Jump to content

Kjøleproblem VP TAMD 60B

Trols

Recommended Posts

Opplever at en av mine VP TAMD 60B går varm på turtall over 2000rpm. Da forsvinner temp oppover. Til høyere turtall til fortere stiger temperaturen. Fra 2000 rpm og nedover er temp stabil. Jeg er nokså sikker på at problemet ligger på sjøvannssiden. Har testet på ferskvannsiden med å bytte om termostater uten at det hjalp.

Det står helt ny impeller i. Her hatt lokket på pumpehuset av og alt ser bra ut. Sjøvannsinntak og -filter er nettopp renset. Eksosbend på probl motoren blir varmere enn på den andre, og når temp stiger øker også temp på bendet. Klangen i bendet er lik på begge maskiner når jeg slår på det, hul og fin. Ikke noe som tyder på blokkering i/ved saltvanninnsprøyting i bendet. Ser hvit damp i eksosutslipp. Dette skulle indikere at det ikke kommer nok sjøvann gjennom systemet til å kjøle motor og eksos ved økende turtall.

Hadde et uhell med tap av kjøleveske på ferskvannsiden i fjor. Turboen var svart etterpå. Merket imidlertid ikke noe effekttap etterpå, kan ikke si det virker slik nå heller. Kan problemer med turbo påvirke gjennomstrømning av saltvann all den tid den er kjølt av ferskvannsystemet?

Neste aksjon jeg kan se er å begynne å demontere komponenter i kjølesløyfen, spesielt der hvor det sitter anoder. På en gammel motor som er montert på SB med nesten alle komponenter ut mor dieseltank, er dette et omfattende arbeid under svært trange forhold. Søker derfor råd fra dere som har vært borti lignende problemstillinger for å, forhåpentligvis, kunne identifisere problemet og løsningen.

.

Du vil kanskje finne en vanhellig graut av gamle anode-lik når du etter hvert demonterer. Spesielt "pipe"-røret mellom oljekjøler og ladeluftkjøler er et sted det samler seg opp. Ellers er det "det vanlige" med oljekjøleren, det er en rørkjøler med skålformete endelokk, den har nok et behov for rengjøring den også. Det er bare å "få det gjort" for "det gjør seg ikke sjæl", som Otto J sier.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har ikke sjekka de øvrige komponentene i kjølekretsene.

Bakgrunnen for denne "oppdagelsen" var at jeg ville overhale sjøvannspumpene pga smålekkasjer i de mekaniske tetningene.

Oppdaget da at endedeksel på kjølerens innløp var nær igjenklogget av saltavleiringer. Dermed var det bare å begynne å skru. Enkleste var da å fjerne smo.filtrene og skru av hele filteradapter med kjøler (slik du ser på bildet). PS! husk i O-ringene mot blokka !

I mitt tilfelle så rengjorde jeg kjøleren mekanisk. Dvs. med en liten bor, tråd fra sveiseelektrode, mye vann og tålmodighet !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har ute gearoljekjølerene (andre årsaker enn varme) mine nå etter bare 3 år siden sist. Tamd 60 C. Forferdlige tette allerede. På meg blir det Systemrens på sjøvannsiden til høsten uten demontering av annet enn anoder. Det står at stoffet skal virke i 2 dager, men de kjølerene jeg har tatt med og lagt i denne guffa trenger 4 dager på å bli reine.

• 2 uker senere...

Da har jeg endelig kommet til bunns i kjøleproblematikken. Det var rett og slett summen av alle avleiringer i kjølesystemet som var problemet. Startet med å demontere oljekjøleren. Den så omtrent ut slik Matecos bilde over. Det var også svært nye avleiringer i inntaket, max halve røret var åpent. Renset alt med å skrape og å legge det i sitronsaft. Det funker knallbra mtp å fjerne salt- og anodeavleiringer. Montert og sjøprøvd uten at det ga tellende resultat. Gikk videre til giroljekjøler og fant samme type avleiringer der også, løst med samme metode. I og med at det var så mye avleiringer besluttet jeg å ta resten også. Ved demontering av etterkjøler knakk 5 av 8 bolter, så kassen måtte av og på maskinverksted for oppborring og innsetting av nye gjenger. Etterkjøler også renset med sitronsaft. Alle kobberrør i systemet også rengjort. Demonterte ikke varmeveksleren, men rigget den med rør og slange i inn- og utløp, slik at jeg kunne fylle sitronsaft i den og la stå i et døgn.

Når alt var montert med tilhørende nye pakninger og o-ringer ble sjøprøve gjennomført og alt funnet i orden. Nå er hun klar for ferietur.

Takk til dere som bidro med tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...