Luna III Startet 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2012 Ja da sa den gamle gode Simradplotteren takk for seg. Ganske synd for jeg var veldig fornøyd med den.Den fulgte båten da jeg kjøpte den og kostet i 2002 kr.59000,- Antagelig ferdig montert. Stor og god skjerm. Men nå var hovedkortet gåent, i følge ProNav, og da var det ikke deler å få tak i. Så hva kjøper jeg nå da folkens? Jeg er vant til C-map, men er åpen for at andre løsninger kanskje er bedre. Raymarine har jo Navionics kart. Noen med erfaringer her? Garmin har Bluechart. Takknemlig for erfaringer her også. Standard Horizon og Techmarine har jo C-Map. Og alle har plottere i alle størrelser så jeg er takknemlig hvis noen sier "hold deg unna den plotteren, eller det kartet". For å begrense det litt, så snakker jeg om plottere i prisklasse 10- til 16000,- Man trenger jo ikke gå på ett skjær allerede ved innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Har hatt C-Map og Navionics kart fornøyd med begge deler Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Nå har jeg en sånn PC løsning. Og håper på Mac innenfor overskuelig fremtid. Men skulle jeg hatt Nintendoboks ville jeg hatt en slik. Alle tilkoblingsmuligheter. Skjermen brukes som ipad/iPhone. Interfacer trådløst mot iPad/iPhone. Et råskinn. Redigert 7.Juni.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Yeoman ? Bra kombinasjon av sjøkart og elektronikk. Best sikring mot tragiske feil. Raskest programmering av autopiloten skal man programmere en rute. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Nå kjører vi en Lowrance 7HDS innkjøpt i fjor. For oss fungerer den helt utmerket, med Navionics karbrikke som dekker mesteparten av Sydnorge/Sverige/Danmark og en bit av Tyskland. Hos Seatronic i Moss vil en slik sak koste ca. kr. 10 000. Nå har vi installert Garmin 4012 på innvendig styrepos. Grunnen er av vi fant at Garmin har en OK radar, som vi har kjøpt. Har ikke fått testet dette enda. Men Simen hos Seatronic bedyrer at dette er helt toppers. Og noen må man jo stole på. Radar, AIS og alt dette greiene kom på 40 000. Og for oss begynner dette å bli veldig mye penger. Problemet er at Lowrance vil ikke snakke med Garmin rent grafisk. Derfor kan vi tenke oss å selge Lowrance for omtrent halvparten av det Seatronic skal ha. Brukt en sesong som varte i tre uker i fjor. Siden har den ligget inne i båten. Jobber for mye, Hulda har ikke vært ut av fortøyningene siden oktober i fjor. Alternativet er å skifte ut Lowrance med en Garmin 4008 på utvendig styreposisjon. Da kan hele systemet snakke sammen. Som backup har vi PC med kartprogram og Trimble GPS. Den forteller nå det andre systemet fraviker med et par meter:-) Dette er ikke utstyr for vanlige folk. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hva med kart og kompass? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hva med kart og kompass? Umoderne greier for pingler. Dessuten så trenger ikke kart og kompass strøm. Og så bør du ha klokke og fart i tillegg. Det blir så mye greier av det. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Det meste er bra, men du bør se plasseringen an, har selv en seiwa mk 2 ( C-map) og er fornøyd med denne. Har skjermen langt fremme i taket så det hadde vært knotete for meg å ta på skjermen, da er det greit å ha kontrollboksen naturlig plassert rett ved rattet. Kan da sitte avslappet og ha full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Raymarine har jo Navionics kart. Noen med erfaringer her? Jeg skal ta SRC/VHF ganske snart, derfor byttet jeg plotter i år. Må jo ha DSC og AIS-mulighet, men det har jo alt i dag Jeg fikk er godt tilbud på Raymarine A70 og er superfornøyd med denne. Kanon LCD !! Raymarine kommer standard med kart over hele verden, om du skal dit ? Fint også med muliget for de nye 3D-kartene, men det får bli til neste år.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Testvinneren nå for tiden er nye c og e klassen til Raymarine. Seatronic har utstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Takker for tips, men har noen prøvd Standard Horizon? Den tar jo C-map og er ikke verst på pris. Lurer fælt på Raymarine evt. Standard Horizon. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Jeg har bestilt en raymarine a57d. Får den på mandag. Litt mindre enn den du er ute etter men fikk veldig fin pris på den inkl kart og ekkolodd. Perfekt for mitt bruk.. Tror jeg.. Aldri hatt før;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
oddis21 Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Skal også ha ny plotter, har en liten raymarine a50 som kjører navionics + tikinavigator. Er fornøyd med raymarinen, liker også svært godt de nye som er kommet, c125 osv... men liker ikke navionics, pga istedenfor dybdeangivelser, så setter de et kryss hvor man må inn på info menyen for å se dybden mange steder. Forstår ikke den der, men ok, det er noe de ha valgt. Bruker CM i jobbsammenheng og liker dem bedre, så er veldig interressert i Standard horizon, spesielt den nye som kommer CPN1010i. Seatronics/Maritim har avertert dem for 20000, men kan få den fra england ferdig importert til i underkant av 15000 (cactusnav). Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Har hatt flere fine kartplottere, har nå Raymarine plotter og Radar, men jeg savner faktisk Garmin sine kart. Disse syntes jeg er de best lesbare og intuitive kartene. Navionics kartene og særlig symbolikken liker jeg ikke like godt. Særlig syntes jeg selv på 10" skjerm at det er vaskelig å se forskjell på grunner og skvalpeskjær. Hadde jeg hatt penger å svi på elektronikk i dag ville jeg uten tvil hat noe i duren 4012 til garmin. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Har nettopp montert 4012. Den virker til å ha en svært intuitiv meny. Langt bedre enn Lowrance (har begge deler). Garmin'en er så fersk at jeg har ikke vært ute av brygga med den enda. Installerte også Garmin radar i samme slengen. Kjører alt over NMEA 0183. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg valgte Simrad NSS-serien, da jeg byttede elektronik i våren. Jeg er bestemt ikke utilfreds. Hvis du vælger en NSS-8 får du en moderne og meget bugervenlig plotter til en ganske fornuftig pris. Og installationen mod mit gamle Simrad-udstyr var meget problemfrit. Fantastisk at koble plotteren til og se den finde VHF, multiinstrument og autopilot uden at blinke. Men det er brugervenligheden, der er styrken. Den er let og hurtig at bruge og kan desuden udvides med radar og avanceret ekkolog, AIS mm. Får min fulde anbefaling! http://www.simrad-yachting.com/Products/Navigation-Fishfinding/NSS/ Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Men skulle jeg hatt Nintendoboks ville jeg hatt en slik. Alle tilkoblingsmuligheter. Tiltredes, ingen over ingen ved siden! PS, har noen 50-60 tusen liggende og slenge... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Umoderne greier for pingler. Dessuten så trenger ikke kart og kompass strøm. Og så bør du ha klokke og fart i tillegg. Det blir så mye greier av det. Umoderne og for pingler... akkurat. hva med heller å vinkle det andre veien og si at kartplotter i utgangspunktet er for udugelige folk som ikke kan kunsten å navigere Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Garmin er den beste ,selvsagt. Det er sikkert fordi jeg har det. Men griper meg selv i å sitte foran kartet med passer og linjal samt parelellen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 hva med heller å vinkle det andre veien og si at kartplotter i utgangspunktet er for udugelige folk som ikke kan kunsten å navigere Å,.-- Er det derfor det er så mange som må oppå skjæra. selvsagt. Det er sikkert fordi jeg har det. Men griper meg selv i å sitte foran kartet med passer og linjal samt parelellen. Det er derfor jeg holder en knapp på PC baserte kartprogram og stor nok skjerm så en kan bruke passer, linjal og paralellforskyver så en ikke glemmer de kunnskapene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 roger-jo: da regner jeg med at du planter passeren godt inni skjermen når du frisker opp kunnskapene dine . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 roger-jo: da regner jeg med at du planter passeren godt inni skjermen når du frisker opp kunnskapene dine . Har du ikke passer med nett liten sugekopp, du da. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Hehe, tenkte nok det kom noe ja. Men nei jeg bruker papirkart i tillegg til plotteren Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Men nei jeg bruker papirkart i tillegg til plotteren Ja, det er bakdelen med liten skjerm. Har du stor PC-skjerm, så slipper du å ha papirkarta oppe. Det står jo ikke mer i papirkartet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 enig der men ikke plass til pc før nytt bord et på plass, engang i vinter regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.