cheetah Startet 7.Juni.2012 Del på Facebook Startet 7.Juni.2012 Er seriøst på utkikk etter en billig nybegynner seilbåt til oss som er en familie på 2 voksne og 2 små barn. Må være en trygg og lettseil seilbåt og soveplass til oss 4. Noen gode forslag? Alle innspill taes med takk Må helst være i hordaland og under 50k. Min far er en erfaren seiler som vi får et lite kurs av og skal i tillegg gå på seilkurs Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Sjekk Finn.no for båter opp til 65.000. Mange av dem bør kunne prutes til 50'. Kan du få tak i en med ferskvannskjølt innenbordsmotor, er det bra. Eldre sjøvannskjølte må snart byttes, uansett hva selger sier. Utenbords kan være aktuelt som et alternativ. Maxi 77, Alo 26, Albin Cirrus bør kunne være aktuelle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Kjenner ikke båttypen men syntes denne hørtes ut som mye for pengene http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35039824&reference=2012%2F5%2Fvertical-4%2F23%2F4%2F350%2F398%2F24_263323380.jpg Forøvrig bør du i alle fall utvide søksområdet til også å dekke Rogaland og Sogn & Fjordane. Ikke noe stor sak å hente båt herifra. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Kjenner ikke båttypen men syntes denne hørtes ut som mye for pengene http://www.finn.no/f...4_263323380.jpg Den så ikke så dum ut, men vet ikke om jeg ville punget ut for boning av dørk (formoder det er dørk ...) Ser også at Lill Scampi og Alo 28 ligger innafor budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Hva med denne leisure 23 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34813277 Eller Robber 3e?http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35257782 Denne alu 28? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34846891 maxi 68? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35156246 Denne maxi 68 virker bra holdt men er i stavanger http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35301585 Ikke at det er noen hinding. Hvor lang tid hadde jeg brukt med den båten fra stavanger til bergen sånn ca? Mye å velge mellom men er så god kunnskap her inne på seilbåt så finner nok meg en god båt Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) I den pris- og aldersklassen vil jeg si at det er bedre med utenbordsmotor som du kan bytte ut på et par minutter enn en råtten gammal sjøvannskjølt som du bare vil banne og gråte over. Å bytte en innenbordsmotor koster minst 50.000 kroner. Hvis du ikke lar deg lure til å betale ekstra for en døende innenbords jernklump, men i stedet ser litt på interiørets standard, vil mor bli glad. Det er også veldig viktig (hun blir nemlig lei seg hvis salongen skal være et permanent motorverksted), hvis ikke kan båtlivet bli kort. Så mener jeg altså at disse båtene generelt er priset for høyt. Se etter noen som er minst 10.000 dyrere enn du hadde tenkt, og prut dem ned. Selgerne har et behov for å selge båten fordi de a) skal frigjøre båtplassen, b) har behov for penger fort eller c) er dritt lei. Prisen de har satt er ikke fasit. Maxi 68 (og 77) er solide og gode båter. En IF kan også være et alternativ. Redigert 8.Juni.2012 av SnartNajad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Grunnen til at jeg sa maks 50k er at jeg helst vil prute ned til 40k og videre. At jeg gir mellom 30 og 40k for en seilbåt er det ideelle Blir nok å gå for seilbåt med utenbordsmotor ja. Har selv en 5hk tohatsu motor som kan være reservemotor. Hva er den ideelle størrelsen for oss som er nybegynnere når det gjelder seilbåt? Redigert 8.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Jeg begynte med en Albin Viggen på 23 fot, som jeg seilte sammen med mine to eldste barn på turer nedover svenskekysten. Den er stabil i sjøen og lett å seile for nybegynnere. Jeg var veldig fornøyd med den båten, men trefotssyken meldte seg etterhvert, og da ble det en Albin Vega (som jeg kjøpte med en sånn gammal jernklump som ga meg mye hodepine...). Det ligger en Viggen oppe i Selbu nå som ser grei ut. Det er et stykke unna, men kan jo være en gøyal tur langs kysten. Utropspris er 30.000. Altså 25'. Da har du litt å rutte med til nye trekk og andre ting som skaper trivsel ombord. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33995472 Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) var og så på denne westkapp 23 i dag http://www.finn.no/f...nnkode=34894299 Så grei ut den men var ikke så mye utstyr til den men da er det vel også mindre som kan gå galt. Var ikke ekkolodd på og båten med kjøl stikker ned ca 110cm. er det mye jobb å montere ekkolodd til seilbåt? Han sa også at seilene var av eldre dato men på storseilet hadde sømmene blitt fikset på. var solpanel til båten men regulatoren var gåen. Er det kostbart å fikse? Blir å se på den 25 fots Robber 3e seilbåten på fredag. Var visst svensk produsert og hele 310cm bred den robber båten. Var planen å se på en naver 29fot men gikk ikke i dag. Redigert 9.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Kjenner ikke denne båttypen, men den så jo ut til å være ganske velholdt. Du trenger ikke noe ekkolodd til denne. Bruk heller denne fasen i båtlivet, med en saktegående seilbåt som bare stikker 110 cm, til å skaffe deg stålkontroll på navigering på papirkart og kompass. Men putene så kanskje litt slitne ut? Hva sier mor? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) så greie ut putene på nært hold men er litt usikker om båten er stor nok for oss 2 voskne og 2 små barn på 3 og 6år Blir denne banner 28 racer for profft for en nybegynner? http://www.finn.no/f...nnkode=34718514 Mor er også usikker men synest at båten var fin den Redigert 9.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) Nei, det skal du ikke være redd for. Seileteknikken er den samme; du bare drar i hyssingen, så går seilet opp, så seiler du. Og Banner'en er jo betydelig større og også bredere. Så det blir et spørsmål om hvor du føler at du får mest igjen for pengene. De aktuelle båtene er selvfølgelig små, men de fleste av oss som er over 50 år har seilt slike båter med familien da ungene var små, og det var helt herlige opplevelser. Siden er vi blitt tjukke og rike og har råd til større båter... Husk at med to små barn er også dokkestuefaktoren et poeng. Alle skal trives ombord! Redigert 9.Juni.2012 av SnartNajad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Tror ikke Banneren er noen god familiebåt for nybegynnere, lensetakler (vet ikke om en er nødt å benytte disse) og en cockpit laget for regatta kombinert med en relativt enkel innredning med tanke på familieliv er også ting som jeg synes taler i mot (er en derimot en guttegjeng som vil prøve seg i regatta for en billig penge ) Synes den var fin den du har sett på, rett nok litt liten men er humøret godt går det meste en natt eller to. Ekkoldd er en smal sak å skaffe selv om behovet nok er lite. Fin inngangspris til seilerlivet var det også. Er spent på hva inntrykket ditt er etter å ha sett på Naveren. Holder fortsatt denne som min favoritt. 6 fot større er mye i innvendig romfølelse. Robber 3e synes jeg ser litt sliten ut, mangler den luken på fordekket også? Her tror jeg det kan prutes endel. Spennende tråd :-) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Hadde nok kikket på naver 29 ja, går jo og by han 50000 inkl alt. Lov å prøve seg Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Fabricius Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Enig i at Naver'en ser lovende ut. Det er vel båten til kdtran her på Baatplassen? Det er opplagt bra at det er snakk om en nyere motor, men forhør deg litt om hva slags årsmodell og opprinnelse dette egentlig er. Kan hende at du ved å strekke budsjettet litt her kan skaffe deg en båt som varer litt lenger for familien enn de mindre alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) Blir nok å ta en titt på naveren ja så får vi se:-) den braketten som han mente måtte skiftes. Er det noe som må gjøres med en gang? Redigert 9.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Synes også den Naver'en så lovende ut. Om braketten må skiftes med en gang ville jeg spurt selger om. Ser ut til å være en overkommelig jobb å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Naver29 er den første seilbåten jeg så på da jeg begynte min seilbåtjakt i vår, bortsett ifra at jeg lurte litt på maxi77 i begynnelsen. Leste at jeg kom over på nettet om Naver og ble veldig gira på den. Så på den som ligger på finn her i Ålesund. Etterhvert ble det visning på Comforten jeg har kjøpt, og jeg er veldig gald for det. Ikke noe galt med Naver generelt, men objektet jeg så på hadde noen usikkerhetsmomenter og jeg la litt ekstra i budsjettet. Nå ser jeg at Naveren til 50.000 i ditt distrikt er solgt. Det er nok en knallbåt. Etter mitt syn skal du ikke legge vekt på smådetaler som selger gjerne opplyser er galt. Det er faktisk de store tingene som er så ubehagelig for selger å opplyse om, som du skal fokusere på. Eksempelvis utette gjennomføringer og vindu i dekk/ balsa-sandwichkonstruksjon, vanninntrengning, mugg og råte, elektrisk annlegg, bytte av skroggjennomføringer, er den bunnsmurt... -er den nyelig bunnsmurt så VET selger hvordan tilstanden er under vannlinjen. Sier han den er bra, så skal den være bra om du landsetter den til høsten. Etter mitt skjønn så er det bedre å kjøpe en nysmurt båt klar til bruk, men uten ekkolodd og kartplotter, enn en båt du må bruke 2500 kroner på løft og 1000 kroner på bunnsmuring, og kanskje 2000 i nye skroggjennomføringer, mens ekkolodd og kartplotter er fra før 2000 og utdatert. Mange av disse båtene har VHFer som er eldgamle. Det må hives på land uansett. Det som omtales som gamle men brukbare seil, kanskje fra slutten av 80tallet bør kanskje prissettes som om det ikke var der. -og man ser jo hvor billige båter er når de selges uten seil. Jeg tenker at gammelt utdatert utstyr mtp elektronsik utstyr, skal vektlegges som om at det ikke var der. Elektronikk har blitt billig og verdisettingen av det gamle som er i båtene må settes deretter. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Naveren ble solgt i dag rett før jeg skulle dra og se den:-( da er jeg like langt siden jeg var innstillt på å kjøpe navern... Kan få den westkapp 23 båten billig da siden den er satt til 30k og stått litt. Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hold deg unna båter med lensetakler, de som sier dette ikke er noe problem har ikke seilt med det i mye vind. Det er mastebrekker nr. 1 23 fot tror jeg blir for lite, ville hatt opp mot 30, minst 26 for en familie på 4. Hadde selv en tur 80 i noen år, flott båt med mye plass, men uten ståhøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Cheetah: Har du forsøkt å definere hva du har lyst til å gjøre med en seilbåt? -hva slags båtliv ser dere for dere at dere vil prøve ut? Dersom båtkjøpet dere står foran nå er for å finne ut om seilbåt er noe for dere så er det viktig å tenke på at båten skal gi muligheter for å faktisk ha det bra ombord, at ting ikke er for smått og kummerlig og at man har muligheten til å oppholde seg ombord, trives ombord og faktisk føle at "dette er et liv vi har lyst til å utvikle videre" Det er mye man kan gjøre med en seilbåt, men det er tre ting man ikke kan gjøre noe med: høyde, lengde og bredde. altannet kan forbedres, tilpasses og fornyes. Det igjen betyr at dersom du er 185 cm høy eller mere, så kan det bli usedvanlig slitsomt å oppholde seg under dekk i lengde i en "liten" båt. Du skal sove godt og være uthvilt, det betyr at sengene må være lange nok. Ikke stress med å handle båt, selv om det er nå du har lyst til å ha det. Det kan bli dyrt å kjøpe noe som er 3 tonn spesialavfall. Det er nok av eksempler her den siste tiden på nye båteiere som føler de har kjøpt katta i sekken. Det er dyrt å restaurere noe som egentlig er 3 tonn spesialavfall. -og ikke blir det noe båtliv heller med det første heller. Ikke kjøp noe fordi du er redd for at sjansen glipper, for det dukker hele tiden opp nye gode objekter. Det kommer garantert flere Navere. Gå på et par visninger på klassiske modeller, selv om de aktuelle objektene kanskje ligger priset i overkant av hva dere vil ta dere rå til. Gjør deg en formeing om modellen er aktuell eller ikke. Da kan du utelukke en del båttyper. Finner du ut at du må ha minimum 27 fot, ja så kan du roe ned å se på det på 25 fot. Så venter du og ser etter 27 fot og større. Om du ikke har vært ombord i så mange båter, så må du komme deg på visninger. Kjenner du lite til hva seilbåt går ut på, så må du se minst 2-3 båter for å danne deg ett inntrykk av hva du skal se etter av feil og mangler, hva du kan forvente deg at tidens tann. Jeg kan nevne at det i 2 måneder nå har ligge en Comfort30 til salgs på finn.no. Den var tilsynelatende meget pen og nesten kliss nye seil og det aller meste av utstyr. Den ble først lagt ut til 200tusen. Den har gått ned og ned i pris og ble lagt ut for 90tusen forleden dag, da gikk den fort. Enten var det noe vesentlig feil med den båten siden den ikke gikk tidligere, ellers så er markedet helt på tuppa. Jeg har ikke lang erfaring med seilbåt, men jeg har nettopp hvert igjennom prosessen. Vi er flere her på BP som i løpet av de siste månedene har søkt og fått mange gode råd i hver våre tråder, og vi har handlet båt. Bla litt tilbake i tid på forumet og du finner trådene. Kan være noe nyttig å plukke opp. Jeg begynte å se på Maxi77 på finn. Det var omtrent det eneste merket jeg hadde hørt om. Heldigvis tok jeg meg såpass god tid at jeg kom på bedre tanker at jeg gikk opp i størrelse. Med mine 189 cm på strømpelesten, så ville kanskje salongen og lugaren på en 77 være som et skap å regne i forhold til det jeg har i dag. Her kan jeg stå oppreist under dekk og har bodd ombord i snart 3 uker. Jeg har god plass i sengene og har det topp. Det hadde jeg ikke hatt om jeg hadde stresset og kjøpt en mindre båt til noen titusner lavere i pris. -Og tro meg, jeg var stressa på å finne en. Om du har et budsjett på 40 tusen, så kan det godt hende at du bør forberede deg på å ha noen tusen i bakhånd for å få båten sjøklar. Dessuten ble jeg tusen erfaringer rikere for hver av de 4-5 visningene jeg var på. en av de var faktisk 3,5 tonn søppel, og selger ville ha 100tusen for den, enda den sto på land, full i vann og hadde ikke vært på sjøen på 5 år. -igjen, kom deg på visning på typiske modeller fra 23 til 30 fot. Finn ut hva som er aktuelt. Det er enorm forskjell mellom det. I en 29-30foter vil du ha et hav av plass vs en 23foter. Og det er kanskje det som skal til for å få lyst til å utvikle et godt liv ombord. -og det er jo det dere vil. -sist men ikke minst, finner du et eksemplar med cockpitkalesje så får du dobbelt så stor båt/plass enn makan båt som ikke har det. Redigert 11.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
corremundo Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Maxi 77 Hei vi er en familie på fire, de minste er to gutter 8 og 4, vi kan reise uten problem en uke på tur, I pinsen var det fullt i gjestehavnene, fikk god plass til vår lille båt, det eneste hunnkjønnet i familien fikk dusjet hver dag... Så da var hun også blid!!! Meget stødig trygg og god seiler. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Går det an å få tak i cockpitkalesje til westkapp 23 båten og hvor mye koster det? Vi har en liten og stor hund så for å ha de med er det best om de kan være ute i cockpiten om natten. Hadde sikkert gått for Maxi 77 hvis budsjettet holdt til det. Redigert 11.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Cockpitkalesje - regner med at du kommer langt med 7-8.000 kroner. Det kommer litt an på om produsenten har malen til båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.