Jump to content

Alpha 1 gen2 fra 2005 - innvendig fukt

Redman

Recommended Posts

I fjor kjøpte jeg en Bayliner 652 fra 2005 med Mercruiser 1,7 dti og Aplha 1 Gen2 drev. Båten ble kjøpt privat og benyttet i fjor sommer. Etter å ha lest tråden om alt trøbbelet noen har hatt med denne motoren, bestemt jeg meg for å la et merkeverksted ta en gjennomgang av det hele slik at jeg var på den sikre siden.

Båten ble levert inn til merkeverksted i fjor høst, og da bød muligheten til innendørs lagring seg. Benyuttet meg av dette og har ikke tenkt noe mer på båten i løpet av vinteren.

Så kommer våren og det begynner å klø i fingrene etter å få båten på vannet igjen. Ringer verkstedet og de skal nå sette i gang. Mange ting som skal gjøres(reg. reim bytte, ny dynamo, rens av kjølere og gjennomgang av drev).

Da viser det seg at drevet har rust angrep innvendig :headbang: . Man kan tydelig se at dette drevet har hatt innvendig fuktighet en eller annen gang tidligere.

Verkstedet konstanterer at det ikke er vann i oljen etter fjorårets sesong hvor jeg brukte båten. Videre er alternativet full overhaling av drevet jeg har, eller gå til innkjøp av nytt :crazy: .

Jeg velger å kjøpe et nytt så vet jeg hva jeg har, men er dette en kostnad som jeg bør bære? Snakket med tidligere eier av båten men dette ville han ikke høre noe om. Han mente at jeg fikk båten billig(siden jeg prutet fælt).

Uansett, det ble selvfølgelig skrevet kontrakt men ingen notiser om problemet med drevet. Dette ble heller ikke sagt noe om dette. For all del, jeg tror ikke tidligere eier har lurt meg, men hvordan angriper jeg denne saken videre? Er jo et betydelig utlegg dette her.

Verkstedet har skrevet en rapport på bakgrunn av funn i drevet.

Utklipp fra rapporten:

På drevet ble det avdekket innvendig korrosjon på metalldeler som lager, lagerbaner og tannhjul både i overhus og underhus. Gearoljen var normal, uten innhold av vann, men det må ha vært vann i drevet på et tidligere tidspunkt. Drevet måtte derfor enten totalt overhales eller skiftes ut. I dette tilfellet ble det valgt utskiftning.

Problemet mitt er at dette drevet vil ha redusert levetid, samt det at å kunne stole på redskapen har er en viktig ting. Videre synes jeg det er fint at dette ble oppdaget. Siden jeg har lagt båten til salgs vil ikke jeg "komme i heisen" å måtte stå til ansvar for dette av neste eier.

Uansett, drevet skulle ikke ha denne tilstanden i når jeg kjøpte båten. Etter rapporten til verkstedet å dømme vil vel dette fremstå som en "vesentlig feil/mangel"?

Takker for svar så langt. Det er ikke snakk om rust i huset hvor impelleren står. Det er heller ikke rust i veggene det er snakk om.

Årsaken til at drevet ble grundigere sjekket er at i forbindelse med service på drevet ble oljen tappet ut, og lokket i toppen av drevet skrudd av for inspeksjon. i den forbindelse ser man tydelig rustangrep i lageret som står i toppen. Dette gjør at man følger opp å kikker videre på drevet. Da ble det avdekket at det er rust anggrep i lager, lagerbaner og tannhjul. Dette gjelder både i overhus og underhus.

Vi snakker ikke om noe du må bruke mikroskop for å se.

Håper dette oppklarer hvor det faktisk er rust angrep.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...