Jump to content

Slik skal det "parkeres" i Stavanger havn

Ficher

Recommended Posts

Ringte Tønsberg gjestehavn så sent som i går for å høre om det er steder en kan reservere plass til en bestemt dato. Fikk til svar at det gikk dessverre ikke. Men var bare å komme når det passet, og håpe på plass. Men husk bare på å parkere med baugen inn.

Måtte selvfølgelig spørre hvorfor. Og de sa at det var Politiet som hadde kommet med pålegg. For det ble større sikkerhet når ikke festene på båtene var så "åpne".

Ehm, ok? De gangene jeg har fest i båten så har det jo ingenting å si hvilken vei båten ligger, for om jeg bestemmer meg for å ha fest eller ikke. Men de gangene folk har falt i sjøen fra båten er utelukkende når baugen ligger mot bryggen?

Ja nei da ble de svar skyldig. Men de måtte nå bare rette seg etter Politiets avgjørelse...

Mistenker at Politiet vil "skjule" festene. Så det ikke blir så mange eskalerende fester med forbipasserende som også hiver seg med i festen. Så hva som er mest sikkert skal jeg kanskje ikke uttale meg om.

Men som båteier, og fulle ansvaret for alle ombord, er jeg liten tvil om hvilken vei jeg helst vil båten skal ligge.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Det hadde vel vært en ide å legge cruise båtene lengre ute, så hadde det vært trivelig å ligge med fritidsbåt innerst i Vågen også.

Det er vel heller ikke sikkert å ligge nesten under trossene til cruisbåtene. Her er det markedskreftene som rår atter en gang i den ellers så idylliske Vågen.

Nå har vel ikke cruisebåtene noe annet sted å ligge, så dersom en på død og liv skal ligge med fritidsbåt innerst i vågen med tett av utesteder på kaiene rundt med støy, ståk og fyll, må en nok finne seg i å ligge "under baugen" til cruisebåtene. Å forvente at en skulle nekte cruisebåter kaiplass pga. noen få fritidsbåter, er vel litt mye å forlange? Det finnes andre gjesteplasser i Stavanger for fritidsbåter.

Lars H.

utflyttet Stavanger-gutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...Har det ikke noe med kultur eller olje å gjøre får de finne seg ett annet sted.

Tror dessverre du kan stryke "kultur"... Under forrige Tall Ships Race ble de lokale kystlagene forvist til gjestehavna ved parkeringshuset Jorenholmen, på "baksiden" av byen. Har ikke noe mot raua til Statsraaden, men vil påstå det var hakket mer koselig stemning tidligere da både Kystkultursamlingen i Tananger, motorgruppa fra Tungenes og Engøyholmen Kystkultursenter/Rygja Kystlag fylte opp med tradisjonelle småbåter og aktivitet innenfor flytebryggene i Vågen under Tall Ships. Slik det var i fjor ble de store seilskutene trukket helt inn i Vågen. Flott det, men hva med å også vise fram litt av det lokale arbeidet med kystkultur? Den som husker tilbake til Tall Ships i 1997 husker gjerne at det var stor aktivitet, gamle motorer som putret og gikk og mye mer interessant å se på innerst i Vågen. For all del, det var en flott festival også i fjor, men allikevel litt trist at folk flest ikke fikk sett de flotte lokale småbåtene kystlagene har tatt vare på.

Teater er de glad i, om man hadde kommet med en "teater-båt" hadde de sikkert snudd og vendt på halve vågen for å gjøre plass :giggle:

Men om folk fra omegn skal komme sjøveien for å oppleve byen skives de inne. Kikker man foreksempel i Bergen ligger det 10-20 båter der i helgene på vinteren, det er rett og slett en praktisk måte for folk å ta seg en helg i byen. At en og en annen har en fest ut på lørdagen kan da umulig være verre enn uteserveringen langs bryggekanten...

Hvorfor har en ikke vett til å bruke moringline (tau fra kaia til en moring) slik som en gjør i resten av verden.?

Det er fint med sånn fortøyning, men når folk fester tauet i baugen, når båten ligger med hekken mot brygga, så blir tauet liggende for høyt i vannet, med det som resultat at de som sniker seg forbi risikerer å få tauet i propellen. Ble fortalt i en havn en gangang, at jeg skulle bruke kryssholten midtskips.

Tom

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...