Redman Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 I fjor kjøpte jeg en Bayliner 652 fra 2005 med Mercruiser 1,7 dti og Aplha 1 Gen2 drev. Båten ble kjøpt privat og benyttet i fjor sommer. Etter å ha lest tråden om alt trøbbelet noen har hatt med denne motoren, bestemt jeg meg for å la et merkeverksted ta en gjennomgang av det hele slik at jeg var på den sikre siden. Båten ble levert inn til merkeverksted i fjor høst, og da bød muligheten til innendørs lagring seg. Benyuttet meg av dette og har ikke tenkt noe mer på båten i løpet av vinteren. Så kommer våren og det begynner å klø i fingrene etter å få båten på vannet igjen. Ringer verkstedet og de skal nå sette i gang. Mange ting som skal gjøres(reg. reim bytte, ny dynamo, rens av kjølere og gjennomgang av drev). Da viser det seg at drevet har rust angrep innvendig . Man kan tydelig se at dette drevet har hatt innvendig fuktighet en eller annen gang tidligere. Verkstedet konstanterer at det ikke er vann i oljen etter fjorårets sesong hvor jeg brukte båten. Videre er alternativet full overhaling av drevet jeg har, eller gå til innkjøp av nytt . Jeg velger å kjøpe et nytt så vet jeg hva jeg har, men er dette en kostnad som jeg bør bære? Snakket med tidligere eier av båten men dette ville han ikke høre noe om. Han mente at jeg fikk båten billig(siden jeg prutet fælt). Uansett, det ble selvfølgelig skrevet kontrakt men ingen notiser om problemet med drevet. Dette ble heller ikke sagt noe om dette. For all del, jeg tror ikke tidligere eier har lurt meg, men hvordan angriper jeg denne saken videre? Er jo et betydelig utlegg dette her. Verkstedet har skrevet en rapport på bakgrunn av funn i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Hvor er det rust, i inni huset ved delingen til undevannshus? Har du noen bilder? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Du har brukt båten å drevet er bra å konstantert null vann i olje. Hva er prob ditt? Kosmetisk aspekt som ingen ser? Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Utklipp fra rapporten: På drevet ble det avdekket innvendig korrosjon på metalldeler som lager, lagerbaner og tannhjul både i overhus og underhus. Gearoljen var normal, uten innhold av vann, men det må ha vært vann i drevet på et tidligere tidspunkt. Drevet måtte derfor enten totalt overhales eller skiftes ut. I dette tilfellet ble det valgt utskiftning. Problemet mitt er at dette drevet vil ha redusert levetid, samt det at å kunne stole på redskapen har er en viktig ting. Videre synes jeg det er fint at dette ble oppdaget. Siden jeg har lagt båten til salgs vil ikke jeg "komme i heisen" å måtte stå til ansvar for dette av neste eier. Uansett, drevet skulle ikke ha denne tilstanden i når jeg kjøpte båten. Etter rapporten til verkstedet å dømme vil vel dette fremstå som en "vesentlig feil/mangel"? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hvis det er snakk om rust i huset inne i drevet hvor impeller pumpen står skal det nok mye til før dette kan skape problemer for drevet. Du skal ha bra mye rust i veggene her før det går ut over de mekaniske egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 hva er grunnet til att det ble plukket i deler da?? Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Takker for svar så langt. Det er ikke snakk om rust i huset hvor impelleren står. Det er heller ikke rust i veggene det er snakk om. Årsaken til at drevet ble grundigere sjekket er at i forbindelse med service på drevet ble oljen tappet ut, og lokket i toppen av drevet skrudd av for inspeksjon. i den forbindelse ser man tydelig rustangrep i lageret som står i toppen. Dette gjør at man følger opp å kikker videre på drevet. Da ble det avdekket at det er rust anggrep i lager, lagerbaner og tannhjul. Dette gjelder både i overhus og underhus. Vi snakker ikke om noe du må bruke mikroskop for å se. Håper dette oppklarer hvor det faktisk er rust angrep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.