Jump to content

Er båtlivet oppskrytt?

Zitt

Recommended Posts

Hadde jeg bare visst!!!......den gang jeg kjøpte båten, hvilken utømmelig kilde av ressurser dere på BAATPLASSEN sitter inne med, hadde jeg ikke vært den lettlurte, frustrerte og oppgitte båteier jeg er i dag.

I min båt virker følgende: baugpropell, GPS, Fishfinder, elektrisk toalett og septik, varmt og kaldt vann både her og der, spritkomfyr(kokte pinnekjøtt julaften på det da strømmen gikk hjemme), ankervinsj med fjernkontroll(kanskje, har ikke prøvd), horn, søkelys, alle manometere, varme fra motor og den supre "Eberen", landstrøm, 2 stk radio/cd-anlegg, frostvakt, vindusviskere, kjøleskap, en pottetett kalesje og en motor som starter og går som en drøm.

Som trådstarter skjønner jeg at jeg kan bli latterliggjort for min hjelpeløshet, men jeg har det med å synes at ting jeg ikke har kontroll på er noe dritt, og blir passelig oppgitt. Vann i køyen er det jeg liker minst!

Jeg føler at min uvitenhet og naivitet i forbindelse med båtkjøpet har vært vanskelig å servere mine kompitente bekjentskaper.

Når jeg leser svarene fra alle kloke, oppfinnsomme, entusiastiske, flinke og inspirerende BP-medlemmer, blir med ett båtlivet mer fristende.

Jeg ønsker alle en fantastisk og problemfri båtsommer!!!

Når jeg startet denne tråden hadde jeg forsåvidt mer i tankene enn min egen frustrasjon over min båt og båtliv.

Etter et raskt søk på BP finner jeg mye av irritasjon, frustrasjon og oppgitthet over bl.a. andre båtbrukere.

Jeg kan nevne i fleng;

- Mangel på hensyn til andre på sjøen.

- Måkeskitt på kalesjen.

- Nabobåtens liner som slår mot masten.

- Bølger fra passerende båten.

- Uenighet ved kjøp og salg.

- Høy musikk og festing.

- Hvilke flagg andre båten bruker.

- Klage på Redningsselskapet.

- Naboens unger og dyr.

Livet har heldigvis lært meg at å irritere seg over andre mennesker er noe av det minst givende en kan gjøre.

Jeg spør igjen; Er Båtlivet Oppskrytt???

Vet ikke om jeg vil si at båtlivet er oppskrytt, men jeg må ærlig innrømme at det er en del styr med det å ha båt. Har man derfor kun middels båtinteresse, kan jeg godt forstå at man stiller seg spørsmålet - eller om det er verdt det. For min egen del syntes jeg at alle høydepunktene i løpet av sesongen veier opp for alle timer med vår-klargjøring og puss. Man må liksom betale litt for å få godene. Selvfølgelig kan man legge opp til et veldig enkelt liv uten mas og stress på noen måte....men for meg fortoner det seg som kjedelig :-)

En riktig god sommer til deg Wiking...

Jeg har en viss forståelse for trådstarter. Hadde 33-foter, 2000-modell som det skjedde litt for mye med over de tre årene vi hadde den (giret gikk i stykker, vannlekkasje gjennom akslingen etter sjøsetting med påfølgende ødeleggelse av hekkthruster, varmgang etter at reima til kjølepumpa røyk osv.). I tillegg ble båtplass, motorservice og opplag i Asker fryktelig dyrt for en uten opptjente rettigheter (f.eks. båtplass) eller et godt båtnettverk (hvem gir god service til en OK penge osv,),

Hovedgrunnen til at vi kjøpte hytte og hyttebåt og solgte den større båten var derimot været, eller mer konkret vind og bølger som gjorde kona stresset på vei nedover svenskekysten eller sørlandskysten i Norge. Siste året tror jeg ikke vi kom lengre enn til Håøya :lol:. Nå har vi flott og romslig hytte med "alle fasiiliteter" og 70 meter til sandstrand og dagsturbåt (dog er det prismessig nesten 3-ganger sammenliknet med båten vi hadde). Med ny hyttebåte og hytte i Østfold får jeg også opplagg og motorservice for en slikk og ingenting (båtplass følger hytta), men allikevel savner jeg det å våkne i båt en flott morgen og det "ordentlige" båtlivet. Får jeg tak i større, men billig, båtplass i nærheten av hytta er det derfor ikke umulig at jeg bytter inn nåværende hyttebåt med en ny Merry Fisher 855 neste år. Da kan vi ha base på hytta og ta den korte veien til svenskysten når værmeldingen er bra. Målet er mao. å få både i pose og sekk.

Båtlivet oppskrytt ?? Både ja og nei.

Hvor i samfunnet er en vaskehjelp, rengjører, hjelpemann, kokk, elektriker, rørlegger, motormann, tømmermann, meteorolog, navigatør, radiooperatør, styrmann, skipper, skipsreder, fokkeslask i seilbåt og bankmann med egen skipskasse i en og samme funksjon. Tar litt tid, men det kommer seg med årene.

Negative er nok at en bekymrer seg når været melder om en ny "Dagmar", og noen ganger for at skipskassa går tom og trenger påfyll, samt at tidspresset kan være grusom mot en for alt en skulle ha gjort om bord.

Positive er de gangene en opplever at alt innenfor yrkesgruppene ovenfor funker som bare det. Og det gjør det oftere enn at en bryr seg om de negative sidene. Med 50 år bak meg i denne livsstilen (blir en livsstil med årene) og noen båter på havets bunn - gave til Neptun, henger jeg fortsatt med og trives med dette. Passer ikke for alle, men gir en dette en mulighet så blir livet annerledes enn hva en hadde tenkt seg første gangen en skaffet seg sin egen skute.

Lykke til!

Glemte en yrkesgruppe: Doktor/Lege og sykepleier.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har lyst å teste ut en hobby teori.

Kan det å måtte være på sjøen ligge i genene.

Hele slekta på begge sider var fiskere og sjøfolk.

Jeg er oppvokst ved sjøen, hadde i starten bare robåt, men den første båten kom så

fort jeg begynte å tjene penger.

Kona mi er fra tjukk bondeslekt, hun er grei og blir med i båten,

men det hun liker best er å grave i jorda og stelle i hagen.

Har også en fetter som ødelegger teorien. Faren var fisker.

Fetteren er stinn av penger og bor et steinkast fra flott småbåthavn.

Men han har ikke båt..... - dette er ikke lett å bli klok på , hvorfor noen MÅ ha båt,

mens andre likegodt kan dra på week-end tur til Paris ( skrekk og gru ! )

Til alle dere som sliter med lekkasje i vinduer og luker !

Er det mulig å demontere slik at dere kommer til på baksiden av listverket(Altså skrudde lister/luker) så skal dere glemme alt som kalles Sika, Tec7, etc.

Det er ett eneste produkt som tetter godt, er lett å fjerne overskytende og aldri herder(slik at det er mulig å demontere senere). Dette produktet er mye benyttet på campingvogner og fåes kjøpt hos de fleste caravan forhandlere: Terostat 2759

Jeg har nevnt dette produktet i flere tråder tidligere i forbindelse med lekkasjer. Produktet er basert på butyl og har omtrent samme konsistens som tyggegummi(bløtere med en gang, det er litt løsemiddel som fordamper og gjør det hardere slik at det ender opp med tyggegummi konsistens). Produktet leveres i 310ml patron ala silikon og ved påføring tar man på så mye at det tyter ut med montering av listene. Overskytende lar man være 15-30 minutter, deretter piller man det av men fingrene til man har en liten klump og dernest dytter man klumpen mot resten av den overskytende massen. På den måten kleber overskytende masse sg til klumpen(som selvfølgelig blir større og større) og man "napper bort" overskytende.

Jeg har ikke noe med dette produktet å gjøre lengre, men representerte importøren for 7 år siden. Derfor kan jeg gå god for at dette er beste løsning. I dag representerer jeg en annen produsent av lim og fugemasse, men dette firmaet har ikke noe lignende. For ordens skyld, Terostat 2759 produseres av Henkel KGaA i Heidelberg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må jo være gudesendt, Vanntro! Tusen takk for gode råd!

Bare hyggelig å kunne tipse litt. Om jeg ikke tar feil så har du samme type vinduer som meg. Når du skrur ut skruene på innsiden så er hele vinduet(med inner-ramme) løst og du kommer godt til for å fylle opp med masse. Om man ikke finner produktet hos sin lokale caravan forhandler så går det an å bestille de i nettbutikken til Max Fritid.

http://www.maxfritid...rodukt_id=14487

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanskje det er med båtlivet som med resten av livet; - hvor bra man opplever det henger sammen med hvor store forventninger man har :rolleyes:

Ønsker alle en god, skadefri sommer som overgår dine forventninger ...

mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...