Sturee Startet 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2012 Hei Når jeg kjører i litt bølger virker det som propellen plutselig glipper taket i vannet, ikke som når man svinger for brått og propellen spinner uten å få tak i det hele tatt, men lyden fra motoren blir på en måte mørkere og den spruter grusomt med vann bak. virker også som det går litt saktere men ikke mye, kanskje 1-3 knop. Hadde samme problem med mercury 10hk motoren som sto på båten før, men da mistet den 3-5 knop og forskjelden på lyden var mye større. Da hadde jeg hevet den ca 3 cm, men når jeg fjernet denne var lyden borte. Hondaen som står på nå var også hevet et par cm, men selv om jeg fjernet heving ble den ikke bedre. Begge motorene gikk fint hvis det ikke var bølger. Det er ikke defekt propell for den er ny. Noen som kan forklare hvorfor dette skjer? selv om motorene var hevet sto ingen med kavitasjonsplate over bunnen av båten, begge har stått litt under. Mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Ved å tilte motoren ut får du mere fart. Og det kan også hjelpe å heise motoren høyere på båten. Bieffekten er at motoren "henter" luft i bølger eller ved ekstrem tilting og du får glipp i vannet. Det høres ut som om det er dette du opplever Du må finne en posisjon som gir deg akseptabel fart, men som ikke gir deg glipp i vannet. Det er derfor mange motorer er utstyrt med powertrim slik at du kan endre vinkelen i fart, for å finne den mest idielle posisjonen til enhver tid. Redigert 7.Juni.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 (redigert) Takk for svar. Har ikke hevet motoren serlig, og tilten står så kavitasjonsplata er rett i forhold til bunnen av båten. har ikke forsøkt å tilte inn motoren. Redigert 8.Juni.2012 av SM330S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.