Jump to content

Utnytte motorvarmen fra aq1xx motor for oppvarming. Hvilke alt?

FjordHT

Recommended Posts

Har en aq145 i båten i dag, med standard kjøling og kunne tenke meg alternativer for å utnytte motorvarmen til å varme opp båten litt. Mye for å bli kvitt dugg på ruter og få opp tempen noen grader når det er kaldt.

Har hørt at folk har hentet ut kjølevannet på motorene og sirkulert dette som på bil, men er litt usikker på hvordan de har løst utfordringene med hvor de henter og hvor de returnerer vannet.

Er det andre alternative måter å utnytte/flytte motorvarmen på? må ikke være for kostbart og montering av "brennere" er ikke et alternativ.

Har tenkt på det samme.Alternativer som er aktuelle for meg er varmtvannsbereder,defroster og radiatorkrets.Kjøres alt pip åpent går kansje motorn kaldt.Bør kansje lage et opplegg med manifold med egne kurser og strupeventiler.

Koblingspunkt til motorn er jeg litt usikker på,uttak bør kansje være etter termostaten slik at motorn blir fort varm. :smiley:

Jeg har gjort dette ved å bytte ut blindplugger på siden av motorblokka, med en slangenippel på hver side av motorblokka. Jeg kjører dette vannet (som er fra den lukkede kjølevanskretsen) gjennom en elektrisk sirkulasjons-pumpe og en 2 KW varme-veksler med viftemotor.

Dette fungerer meget bra!!!

Har hatt dette i 3 sesonger nå og har hatt mye glede av dette. Etter at motoren er stanset kan jeg fortsatt dra god varme fra blokka i 20-30 minutter ved å kjøre sirkulasjonspumpa og viftemotoren separat. Under kjøring får du selvfølgelig best varme-effekt og det er ingen tegn til at motoren går for kaldt på grunn av dette (skal vel egentlig mye til på AQ1XX).

Sikulasjonspunpe 12 volt ca. 900,- (Aktiv marin)

Varmeveksler 2 KW 12 volt ca. 1100,- (Aktiv marin)

Jeg skal ta noen bilder å legge i tråden her.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener Bitteliten, men mulig jeg har misforstått her, men på min AQ145 er det ferskvannskjølt motor med varmeveksler mellom sjøvannet og ferskvannet og skulle mene det er "standard" på AQ145. Og det er ferskvannet som jeg kjører gjennom varmeappartet og jeg kan forsikre om det er varme nok ja.......

Men har du sjøvannskjøling gjenom blokka blir det noe annet ja.

Hei

På mine aq140 hentet jeg ut varmt vann direkte fra varmeveksleren.I underkant av varmeveksleren er det 2 blindplugger , sikkert avtapping for sjøvanns siden og for ferskvann siden. jeg skrua ut pluggen for ferskvannskjøler kretstsen ,en slangenippel med 3/8 rørgjenger passa rett inn. Returvannet gikk inn på blokka etter jeg fjernet en plugg som sitter noe over oljefiltret sånn ca. Med denne måten å gjøre det på så behøver du ikke noe ekstra sirkulasjonspumpe. Og hos meg så fungerte det meget bra,vinduene var uten dugg.

På b21 og 23 motorene er det flere plugger på blokka som kan benyttes men på 230 motorene er det ingen til overs så det er litt mere prakk.Der jobber jeg med saken,tror jeg har en god løsning

• 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...