FjordHT Startet 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2012 Har en aq145 i båten i dag, med standard kjøling og kunne tenke meg alternativer for å utnytte motorvarmen til å varme opp båten litt. Mye for å bli kvitt dugg på ruter og få opp tempen noen grader når det er kaldt. Har hørt at folk har hentet ut kjølevannet på motorene og sirkulert dette som på bil, men er litt usikker på hvordan de har løst utfordringene med hvor de henter og hvor de returnerer vannet. Er det andre alternative måter å utnytte/flytte motorvarmen på? må ikke være for kostbart og montering av "brennere" er ikke et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Du må finne ut hvor utløp/innløp for defroster er. Siden legger du bare slanger til en 4-5 eller 10 Kw defroster. Hvis du også monterer en sirkulasjonspumpe, vil du kunne hente ut en del varme etter at motoren er stoppet. En 10 Kw koster rundt to lapper, i tillegg kommer eventuelle luftslanger og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Har tenkt på det samme.Alternativer som er aktuelle for meg er varmtvannsbereder,defroster og radiatorkrets.Kjøres alt pip åpent går kansje motorn kaldt.Bør kansje lage et opplegg med manifold med egne kurser og strupeventiler. Koblingspunkt til motorn er jeg litt usikker på,uttak bør kansje være etter termostaten slik at motorn blir fort varm. Sitér dette innlegget Link to post
Sven-Erik2 Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Jeg har gjort dette ved å bytte ut blindplugger på siden av motorblokka, med en slangenippel på hver side av motorblokka. Jeg kjører dette vannet (som er fra den lukkede kjølevanskretsen) gjennom en elektrisk sirkulasjons-pumpe og en 2 KW varme-veksler med viftemotor. Dette fungerer meget bra!!! Har hatt dette i 3 sesonger nå og har hatt mye glede av dette. Etter at motoren er stanset kan jeg fortsatt dra god varme fra blokka i 20-30 minutter ved å kjøre sirkulasjonspumpa og viftemotoren separat. Under kjøring får du selvfølgelig best varme-effekt og det er ingen tegn til at motoren går for kaldt på grunn av dette (skal vel egentlig mye til på AQ1XX). Sikulasjonspunpe 12 volt ca. 900,- (Aktiv marin) Varmeveksler 2 KW 12 volt ca. 1100,- (Aktiv marin) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Takker for et godt svar Sven-Erik! Du har ikke noen bilder fra jobben. Litt usikker på hvilke blindeplugger du har fjernet? Ellers så har jeg vurdert å benytte varmeregister fra en eller annen bil, og føre varmen i rør fra dette og ut dit jeg vil ha det, får se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 (redigert) Saltvannskjølt bensinmotor med arbeidstemp rundt 55 grader? Blir ikke mye varme av det. Sett in en dieselvarmer i stedet. Mindre jobb, billigere og mer effekt. Skal du ha varmtvann velg vannvarmer og defroster Bilmotor går på rundt 85 grader. Om du har ferskvannskjølt bensin kan de være håp Redigert 9.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sven-Erik2 Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Jeg skal ta noen bilder å legge i tråden her. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener Bitteliten, men mulig jeg har misforstått her, men på min AQ145 er det ferskvannskjølt motor med varmeveksler mellom sjøvannet og ferskvannet og skulle mene det er "standard" på AQ145. Og det er ferskvannet som jeg kjører gjennom varmeappartet og jeg kan forsikre om det er varme nok ja....... Men har du sjøvannskjøling gjenom blokka blir det noe annet ja. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Hei På mine aq140 hentet jeg ut varmt vann direkte fra varmeveksleren.I underkant av varmeveksleren er det 2 blindplugger , sikkert avtapping for sjøvanns siden og for ferskvann siden. jeg skrua ut pluggen for ferskvannskjøler kretstsen ,en slangenippel med 3/8 rørgjenger passa rett inn. Returvannet gikk inn på blokka etter jeg fjernet en plugg som sitter noe over oljefiltret sånn ca. Med denne måten å gjøre det på så behøver du ikke noe ekstra sirkulasjonspumpe. Og hos meg så fungerte det meget bra,vinduene var uten dugg. På b21 og 23 motorene er det flere plugger på blokka som kan benyttes men på 230 motorene er det ingen til overs så det er litt mere prakk.Der jobber jeg med saken,tror jeg har en god løsning Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Bitteliten: er nok serien før du tenker på med b20(o.l.) motorer som vanligvis var saltvannskjølte. aq12x + b14x har veksler og ligger på 80+. Takker for all info, synes sofa sin info om å hente fra varmeveksler var meget interessant! Dette skal jeg se på Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Er den ferskvannskjølt er mulighetene gode. Sitér dette innlegget Link to post
Sven-Erik2 Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Som lovet, men litt seint grunnet ferie, kommer bilder fra mitt varmeapparat prosjekt med AQ145. Med tilkobling på babord side rett over bensinpumpa og styrbord side rett over olje filteret, sirkulerer vannet bra, selv uten sirkulasjonspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Christian Irgens Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hei, Hvor kjøpte du denne varmeveksleren ? Jeg klarer ikke å finne ut av det. JEg tenker å kjøre den inn i kretsen fra motor til varmtvannstanken og slipper vel da egen pumpe. Hvor den monteres får vi se men det hatt vært greit med varm forkabin/førerplass uten å bruke webasto når en er ute om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 De fleste båtustyrsforretninger har slike derfrostere i forskjellige størrelser. Seatronic har flere, bare søk etter defroster på siden deres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.