Jump to content

Er båtlivet oppskrytt?

Zitt

Recommended Posts

Etter at vi solgte familiehytten i fjor, invisterte vi noen av pengene i en 30 år gammel cabincruiser.

Allerede første turen i juli skar det seg og båten havnet på verksted for de fem neste ukene. Da vi fikk den igjen var allerede høsten i gang med regn og vind, og jakten på lekkasjer startet. Med tusenvis av watt prøvde vi å tørke båten og tette vinduer(19 stk i alt) mellom regnbygene. Fremdeles er det fire vinduer som lekker.....har nok gjort en dårlig jobb. Har flyttet båten til en båtplass med tilgang på vann, og det gjør jobben mye lettere. Lekkasjen i roraksel har vi forsåvidt under kontroll, den lekker bare av og til når vi kjører. Den får vente til båten skal opp. Vannet som kommer i kjølsvinet når jeg gir gass aner jeg ikke pr i dag hvor kommer fra......men kanskje en dag? Diesellekkasjen vet jeg hvor kommer fra. Foreløpig har vi slått oss til ro med at vi har en daycruiser. Vii har aldri overnattet i båten og kommer sikkert ikke noensinne til å gjøre det.

De siste åtte bilene vi har kjøpt i familien har vært nye biler, kjørt dem til oppunder 100000km og så byttet. De eneste gangen panseret har vært åpent er ved oljeskift og spylervæske. Sånn liker jeg å ha det.

Med båt er det impeller, anoder, filtre, lufteskruer, smørenipler og reservedeler osv å passe på, og er det ikke noe teknisk i veien så har du tau i propellen. Ankervinsjen har vi aldri prøvd, men den virker sikkert ikke og jeg regner med at motoren til gummibåten ikke starter.

Hadde jeg hatt samvittighet til det hadde jeg kanskje gitt den vekk, men jeg tror jeg bare kaster hele driten!!!

Om du kjøper en 30 år gammel bil så er det som regel litt småplukk med den også.. Så litt dårlig sammenlikning.

Kjøp en by bavaria eller princess og bruk forhandler på service så er det nok nesten bare å vri nøkkelen og kjøre..

Jeg har en 19 fots åpen båt. Hele fjorsessongen var det ikke noe galt. Må bytte en ødelagt Høytaler..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Båtlivet kan vel til tider bli litt romantisert, ja, men begrepet "båtliv" innebærer også vedlikehold, reparasjoner, pussing, og annet. Man er nødt til å trives med disse tingene også, selv syns jeg det er kjempekoselig å sitte i båten og "tutle" med tauverk, småreparasjoner, motor osv.. Det er jo ting jeg ikke liker like godt, som vasking og polering, men så lenge det positive overgår det negative i så stor grad som det gjør er jeg veldig fornøyd, hvordan det regnskapet går opp for deg må du finne ut selv :smiley:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

lei fisk at jeg har pølser i akvariet!

:lol: nei, du skal ikke ha den båten ! Men jeg vet ikke om du skal ha båt i det hele tatt ? Om du ikke liker fiksing og mekking så er det kanskje bedre å reise for pengene ?

Jeg liker ikke å reise, men det hender jeg må, når unga er lei båten. Men selv er jeg mere glad i å være i den 27 år gamle båten min :smiley:

Kjøp nyere båt og følg opp normalt vedlikehold. Det sier jo litt at du antakelig ikke har til hensikt å prøve ankervinsja heller. Da har du nok lagt lista ganske godt for hva som venter seg. Utstyret står i salte omgivelser og må moves jevnlig for ikke å steinstå når du trenger det.

Få deg en såpass ny båt at utgangspunktet er godt. Derfra blir det mye opp til deg selv hvor mye som kommer til å dukke opp framover.

Å eie en båt av litt størrelse handler om LITT mer enn å bare vri på en nøkkel, men de aller fleste handterer dette fint og unngår uforutsette havarier. For meg overstiger båtgleden det "negative", om man vil kalle arbeidet og ettersynet som eierskapet medfører for det. Den dagen det ikke gjør det selger jeg båten.

Det var bare tull kan ikke hente den, og tror vel ikke du gir den bort heller. Men skulle du nå finne på i donere den til meg alikevel. så kan du få låne hytta mi på fjellet her oppe. Så kan jeg fortelle deg om en hemmelig fiskeplass. Det er ikke mange som drar dit. Den ligger inne i ei lite vik helt nord i Fesklausvatnet. :-)

Hva med å se på det slik. Selg en av de nye bilene. Bruk pengene på å få satt båten i skikkelig stand så har du en båt uten problemer (som du sikkert taper masse på ved et evt. salg, men bil er jo heller ikke noe serlig til investering)

Båten vår er bar 39 år gammel så det er ikke all verden som er galt med den. Vi betalte tross alt 20 000,- for den. Men det som er galt synes jeg det er artig å finne ut av og blir jo bare mer og mer fortrolig med tingene når jeg vet ting er i orden og hvordan de forskjellige tingene fungerer. Eller ikke fungerer. Lærer masse....

Båtlivet kan aldri bli oppskrytt. Det er den beste rekreasjon et menneske kan skaffe seg, enten man er utpå, ligger i havn eller står på land for båtpuss. For oss er dette Kvalitetstid med stor K.

Vår båt er hytta vår og vi kan selv bestemme utsikten. Herlig. Vil holde på med båtliv så lenge kroppen makter vedlikeholdet, og det håper jeg blir noen år til.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

båtliv=hobby, så enkelt er det for min del. Derfor har jeg en stor og gammel båt som krever mye jobb. Hadde jeg kun hatt båt for å gå bort på solskinnsdagene og vri rundt nøkkelen og kjøre et par timer, hadde jeg hatt en ny daycruiser.

Kjøp en stor 30 år gammel bil så skal du se det må mer til enn å fylle spylevæske en gang i året :)

Selvfølgelig kan båtlivet virke oppskrytt. Folk er forskjellige. De aller fleste liker å oppholde seg i flott vær på sjøen. Mange faller imidlertid av når været blir surt, det er mye vind og kaldt. Hvis man med båtlivet inkluderer alt, fra båtpuss og vedlikhold, båtturer, deretter vedlikhold på båt og motor igjen, forberedelser til vinteropplag og å holde øye med båten jevnlig så er nok ikke alle like glade i alle deler av dette båtlivet. Hvis brukstiden også er kort så tærer det nok på for en del. Finnes jo noen alternative ting å benytte fritiden på .

Ble nesten båt på oss forige helg. Sto ikke på pris, ikke på oss, men på uholdbare økonomiske vilkår før overlevering og at ingen dato for overlevring kunne gies.... . Da ser vi videre etter båt ... .

Båtliv.. :wink:

Hadde 2 dg cruise til Kiel nå. Ble bråbestemt og bestilt tirsdag i 2130 tiden. Dro på onsdag, tilbake idag.

Ble en fin tur. Noen timer i observation lounge på dekk 13+1 med panoramautsikt ut/inn Oslofjorden, ditto i Kiel + litt ellers.

Middag på kvelden i Oceanicrestauranten helt akterut med megavinduer og flott utsikt i fint vær gjorde heller ikke at maten smakte dårligere.

God underholdning på kveldene på showscenen var også greit å få med seg. 2 døgn er faktisk helt greit.

Redigert av olpi (see edit history)

Det fine med å bo i et liberalt samfunn er at alle kan dyrke sine interesser akkurat som de vil. Og båtlivet kan være så mangt. Det er ikke en fasit at det er det eneste rette og at det passer for alle. Kanskje er camping, sykling eller charterturer vel så morsomt - og hvis man synes det, kan man velge det i stedet.

Jeg har vært uten båt et par år fordi vedlikeholdet tok mer tid enn tiden vi fikk utpå. Ny matros krevde nye prioriteringer. Da ble valget ganske enkelt. Det er blitt lengre vinterferier og Middelhavet i juli. Ikke noe dårlig alternativ. Nå er det faktisk kona som maser om båt igjen, og det er jo den beste motivasjon for meg. Så får vi se om den gamle gnisten kommer tilbake.

Det Åndalsnes båt kan være en prøvelse til tider. Særlig når den ikke er helt ny, slik som vår er. Hadde en tanke for et par uker siden om at nå er det på tide å tenke hytte. Så kom pinsehelgen etter en litt slitsom uke. Tuslet ut fra Sandvika i nydelig vær og hadde en nydelig helg. Skjønte veldig godt hvorfor jeg har båt. Så ned i båten en dag med drittvær og ser at det lekker fra vinduer og er olje i kjølen. Filteret var ikke dratt nok til, og det er nok lekkasje fra noen vinduer. Det er alltid noe, men en soldag, så er det jaggu verdt det......

Finnes vel ikke noe riktig, eller feil svar på spørsmålet i tråden så den enkelte får gjøre seg opp sin egen mening og ha sin rett til det. For egen del synes jeg båtlivet er/kan være helt fantastisk, men akkurat nå er jeg glad for at jeg er hvor jeg er og hvor jeg ikke lurer på været idag for det blir 30 grader og sol og det samme dagen derpå, og dagen derpå og... ja dere skjønner tegninga! Vi er gått lei av "norsk sommer" og har fått oss et sted hvor været er pålitelig, folk er hyggelig, maten god og billig osv og trives med det, men det blir noen uker på sørlandet også om en måneds tid!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...