Lars E. Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 Hei. Mitt første innlegg på dette forumet. Har nettopp kjøpt ny båt etter å ha vært "båtløs" i noen år. Det ble en Bavaria 35 Sport, 2006 mod. Slik den nå er utstyrt, er det bare en mangel, og det er daviter / krybbe forplassering av gummibåt. Problemet er en forholdsvis liten plattform på båten. Jeg ønsker å ha båten liggende i krybba, men samtidig ha muligheten for å bevege oss på plattformen for å komme til dollbordene. Har sett på løsninger både fra ILAS og Hurley. Er det noen son har erfaring med hvor lang ut man få båten? Feks må tyngdepunktet være såpass lang inn at plattformen tar tyngden? Må den det, tror jeg det blir trangt. Veldig takknemlig om noen har erfaringer med tilsvarende, og evt noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Jeg har ikke erfaring med Bavaria 35 men har montert Ilas teleskopdavitere med vinsj på min Bavaria 37 hl. Senter på jolla er godt utenfor platformen som gjør at jeg med en Grand 340 Gold line jolle som er rimelig bred fortsatt har ca 50 cm på innsiden til å gå på. Tror senter er ca 25 cm utenfor platform. Den jolla med 20 hk 4 takt veier totalt 230 kg og det går fint å få den opp når man er 2. Stigtrinn på hjørne bak, et must når du har jolle der og ligger longside. De får du kjøpt hos Lunde Motorbåt i Leangenbukta for kr 2600,- pr stk. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31780558 link til trinn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Takk for tilbakemelding. Lur løsning med stigtrinnene, må nok skaffe meg slike. Hvordan har du festet daviteene på plattformen? Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Med gjennomgående bolter ned til motor rommet. Når de ikke er i bruk er det bare å svinge de inn mot solsenga så er platformen helt fri. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 tror jeg ville sett en båt med slike trinn først og kanskje vurdert noe litt nettere. En Bavaria i havna har montert dem, og jeg tror man kunne funnet / laget atskillig mer elegante trinn enn de som er linket. Men det er nå bare min subjektive mening.... Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Det er jo smak og behag og så har det noe med pris å gjøre. 1000 lappene flyr fort hvis man tar kontakt med noen som skal lage noe da de tar 6-700 kr timen + mva. Men alt er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Har vært i dialog med et firma i Stuttgart som heter Aquanautics. De leverer komplette forlengelseskit på 600 mm til plattform. Pris 3300 euro levert Oslo. Da slipper man å kjøpe en overpriset ILAS krybbe til 18.000,- i tillegg har man løst innlandstigningen når man ligger longside. Kan da lage en enkel krybbe i eik selv. Noen som har erfaring med firmaet? www.aquanautics.de Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg har ikke erfaring med nevnte firma men fikk pris av et annet Tysk firma til Bavaria 33 sport som jeg hadde i fjor sommer. Der fikk jeg en pris på ca 8000 euro men den var ferdig med teak tror jeg. Der fikk jeg også pris på hydraulisk platform (det optimale) den kom på snaut 15000 euro + montering. Jeg fikk også pris på fast platform av en kar nede i Tønsberg, ca 50000 kr + mva ferdig montert med teak og det hele. Ved å importere den du nevner til 3300 euro så med frakt mva teak osv så kommer du fort opp mot samme sum. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 jeg driver med ilas prosjekt på båten min, blei bra, men fikk ikke jolla opp alene. jeg har i dag bygget de om så jeg skal ned og prøve nå. jolla står knall fint på platformen, det er garatert den beste løsningen for oss med små platformer. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
overoe Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 For å få opp jolla så er beste løsning å motere en vinsj på motsatt side av ankeret og dra lolla opp sideveis. Jeg har en grand 340 med 20 hk 4 takt den ha vekt på ca 230 kg tror jeg. Vi drar den fint opp 2 stk med hjelp av vinsj. Hadde jolla vært 100 kg lettere vil jeg tro den lett hadde sklidd opp med en person til å kjøre vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 har kjøpt en vinsj men skal prøve uten først, har du bilde av montasjen din:)? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
overoe Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Nei men kan sikkert ta et par til helgen. Har ikke montert den selv men det ser ut som monteringen er rimelig enkel. Har du en mail adr så kan jeg sende deg et par tre bilder til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Takk for flotte tilbakemeldinger. Flott med bilder hvis du tar deg bryet Overoe. Ser også at det fins en løsning som heter t-g daviter fra marineshop.no. Har de vært med i vurderingen? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 finner ikke noe som heter tg daviter, har du link. foresten testa jeg min ommbygde ilas daviter i dag, båten blei tung alene, men med vinsjen fra biltema som jeg huka på kryssholtet funka det bra:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lars E. Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Beklager, skrev feil adresse, men herer en link: http://www.marineutstyr.no/6.html Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Hadde TG davitere på en Bavaria 33 sport i fjor. Hvis jolla ikke veier særlig over 70-80 kg og man er 2 til å dra den opp så er det en ok løsning. Problemet med en del Bavaria er at det er så høyt opp til badeplatformen ca 70 cm. Vi hadde en jolle som veide godt over 100 kg og da måtte vi være 3 pers for å få den opp. Med lavere platform og lett jolle så er de davitterne mye bedre alternativ en Ilas det er jeg enig i men til Bavaria så er ikke de gode da båten er for høy. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Takk forat du deler dine erfaringer Overoe. Ja plattformen er som på de fleste Bavaria ganske høytplassert. Så for å konkludere med tanke på min båt: Gummibåt +100kg ? = ILAS med vinsj. Mindre gummibåt -100 kg- = TG daviter. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Takk forat du deler dine erfaringer Overoe. Ja plattformen er som på de fleste Bavaria ganske høytplassert. Så for å konkludere med tanke på min båt: Gummibåt +100kg ? = ILAS med vinsj. Mindre gummibåt -100 kg- = TG daviter. Ja noe i den retning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.