forum? For noen år siden var det maaaange seilbåtrråder hele tiden.... Ser på Finn at det et utrolig treg omsetning på seilbåtene. Hvor mye er fornuftig å prute på allerede ok priser? 10%? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Vet ikke hva slags tips eller vurderinger du er ute etter, men jeg har en Hanse 312 2004 modell og er meget fornøyd med min ihvertfall. Er det noe spesielt du lurer på eller er på jakt etter ? En av Hanses store fortrinn er selvslående fokk, men det vet du sikkert. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fabricius Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Hei Storskarv, jeg er ute i samme ærend som deg. Etter å ha vært båtløs et par år, går jeg for en seiler på cirka 35 fot. Egentlig ser jeg etter en gammel Orust-båt, men jeg har notert meg at mange av de mer masseproduserte båtene som nå er 10-15 år gamle er blitt ganske rimelige. Og prisene synker tilsynelatende ganske fort etter som sommeren går. Senest i går ble en Oceanis 361 som var utropt til 750.000 satt ned til 670.000, etter at den hadde ligget ute noen få uker. Når splitter nye båter på 35 fot prises til en million, er det helt ulogisk at man skal kunne få 7-800.000 for en tilsvarende som er ti år gammel. Før i tiden handlet det jo mye om at brukte båter hadde flust med utstyr, men kinaeffekten har jo gjort at dingsebomsene ikke er mye verdt når det har gått noen år. Det kommer stadig noe nytt, og det er ganske billig. Jeg vil tro at det er fult mulig å prute de fleste båter ned med opptil 20 prosent, litt avhengig av situasjonen til de som selger. Både Hunter og Hanse er fine båter, ja! Redigert 7.Juni.2012 av SnartNajad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ser på Finn at det et utrolig treg omsetning på seilbåtene. Hvor mye er fornuftig å prute på allerede ok priser? 10%? Dette med å prute tror jeg varierer mye, noen båter kan man sikkert prute opp mot 25%, noen båteiere blir nok gretne om man kommer med såpass lave bud. Min båt endte opp med en bud runde som brakte prisen opp ca 10%. Ellers syntes jeg Hanse båtene er mye penere enn Hunter. Hva er smertegrensen din på pris? Det er ganske mange andre merker som ikke er så kjent som du kan få mye bedre kjøp enn av de mest kjente merkene. Har du noe begrensning på størrelse? hvis ikke ville jeg vurdert denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33750817 grunnet rykte som regattabåt har disse falt utrolig i pris, mener de kostet fr ca 1,5 mill nye. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Takk for svar! Jeg ser på båter mellom 32 og 35 fot og 750 000 er mer en nok..... Kona et skeptisk til større båter, men jeg ser at det nå finnes flere fine 37-42 fot til rundt 800 :) Båten skal brukes til 100% tur seiling. Hunter sin løsning gjør at cockpit blir meget romslig og fri for mye tauverk. Denne har jeg litt sansen for. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 selv har jeg en IMX-40 som brukes kun til tur samt onsdagsregattaer, altså ingenting seriøst. Jeg valgte en båt som er morsom å seile og som kan gå fort og som også krysser greit. Da blir terskelen for seiling lavere. Det er mange gode kjøp, men jeg syntes prisene varierer mer når båtene begynner å nærme seg 40 fot. Jeg ville prioritere nye seil(siste 3 år ca), stor motor(ikke 21 hk i 40 fot), varmeapparat og varmtvannsbereder. Personlig liker jeg IKKE rullestorseil, men vanlig seil i lazybag og rullefokk. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Husk at en båt på 40 fot koster langt mer å eie enn en båt på 33 fot. Alt som skal byttes blir dyrere, båtplass og opplag blir dyrere og vedlikeholdet tar lengre tid. Selv er vi en familie på fire og klarer oss bra med en gammel båt på 33, drømmer naturligvis om noe nyere og større, men argumentene jeg nevner her setter en foreløpig stopper for det. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Pris på opplag og båtplass er ikke tema, men jeg ser klart at en 40 foter er mer arbeid en en på 33.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.