tom-ass Startet 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2012 Hei. Jeg fikk i går kveld strømproblemer ombord i båten, har hatt mistanke lenge men fikk det altså bekreftet i går kveld. Jeg har 3 stk sønnak nautilus freeline marine på 115ah, sammenkoblet. I fjor merket jeg at kjøleskapet ikke holdt ølet kaldt, men ved motorgange ble deg kaldt, altså lav spenning. Jeg toppladet batteriene med Defa 7amp lader ca hver 14 dag, båten brukes hver helg. I vinter hadde jeg ikke lader i hele tatt, og når båten ble tatt frem i vår var det ikke strøm i hele tatt. Ladet opp igjen og det har funket etterpå. Men i går kveld var det altså slutt, lyset blinket og cdspilleren hakket når kjøleskapet slo inn. Skal ikke batteriene vare i mer en 2,5 år, var det utladningen i vinter som ødela dem eller er det rett og slett dårlige batterier? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Arild81 Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Sjekk syrevekta på alle cellene. Jeg hadde to slike koblet sammen, på det ene døde den ene cella, som så tok knekken på det andre batteriet, batteriene var ca 2-3 år vil jeg tro. Var ingen stempel på de. Tok kontakt med Sønnak region sør-vest. Sa hvordan tingene var og nevnte at det var mange som "klaget" på de batteriene. Fikk 2 nye levert på døra av Regionslederen. Bra service!! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Sønnak skriver om dette batteriet at det bør vare i 5 år. Derfor ville jeg tatt kontakt med Sønnak og bedt om nytt (nye) batteri. Disse batteriene bruker vel kalsium på blyplatene og da må batteriet ha litt høyere ladespenning. vet ikke om din lader har mulighet for slik instilling. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 (redigert) Findes der ikke en lang tråd om dårlige Sønnak Exide Freeline Nautilus batterier? Edit: Fandt den selv her: https://baatplassen.no/i/topic/51812-daarlige-soennak-nautilus-batterier/page__hl__%20sønnak%20%20nautilus__st__0 Redigert 9.Juni.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Selvfølgelig skal et batteri som får rett pleie og ikke mishandles vare lenger enn 2,5 år. Mine 3 stk. 115Ah Sønnak Nautilus-batterier er som nye fremdeles, men så er de ikke mer enn 5 år heller. De forrige av samme merke skiftet jeg ut etter 9 år. Med rett pleie og ikke mishandling mener jeg at batteriet fullades etter hver bruk med rette spenninger og at de aldri dyputlades, pluss at det etterfylles med vann dersom det er mulig og mangler. For vinteropplag er det en forutsetning at de topplades før vinteren, oppbevares kjølig og at alle forbrukere frakobles. Og en etterlading en gang i løpet av sesongen skader heller ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Stemmer det at det var mye tull med en del av de batteriene ....de fleste fikk vel byttet de på garantien Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
tom-ass Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Så dere mener jeg har noe å klage på? Eller er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe nye...? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 (redigert) Klage for å få nye til rabatt. Funka hos meg mot Mastervolt Redigert 9.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Så dere mener jeg har noe å klage på? Eller er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe nye...? Dersom du med hånden på hjertet kan si at du har behandlet batteriene rett, er det vel bare å reklamere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
softice Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Når du kobler batterier sammen skal du være sikker på at batterierne har samme størrelse, samme fabrikations dato og helst samme batch nummer. Du kan komme ud for at det dårligste batteri trækker de gode batterier med sig i døden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Leser du hele tråden, skriver trådstarter i sitt første innlegg: Jeg har 3 stk sønnak nautilus freeline marine på 115ah, sammenkoblet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 ..for å få nye til rabatt. Funka hos meg mot Mastervolt Mastervolt har imidlertid fått så mange problemer med batteriene sine at jeg ville anbefale å spørre om 100% rabatt. Og til tom-ass: Som Lars antyder og hvis ikke batteriene ha blitt "suget" ned pga. små forbrukere, utett lader og selvutladning da har du trolig også gode grunn for reklamasjon. Batterier kan undersøkes på forskjellig måte, dvs. også du må kunne være sikker på at det ikke er din egen skyld. Men kan du være sikker da kan jeg ikke tenke meg at Sønnak nøler med erstatning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
cosmo Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 http://www.defa.com/file/044fbb209408/DEFA%20Handy70.pdf Dersom du ser her har denne laderen en kapasitet på 240ah. Du har 345Ah, det vil si at batteriene ikke får den næringen de skal og er konstant underladet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Hmmm. Der her jeg nok et problem ja. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 I praksis vil den likevel klare å fullade batteriene, om den bare får nok tid på seg, Men ideelt er det ikke.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Joerg, send meg gjerne noen ord om det på IM. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Ladeen bør gi ca 10 % av bankens størrelse. 345 ah bank. ville jeg sagt du skulle hatt en 40 ah lader. men en 30 ah går... Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Det er ikke noe man behøver å gjemme stort, Bitteliten, vi har snakket om det før. AGM fra Mastervolt/Mastervolt og sine AGM har sannsynlig noen problemer i det siste. Det ble kjent en lang rekke tilfelle om uttørkete AGM, både på båt og bobil. Jeg sa sist at jeg har en del kunder, bl.a. eiere av Concorde bobiler, som måtte skifte AGM bankene dems. Noen av dem måtte skifte bankene 2 ganger i løpet av 3 (nå fire) år og jeg synes at det er litt rart at ingen reagerte tidligere. De ble anbefalt andre AGM og andre innstillinger (alle har også ladere og komplette systemer fra Mastervolt ) og siden det hører man enten at det funker (holder kapasitet) eller ikke noe mer som er jo også et godt tegn. Siden det ikke er laderne som feiler er det jo halvveis tydelig hvor feilen ligger, ikke minst siden ingen kan hevde at man klarer å drepe AGM av bra kvalitet med "bobil-båtfolk-vanlige" dyputladinger i løpet av en til to år. ...mja, kanskje bortsett av "en av hundre", men trolig ikke "hele gjenger" som har kjøpt nesten samtidig. Forresten fantes det også i Tyskland både kostnadsfri erstatning og forhandlere som har tatt seg betalt. Trekk din egen konklusjon. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Klage for å få nye til rabatt. Funka hos meg mot Mastervolt Jeg fikk mine nye mastervoltbatterier uten å betale noe, feilen fikk jeg ikke vite noe om men de fulgte ihvertfall opp med å ikke kreve en krone denne gangen så da ble det en grei løsning. Mine 2x269 C20 døde etter 2år Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Merkelige greier. Et batteri som får skikkelig vedlikehold skal da vitterlig vare lengre. Har vært ute for "batteri-eiere" som har påstått at batteriene får skikkelig behandling og lading, men når jeg har målt strøm og spenning under lading og forbruk, har det vist seg at fakta var "litt" anderledes en hva som ble påstått. (Kvaliteten på matervolt sine batterier skal jeg ikke uttale meg om...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.