Kjell Kristian Startet 7.Juni.2012 Del på Facebook Startet 7.Juni.2012 fikk nettopp en shipmate rs5900 av far. det jeg lurer på er ledningene som kommer ut av 'sticket'. det går to til strøm, men det går også en grå en men mange ledninger inni et sted, men hvor skal den. på min er ledningen bare kappet av. noen som har noen kloke or om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Den grå kabelen inneholder ledninger for NMEA og, hvis jeg ikke husker feil, inngang for diff-mottaker Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Kristian Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 hehe, er litt ny innen gps verdnen, hva er NMEA og diff-motaker? :L Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 NMEA = National Marine Electronics Assosiation. En interesseorganisasjon for produsenter av elektronisk utstyr for bruk på båter av alle størrelser. Har også lagt ned endel standarder for utveksling av informasjon mellom forskjellige enheter. En diffmottager motar korreksjonsignaler fra referansestasjoner. Disse stasjonene står på nøyaktig innmålte steder. Færder, Vinga, Skagen osv. GPS signalene forstyrres på sin vei fra satelittene. Referansestasjonene måler avstander, ranges, til satelittene og sammenligner disse med beregnede avstander basert på en almanakk som sier hvor satelittene er til ethvert øyeblikk. Forskjellen i avstander, residuals, sendes til brukerne overlagret på radiofyrfrekvensen til referansestasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Kristian Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 takk for svar, men hva eller hvor skal da den grå kabelen? Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Du trenger ikke koble den grå kabelen til noe som helst. Har du noe utstyr som trenger posisjonsdata fra RS5900 så kan du koble den til der. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Kristian Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 aha, bare å koble på antenne og se om d virker da! takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.