Jump to content

Grenser mot svindel! Norsk Cumminsleverandør med svimlende priser.

Vinke Lanke

Recommended Posts

Det vil overraske meg om denne delen fra Kina er produsert i USA. Fra USA så har jeg nå fått en pris på flyfrakt på USD 420.- Det vil si at jeg havner på totalt ca kr 10.000.- for manifolden inklusiv frakt og mva. Og det er under 1/4 del av hva den norske leverandøren tilbyr. Leveringstiden fra norsk og USA-leverandør er omtrent den samme.

Etter mange år i ledende stillinger hos flere maskinimportører vet jeg mye om prising av reservedeler og hvilken økonomi som er i dette for importøren.

Norske maskinimportører er forsvinnende små i forhold til andre land, og selger bitte små volumer (ned i 1-3 stk pr. år eller enda mindre), slik at fortjenesten pr. stk må være mye høyere enn for en distributør som selger hundrevis eller tusenvis av den samme artikkelen. I tillegg skal varen som oftest gjennom et forhandlerledd med samme problematikk, så varens utsalgspris inneholder har også forhandlerens fortjeneste.

Oftest har også produsenten et regionalt distribusjonsledd ("Europalager") imellom også, dette skal også finansieres - med fortjeneste. Og så har man kostnadene til frakt, fortolling og lagerhold på opptil tre steder etter produsentleddet.

Disse tre leddene, som alle ligger i høykostland i forhold til USA, gjør at prisen på varen blir flerdoblet før den norske forbrukeren har varen. Slik er det, og det har ingen ting å gjøre med grådighet hos noen av leddene. Og her er nok alle merker forholdsvis like.

I tillegg forlanger både markedet og produsenten at den norske distributøren skal ha teknisk kompetanse på produktet og yte assistanse - dette må finansieres gjennom fortjeneste - og det blir gjerne på ettermarkedet det kan oppnås.

Kjøper man varen direkte fra et lavkostland og bypasser alle leddene, ja da blir varen billigere - mye billigere. Gjør mange nok det, så blir den norske distribusjonen borte og merkets tilstedeværelse i Norge borte etter hvert.

Og kanskje like greit, vi er nok ikke lenger villige til å betale for denne tilstedeværelsen. Jeg kjøpte selv uoriginal starter til min VP i fjor - 3 700,- hos Mekonomen, 16 000,- hos VP-forhandleren. Svaret ga seg selv. Og da kan jeg ikke klage når ingen i Norge har kompetanse på VP heller, eller har delelager i Norge.

Jeg har bestilt plotter fra raymarine nå. Den er utgående modell og betalte 5490 med svinger. Har sett litt rundt og funnet den priset helt opp i 12-13000.. Har de så mye fortjeneste, eller er de dyre mellomleddene blitt billigere når varen blir utdatert?

Tviler på at de selger varen med tap til meg.. I tilleg måtte man kjøpe svinger i tilleg på noen av de dyre.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Etter mange år i ledende stillinger hos flere maskinimportører vet jeg mye om prising av reservedeler og hvilken økonomi som er i dette for importøren.

I ditt innlegg skriver du mange av de forhold som resulterer i norske priser - åpenbart ofte opp mot 4 gangen av det delen kan kjøpes til fra andre enn originalleverandøren. Og båtdeler er intet spesielt i så måte - det gjelder mange - kanskje de fleste - ting.

Men - det må da i anstendighetes og fornuftens navn gå an også for de større aktørene å organisere distribusjonen sin mere effektivt i markedet slik at vi slipper slike absurde tilstander. At det KAN gjøres om man prøver er det ikke tvil om - bare se på Apple sine produkter - og f.eks. PCèr generelt - der er det slettes ikke dyrt å kjøpe slike i Norge. Faktisk nesten samme pris uansett hvor i verden du kjøper.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Priser på deler og utstyr til Bil Båt og MC kan man ikke bli klok på! her er det enorme avanser og fortjenester! alt av båtutstyr er jo priset helt hinsides fornuft! Et eksempel med sommerdekk jeg hadde på forrige bil. Var veldig fornøyd med en type Pirelli dekk. Vianor skulle ha 3600 per dekk mens Sharif skulle ha 1380. 5520 kontra 14400 valget var jo ganske enkelt selv om jeg måtte betale et firma for å legge dem om! Hos Sharif var det gratis frakt til nermeste postterminal! lurer på hvor mye 50 mil med frakt hos Vianor hadde blitt!

Håper du får kjøpt deler billigere eller fra en delemotor! for et par manifoiler så får du jo en brukbar delemotor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Må nok en del endringer til fremover. Importleddet forsvinner kanskje på en del produkter og forhandlere kjøper direkte, kanskje med fellesbestillinger på høsten for best pris.

Ser f.eks på bilbransjen og bilsalg: Var innom BMW forhandleren idag og der selger de jo bruktimporterte biler av flere merker parallelt med nye BMW`er. De har tatt opp kampen med uavhengige importører av bruktbiler.

Jeanneau motorbåter selger vel båter nå direkte gjennom forhandlere, eller tar jeg feil??

det må da i anstendighetes og fornuftens navn gå an også for de større aktørene å organisere distribusjonen sin mere effektivt

Hvor mange IPhone selges pr år i Norge? Og hvor mange stk av en ikke-slitedel til en enkelt modell av Cummins selges pr. år i Norge?

Distribusjon i tusentall er noe helt annet en distribusjon av enkeltartikler som kanskje selges 1 stk. pr. år.. Her ligger hele forskjellen. Maskindeler kan ikke sammenlignes med elektronikk til massemarkedet, heller ikke hvitevarer, hvor volumene er noe helt annet.

Og forbrukerelektronikk - eks kartplottere - er også en ferskvare hvor prisen skal dekke risiko for ukurans - etter hvert som modellene blir utdatert må prisen ned for å få solgt dem, og til slutt kan de nok ende med å selge lagervarer (enten hos produsent eller distributør) med tap som et alternativ til ikke å få solgt de i det hele tatt.

Redigert av Birddog1 (see edit history)

Selv om vi bor i Norge skal det være mulig for importør eller forhandler og selge til en fornuftig pris.

Men det er noen grådige forhandlere som ødelegger for båt bransjen og andre bransjer. I dag er det et must og selge på volum hvis ikke så vil kunden trekke ut i Europa, USA eller Kina. Tror ikke kunder ville henvendt seg til kina hvis det ikke var så mye og spare. Personlig så er jeg en som skjeler til utlande for og få tak i billige deler. har bommet bare en gang. men det er del av spillet. tapet ble uansett tatt igjen når jeg endelig fikk mine etterlengtede deler. kvalitet er like bra som originaldeler fra merkeforhandler.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Oftest har også produsenten et regionalt distribusjonsledd ("Europalager") imellom også, dette skal også finansieres - med fortjeneste. Og så har man kostnadene til frakt, fortolling og lagerhold på opptil tre steder etter produsentleddet.

ja da er det ikke rart at ting blir dyrt - samt at det tar lang tid å få levert deler... trodde ideen bak sentrallager var at importørene skulle slippe å ha lager selv....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Et regionalt lager for f.eks. Europa gir kortere leveringstider til norske distributører. Alternativene for å oppnå akseptabel leveringstid hadde vært enten å ha delen på lager i Norge eller å betale flyfrakt på delen fra USA. Alle tre alternativer har en kostnadsside, og hvilket som er gunstigst blir avgjort av volum.

Ingen kan være i tvil om at det billigste hadde vært at produsenten hadde ett stort delelager i USA, en nettbutikk for dette med gode delekataloger, og at alle kunder bestilte selv der og fikk delen tilsendt med den fraktløsningen de selv valgte ut fra leveringstid/pris. Produsenten hadde fått en god fortjeneste på delen, og ingen behøvde å fø på regionale og nasjonale distributører og forhandlere.

Men. Ingen firma kan ta på seg det juridiske og økonomiske ansvaret med å importere et teknisk produkt, uten å ha ressurser til å håndtere slike ting. Og dersom de ikke har fortjeneste på reservedelssalg, hvordan skal disse ressursene skaffes? Skal en importør overleve kun på fortjenesten på nysalg, ville prisene på nye produkter blitt slik at kundene kjøpte disse også i utlandet.

Og det skjer jo også mer og mer, flere og flere aktører selger f.eks. motorer i Norge uten den representasjon og juridiske forpliktelser som vi er vant med.

Så, når vi ønsker oss både nyprodukter og reservedeler til amerikanske priser, får vi nok akseptere at det vi har hatt av garantier, reklamasjonsretter og teknisk støtte fra produsentenes representanter blir borte etter hvert.

Jeg tror nok det uavvendelig går den veien, fler og fler har kunnskap (teknisk, data og språk) til å shoppe over hele verden, og det er lett å skaffe seg den kunnskapen man mangler (f.eks. på fora som dette). Færre og færre er avhengig av et distribusjonsledd i Norge. Og selv om vi ønsker oss også en solid representasjon fra produsenten, er vi ikke villige til å betale det det koster.

Rart at det ikke finnes alternative leverandører slik som til biler, biltema, mekonomen etc. Dvs, Biltema har anoder.

Vel er ikke markedet like stort, men med slike prisforskjeller skal man ikke selge så mye før det blir summer ut av det.

Fant en her, men det ser ut til å være bare industrimotorer.

"PowerParts har spesialisert seg på erstatningsdeler til Caterpillar, Komatsu, Cummins og Perkins. "

Til innlegg 36

Jo jeg er helt sikker på at vi er villige til og betale mer for en vare, men til hvilken pris. Vel er Norge et høykostland men fordi vi har høyere lønninger i Norgen en andre land føler vi oss til tider lurt og svindlet :-))))

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Stemmer det.Cummins produserer svært mange av sine motorer og deler i sine 13 fabrikker i Kina. I tillegg har de produsert motorer i india siden 1962. og lette lastebilmotorer siden 1996 sammen med Tata motors... og 5,9BT kommer vel gjerne inn som en "light truck engine" Både Kina og India er store innen jernstøperi, så en kan ikke se bort fra motorblokker og tilbehør støpes i lavkostland med rimelig tilgang på energi, svært få miljøkrav om noen.

http://www.businessw...34/b3948463.htm

Så det er vel neppe så mye mere enn navnet Cummins som er i USA...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Nå er manifolden kommet til Norge og ligger i min bil :smiley:

Etter en sjekk av valgte leverandør og seriøsiteten til denne så ble delen bestilt fra en plass i Østen 15.juni. Delen ble sendt med FedEx hvor det var full sporbarhet fra Østen via Frankrike via Sverige til Norge. Betalingen ble utført gjennom PayPal som gir god sikkerhet mot svindel.16.juni ble delen plukket opp av FedEx en plass i Østen og i dag 22.juni hentet jeg delen på FedEx sitt lager på Berger ved Skedsmokorset. Jeg vet ennå ikke om delen passer, men det finner vi ut i løpet av helgen.

Prisen for denne manifolden fra norsk leverandør var drøye kr 33.000.- + mva. Det vil si minimum kr 41.250.- Fra denne utenlandske leverandøren var prisen 298 USD + 304 USD i frakt. Med den kursen PayPal hadde på USD ble prisen uten mva kr 3760.- og med mva ble prisen eksakt kr 4700.- altså en besparelse på kr 36.550.-

Jeg skal holde dere underrettet om delen passer eller ikke. Om det er noen andre her på BP som ønsker hjelp og tips ved bestilling av deler fra utlandet så ta kontakt på en pm til meg. Når norske delepushere tar slike svimlende avanser som de tydeligvis tar så er behovet for konkurranse absolutt til stede.

Somregel har ikke den norske levrandøren delen på lager uansett, så da lønner det seg å finne det man trenger på e-bay eller tilsvarende. har helt sluttet å handle "norskt" for med den kundeservice hele båtbransjen i norge viser så kan de bare legges ned for min del. Jeg er sopass handy at jeg klarer meg selv, og derfor synes jeg synd på de av dere som er avhengig av "servicemannen" for å få fikset ting i båten.

Jeg er sikkerpå at jeg kunne skaffet meg en gullgruve ved å tilby mekanikertjenester fra egen servicebil, rundt om i båthavnene, og gjerne telefonvakt med utrykking. Delene hadde jeg nok hentet fra boats.net da det somregel kommer på noen dager. Bruker man norske levrandører blir ventetiden lang ref forskjellige poster her inne.

Det eneste jeg handler fra norske levrandører er elektronikk, for der er det lite å spare.

Har samme formening om saken. Problemet er at "begrepet" Cummins innen båt ikke er så enkel å finne deler til, spesielt nyere modeller.

Ikke er det enkelt å finne så mye info om disse heller. MerCruiser, som det står på mange av dele-eskene, gir heller ikke så mange lette inngangsvinkler.

Kan f.eks. ikke finne noe konkret om Cummins på boats.net.

En ender som regel opp med en million bil/maskin-deler når en søker. Beste er å gå direkte i delekatalogen, og søke på delenr. Men selv det er kronglete.

Så om noen har funnet forretninger som har greie oversikter over Cummins båtmotor deler i utlandet er det sikkert mange her inne som er meget interessert i linker.

Jara Wynja

Tja, vet, men en sannhet med modifikasjoner.

Alt av papirer som følger med etc står merket med Cummins/Mercruiser. Og er de som står for salgsleddet innen båt. Så det gjør kaoset komplett :cryin:

De samme 2.8l motorene blir f.eks. brukt i mange av de europeiske Chrysler bilene, og der fremstår de som VM Motori.

Eneste stedet jeg har sett VM Motori/CMD er som navn i tillegg til Cummins navnet på dataplaten. Og stemplet utenpå trekassene de kom i. Alt av papirer etc mener jeg å huske står merket med Cummins merket.

Jara Wynja

Nettop det er litt av problemet. en båtmotor er ikke en båtmotor. blokka kommer fra noe annet, og mariniseringen gjerne fra det som står på klistremerket, selv om kjølere og pumper gjerne er fra eksterne levrandører. så det gjelder å vite hva man har, og hvor man skal lete etter alternative deler. vil tro de små gamle cumminsene (vm) stammer fra en fiat eller iveco varebil.

Feks er min 6liters volvopenta tamd63 "bare" en standard lastebilmotor med penta mariniseringsdeler. kan hente meg nye stempler fra feks en gravemaskin, til en fjerdedel av prisen.

Og bunngjennomføringer og ventiler i rustfritt 316 kjøper jeg på brødrene dal til halv pris av feks maritim.

Det gjelder altså å vite hva "båtdelen" egentlig kommer fra. for det er svært få deler som er laget for båtmarkedet alene.

Da kan jeg gi en endelig status på den uorginale (?) manifolden til min Cummins 5,9 liters motor:

Delen jeg fikk tilsendt fra Østen passet helt perfekt! Overhode ingen grader som måtte slipes vekk og tilpassningen var på alle måter 100% perfekt. Leveringstiden var den samme fra Østen som fra Cummins leverandør i Norge, oppgitt til en uke fra Cummins Norge.

I løpet av sesongen er det nok flere som dessverre får trøbbel med båtmotorene sine, dere får ta kontakt så skal jeg hjelpe til med å skaffe deler. Min besparelse var som tidligere nevnt på minimum kr. 36.550.- og det er jo en god del av et vanlig feriebudsjett.

Da viljeg ønske dere alle en riktig god og problemfri båtsommer samtidig som jeg vil be de norske delepusherne om å besinne seg litt når det gjelder sin avanse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...