Jump to content

Dårlige batterier eller dårlig vedlikehold av batterier

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

Jeg fikk i går kveld strømproblemer ombord i båten, har hatt mistanke lenge men fikk det altså bekreftet i går kveld.

Jeg har 3 stk sønnak nautilus freeline marine på 115ah, sammenkoblet.

I fjor merket jeg at kjøleskapet ikke holdt ølet kaldt, men ved motorgange ble deg kaldt, altså lav spenning. Jeg toppladet batteriene med Defa 7amp lader ca hver 14 dag, båten brukes hver helg.

I vinter hadde jeg ikke lader i hele tatt, og når båten ble tatt frem i vår var det ikke strøm i hele tatt. Ladet opp igjen og det har funket etterpå. Men i går kveld var det altså slutt, lyset blinket og cdspilleren hakket når kjøleskapet slo inn.

Skal ikke batteriene vare i mer en 2,5 år, var det utladningen i vinter som ødela dem eller er det rett og slett dårlige batterier?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Sjekk syrevekta på alle cellene.

Jeg hadde to slike koblet sammen, på det ene døde den ene cella, som så tok knekken på det andre batteriet, batteriene var ca 2-3 år vil jeg tro. Var ingen stempel på de.

Tok kontakt med Sønnak region sør-vest. Sa hvordan tingene var og nevnte at det var mange som "klaget" på de batteriene.

Fikk 2 nye levert på døra av Regionslederen.

Bra service!!

Selvfølgelig skal et batteri som får rett pleie og ikke mishandles vare lenger enn 2,5 år. Mine 3 stk. 115Ah Sønnak Nautilus-batterier er som nye fremdeles, men så er de ikke mer enn 5 år heller. De forrige av samme merke skiftet jeg ut etter 9 år. Med rett pleie og ikke mishandling mener jeg at batteriet fullades etter hver bruk med rette spenninger og at de aldri dyputlades, pluss at det etterfylles med vann dersom det er mulig og mangler. For vinteropplag er det en forutsetning at de topplades før vinteren, oppbevares kjølig og at alle forbrukere frakobles. Og en etterlading en gang i løpet av sesongen skader heller ikke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så dere mener jeg har noe å klage på? Eller er det bare å bite i det sure eplet og kjøpe nye...?

Dersom du med hånden på hjertet kan si at du har behandlet batteriene rett, er det vel bare å reklamere?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Leser du hele tråden, skriver trådstarter i sitt første innlegg: Jeg har 3 stk sønnak nautilus freeline marine på 115ah, sammenkoblet.

..for å få nye til rabatt. Funka hos meg mot Mastervolt

Mastervolt har imidlertid fått så mange problemer med batteriene sine at jeg ville anbefale å spørre om 100% rabatt.

Og til tom-ass:

Som Lars antyder og hvis ikke batteriene ha blitt "suget" ned pga. små forbrukere, utett lader og selvutladning

da har du trolig også gode grunn for reklamasjon.

Batterier kan undersøkes på forskjellig måte, dvs. også du må kunne være sikker på at det ikke er din egen skyld.

Men kan du være sikker da kan jeg ikke tenke meg at Sønnak nøler med erstatning.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det er ikke noe man behøver å gjemme stort, Bitteliten, vi har snakket om det før.

AGM fra Mastervolt/Mastervolt og sine AGM har sannsynlig noen problemer i det siste.

Det ble kjent en lang rekke tilfelle om uttørkete AGM, både på båt og bobil.

Jeg sa sist at jeg har en del kunder, bl.a. eiere av Concorde bobiler, som måtte skifte AGM bankene dems.

Noen av dem måtte skifte bankene 2 ganger i løpet av 3 (nå fire) år og jeg synes at det er litt rart at ingen reagerte tidligere.

De ble anbefalt andre AGM og andre innstillinger (alle har også ladere og komplette systemer fra Mastervolt )

og siden det hører man enten at det funker (holder kapasitet) eller ikke noe mer som er jo også et godt tegn.

Siden det ikke er laderne som feiler er det jo halvveis tydelig hvor feilen ligger,

ikke minst siden ingen kan hevde at man klarer å drepe AGM av bra kvalitet

med "bobil-båtfolk-vanlige" dyputladinger i løpet av en til to år.

...mja, kanskje bortsett av "en av hundre", men trolig ikke "hele gjenger" som har kjøpt nesten samtidig.

Forresten fantes det også i Tyskland både kostnadsfri erstatning og forhandlere som har tatt seg betalt.

Trekk din egen konklusjon.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Merkelige greier. Et batteri som får skikkelig vedlikehold skal da vitterlig vare lengre.

Har vært ute for "batteri-eiere" som har påstått at batteriene får skikkelig behandling og lading, men når jeg har målt strøm og spenning under lading og forbruk, har det vist seg at fakta var "litt" anderledes en hva som ble påstått. :nonod:

(Kvaliteten på matervolt sine batterier skal jeg ikke uttale meg om...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...