Jump to content

Spørsmål ang. motorproblem


Platt

Recommended Posts

Vurderer en båt i Gøteborg, og har fått følgende svar fra selger på mitt spørsmål om motorens tilstand:

 

Ett (tror jag) litet problem med kylningen som gör att den blir varm vid gaspådrag. Troligen

igensatt oljekyl. Är i så fall en rengöringsfråga, men vet inte säkert.

 

Har ikke veldig god greie på motorer, så tilgi et dumt spørsmål, men er det noen som kan hjelpe med en forenklet og fornorsket forklaring på dette?

 

Tett oljekjøler? :confused:

Redigert av FrankA (see edit history)
Link to post

Tett oljekjøler?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken motor er det snakk om ?

 

Vannet kommer igjennom oljekjøleren først på min MD 21 B. Kanalene i denne kjølere har en tendens til å gro fort igjen. Enkelt å åpne på fin for å gjøre rent.

 

Bilde

Oljekjøleren er "klumpen" som er rett etter pila der vannet kommer inn.

Men det er også flere ting som kan forårsake dette. Dårlig impeller feks. I emneoversikten finner du mye om kjøling !

 

Men sikkert lettere for andre her også å komme med tips hvis vi vet hvilken motor det er :wink:

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Dette er en båt som stod annonsert på Blocket.se her om dagen, men selger har fjernet annonsen grunnet for mange henvendelser!

Husker derfor lite av det som stod av info om den, også hvilket motormerke.

 

Fikk sendt selger en mail før han slettet annonsen, og har også sendt han en ny mail.

Båten er visstnok fra et dødsbo og skal selges for lagringskostnadene!

Var på vannet i fjor, og trenger generell oppussing. Vet foreløpig ikke annet om motor enn det jeg la inn i første innlegg. Selvbygg med kun en eier.

 

Har bare fått dette ene bildet, men det må enten være årets kjøp, eller lureri! :smiley:

 

12.000,- SEK for denne:

Bilde

Link to post

Har bare fått dette ene bildet, men det må enten være årets kjøp, eller lureri!  :smiley:

 

12.000,- SEK for denne:

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Kjør ned og finn den selger'n .Må da være et kjøp selv om det er litt dårlig bilde . Sikkert en svensk humorist av no slag ,høres tvilsomt ut den prisen men veit jo aldrig .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Plastskrog.

Ser ut som en liten katerkabin, ja. Men vet, som sagt, ikke no' særlig om denne båten.

Må nok prøve en tlf. til selger i morra.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det bare og slå til og tilbudet er riktig. Er det rett er nok båten solgt allerede. Ser man slike tilbud som er relle er det bare og kjøpe usett med engang. Det er intet å tape på et slikt kjøp, men den båten er nok sikkert solgt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Båten er ikke solgt, men spørsmålet var:

Vurderer en båt i Gøteborg, og har fått følgende svar fra selger på mitt spørsmål om motorens tilstand:

 

Ett (tror jag) litet problem med kylningen som gör att den blir varm vid gaspådrag. Troligen

igensatt oljekyl. Är i så fall en rengöringsfråga, men vet inte säkert.

 

Har ikke veldig god greie på motorer, så tilgi et dumt spørsmål, men er det noen som kan hjelpe med en forenklet og fornorsket forklaring på dette?

 

Tett oljekjøler?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post

Dette kan være gjenngrodd oljekjøler eller varmeveksler. Typisk tegn på dette er høyt mottrykk på kjølevannet (hvis plassert etter vannpumpa) og lite vann i eksosen.

 

Kan også være et problem med vannpumpa eller impelleren.

 

Kan også være gåen toppakning eller andre feil.

 

For å si det enkelt så kan du ha flaks, eller du kan ha uflaks. Se forøvrig GeV sin tegning. Dette er enkelt å plukke i fra hverandre og rense på noen motorer, mens på andre er det mer plundrete og krever noen nye pakninger.

 

Er det en MD21 kan du ta av lokket til oljekjøleren ved å løsne en bolt.

 

Geir

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...