Jump to content

Hvordan balansere en Nidelv 24 med tom vanntank?

Jarle H.

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Nidelv 24 1984 modell som jeg hadde en vannlekasje i forrige vinter fordi jeg ikke klarte å tømme vanntanken tilstrekkelig før vinteropplaget. Jeg bruker båten kun til korte turer og trenger ikke ferskvann i båten. Jeg har derfor ikke gjort noe jobb for å finne lekasjen og kjører derfor med tom vanntank. Båten ligger nå veldig dypt i vannet på styrbord side bak noe jeg regner med er fordi det ikke lenger er vann i vanntanken som ligger på babord side foran i båten.

Har dere noen gode råd for hvordan jeg skal få balanse i båten når jeg bruker den med tom vanntank? Jeg tenker på å legge noe med vekt ned i vanntanken men er usikker på hva jeg skal benytte og hvor tungt det må/bør være.

Håper dere har noen gode råd rundt dette :-)

På forhånd takk.

Jarle

Hvis du ikke har tenkt å bruke vanntanken igjen noen gang er det vel best å bare ta den helt ut? Så legger du noen tunge steinplater eller linknende i plassen.

Ellers det jo 1 liter vann = 1 kg. Er det en 150 liters tank trenger du vel en plass mellom 100 og 150 kg. Bruker du betong/sand så er den spesifikke vekt rundt 2,5 for betong og 1,8 for sand. Dvs du trenger rundt 40 liter med betong eller 60 liter med sand til å få 100 kg ballast.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Slanger fra lastebil fylles med sand.Kutt slangen på begge sider av ventilen. Knytt for den ene siden med nylonhyssing, fyll slangen med tørr sand og knytt for den andre enden. Et par slike blir fort 80-90 kilo. Enkelt å fjerne hvis du finner det for godt, samtidig som de er greie å stue, da de kan formes etter plassen. :thumbsup:

Ellers det jo 1 liter vann = 1 kg. Er det en 150 liters tank trenger du vel en plass mellom 100 og 150 kg. Bruker du betong/sand så er den spesifikke vekt rundt 2,5 for betong og 1,8 for sand. Dvs du trenger rundt 40 liter med betong eller 60 liter med sand til å få 100 kg ballast.

Man må ha såpass mye ja. Litt usikker på hvor stor vanntanken er i Nidelven men regner med at det står her på forumet et sted. Skal gjøre et søk :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...