Jump to content

Båtferien 2012

Astor

Recommended Posts

Det nærmer seg feriestart for mange av oss.

Første stopp for oss er Østfoldtreffet på Sand marina og vi gleder oss.

Vi starter trolig ferden sydover allerede torsdag 14. juni og beregner første stopp enten i Engelsviken eller Hankøsundet.

Etter treffet drar vi over til svenskekysten og blir i området der en 14-dagers tid. Halden er også et av målene på denne turen og kanskje en tur opp til Allsang på Grensen?

Vi gleder oss til en langferie i båten i år.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Starter ikke ferien før i slutten av juli, men da blir det nedover sørlandskysten men noen obligatoriske stopp, bl.a. hjem til Larvik en tur. Så er det trebåtfestivalen i Risør, og kanskje vi stikker av fra den vante leia og krysser over til Sverige mot slutten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Satser på Nord-Skottland, Orkney og Shetland i år. Håper at været blir bra.

I fjor var vi en tur ned til Danmark og seilte Limfjorden fra vest til øst. Det frister til gjentakelse en gang...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Starter ferien med Østfoldtreffet den 16. Deretter en snartur innom Halden før Strømstad. Går til Vettnet på N-koster på onsdag/torsdag for å få fin plass til Midtsommarfirande på Fredag. Deretter tar vi det på sparket. Ender vel opp omtrent ved Marsstrand i år også vil jeg tru etter å ha vært innom favoritthavnene Alvøen-Kungshavn-Lysekil-Gullholmen-Kjerringøy- Skjærhamn og med mange uthavner innimellom. Regner med å være ute i 6 uker, med den siste uka eller to på Vestfoldkysten

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skal ha 4 uker ferie i juli. Første delen av ferien blir nok mest lokalt i Grimstad-skjæregården. En og annen tur til Lillesand eller Arendal er jo heller ikke å forakte. De siste to ukene tror jeg må bli vestover i år. Hva med strekningen Søgne - Mandal?

Vi reiser nesten alltid østover til de kjente stedene: Lyngør, Risør, Kragerø, Stavern, Nøtterøy/Tjøme og over til Svenskekysten med Koster, Strømstad og Grebbestad. Vestover har jeg faktisk kun vært til Olavssundet. Derfor lurer jeg litt på Søgne, Mandal og kanskje enda litt lenger. Er det mange fine uthavner der?

Jeg har aldrig opplevet problemer med festing og bråk i havnene nedover, bortsett fra da vi en gang ufrivillig havnet i lag med "toget". Sjekk lokalavisene for kjøreplan for toget, og unngå for all del dette hvis du vil ha blund på øyet for natta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min erfaring er at mange havne kan blive festhavne når det er godt vejr og weekend. Der skal kun en eller to både til at forvandle en stille og rolig havn til en fest-til-klokken-fem-nat.

Når det er sagt, så er havne som Smögen og Marstrand kendt for at være lidt mere festlige end de fleste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...