Jan E. Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 Batteriene står relativt utsatt til om båten skulle begynne å ta inn vann. Så ser på muligheten til å sette et lite motorsykkelbatteri/tilsvarende høyere i båten for å forlenge bruken av VHF i en nødsituasjon. Men batteriet må fortsatt ha lading fra motorrom. Og da kan batteriet fort bli kortsluttet uansett hvor høyt det står. Så finnes det egne duppeditt som vil skille et batteri om ladekablene kortsluttes? Vil et vanlig sense skillerele virke? Eller må en til med rele oppe ved batteriet styrt av fuktføler i kjølen? Eller kanskje en VHF som har innebygget backup batteri til en fornuftig pris? Eller kanskje egen utgang til backupbatteri? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
trekko Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Handhold vhf? Kan du i tillegg ta med deg ut av den synkende båten? Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hvorfor ikke en sikring, det er jo dette den er designet for? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Kople en diode mellom ladesystem og det ekstra motorsykkelbatteriet og du kan glemme alle kortslutninger nede i kjølen. Dioden plasseres så nært motorsykkelbatteriet som mulig Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 VHF skal erstatte en annen, og må fylle gamle hullet. Så håndholdt er ikke aktuelt. Sikring er enkelt. Men litt skeptisk, er den for liten vil den ryke om ladingen blir for stor. Og er den for stor kan en fort få stor krypstrøm om det ikke blir full kortslutning i motorrom. Hvem har ferdig powerdiode som tåler god ladestrøm? Vet ikke om jeg har lyst til å begynne å lage noe av en powerdiode og kjøleribbe. Mistenker at en vanlig BEP singel volte sense rele klarer jobben ganske godt. Men klarer ikke å finne tegning på hvordan den er bygd opp inni. Den har vel problemet med litt forbruk av strøm når den ikke er i bruk? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Dette batteriet er vel noe du sjelden og forhåpentligvis helst aldri vil bruke. Så hva med kun å lade det opp med en landstrømlader noen få ganger i løpet av sesongen? Og så har du en vender som du kan velge strøm fra hovedbatteriet eller dette nødbatteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Mistenker at en vanlig BEP singel volte sense rele klarer jobben ganske godt. Men klarer ikke å finne tegning på hvordan den er bygd opp inni. Den har vel problemet med litt forbruk av strøm når den ikke er i bruk? Voltsense-releer kobler inn sekundærbatteriet når spenningen på primærbatteriet overstiger en gitt terskelverdi. Det er sånn sett ingen nødvendighet at de trekker strøm i andre tilfeller enn når sekundærbatteriet lades, og da har man jo ladestrøm tilgjengelig. Du kan jo også vurdere å bruke Biltema-utgaven om du ikke er allergisk mot BT-varer. Dette sitatet er hentet fra dok på denne: [quoteSkillereleet gjør det mulig å lade to batterier samtidig. Når motoren star-tes og startbatteriets spenning kommer opp i 13,3 V, kobles skillereleet inn og gjør at to separate batterier (startbatteri og forbruksbatteri) lades samtidig. ] Redigert 7.Juni.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Alternativt så kan du bruke en MOSFET med tilstrekkelig spec. for ladestrømmen (som vel ikke er veldig stor på et lite motorsykkelbatteri). La + 12V gå inn på "source" og "ut" av "drain" og til + på batteri/VHF. Kople "gate" sammen med "drain" over en liten motstand på f.eks. 100 Ohm (for p-channel type MOSFET, ved n-channel må "gate" koples til "source"). Da har du en "diode" som omtrent ikke har spenningsfall og dermed minimalt med effekt som må kjøles bort med kjøleribber - etter samme prinsipp som de FET-baserte ladeskillene som er i salg. Red: På kjøpet får du korrekt ladespenning på motorsykkelbatteriet (da du ikke mister 0.7V+ over en diode). Redigert 7.Juni.2012 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.