Kjetil1 Startet 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2012 Var ute i Hafrsfjorden i går og lå for anker like under innflygingen til flyene på flyshowet. Jeg hadde en annen båt fortøyd på babord side. Begge hadde anker ute for å ligge stabilt. Plutselig kommer en stor trawler på 50-60 fot på full brøyting knappe ti meter skrått på styrbord baug. Begge båter gynget som besatt, fenderene knirket tappert og tauene hørtes ut som pianostrenger. Guttungen som stod på fordekket og filmet fly holdt på å stupe på sjøen. Føreren av brøyten stirret stivt framfor seg og enset ikke hva som skjedde. Og det var masse plass på andre siden av trawleren, slik at den ikke hadde trengt å gå nær oss. I det hele tatt... Navnet på båten stod skrevet i hekken med store bokstaver. Sitter og vurderer om jeg skal nevne det her. Pleier ikke ofte skrive kraftgloser, men andre trenger nok å bil advart mot denne hjernedøde premieidioten av en båtfører! For noe mer blåst måte å føre en båt på skal man lete lenge etter. Vi dro fra plassen like etter denne båten, jeg gikk opp på siden av den, for å se om det var noen tegn til forståelse, men den gang ei. Var meget fristet til å krysse om baugen, men klarte å tenke halvklart et øyeblikk og dro avsted. Det var dagens hjertesukk. Hadde forøvrig en kjekk dag med mye flott flyging like over hodene våre... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Faxen Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Han ville vel titte på fruene i bikini! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Desverre har også premieidioter tilgang til sjøen, hva man skal gjøre med det er ikke godt å si, jeg håper at de ikke selv forstår konsekvensen av hva de holder på med, at det ikke kun er "gi blaffen" holding. Mulighetene er vel kun to, legge det bak seg eller kontakte vedkomede å forklare hvordan du opplevde episoden. Om du får noe aksept for det gjenstår å se men en påminnelse kan neppe skade. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 I en slik båt som du beskriver er mest sannsynlig føreren en gammel ulk, som burde forstå bedre. Gjør han ikke det, tror jeg du bare skal legge det bak deg. Jeg tror nok ergrelsene dine bare blir enda større hvis du prøver å tilføre litt vett der, når han ikke har fått det til nå. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Var dere ankret slik at han tidlig kunne observere dere, eller lå dere mer i skjul og han kom han brått på? Det burde vært et hint at dere lå fortøyd i bredden, men gikk det tydelig frem av situasjonen at dere faktisk lå for anker? Antar halvt automatisk dere ikke førte noen form for signal for på at dere lå for anker, så som svar kule f.eks. Og lå dere i ei trafikert lei (sedvanlig lei eller merket)? Til sist bare en generell kommentar om halvplanere, hvis man har fått opp farten på en tung halvplaner og kommer brått på en situasjon og drar av maskinkrafta umiddelbart ender man fortvekk med å sette baugen ned i sjyen og bremse kraftig på å pløye opp sjø. Mister fort fart, men kan gi et veldig mye verre bølgemønster. Så er mulig hvis han ikke oppdaget dere før han var kloss på at en oppbremsing ville vært høflig, men gitt mye verre resultat... Uansett burde han veket utover og gitt dere mest mulig distanse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 (redigert) God sikt var det og det var ikke i ei lei. Det var helt inderst i Hafrsfjorden, like ved rullebanen. Så han kunne se oss lang vei. Hadde nok ingen svart kule hengende, men ankerkjetting og tau både i baug og hekk fra båtene burde være et greit hint. Han fosset mot flere andre småbåter som lå lenger inne enn vi gjorde. De hadde også dregg/anker ute. Vil anta vår posisjon til å ha vært ca 58 54`03,47"N 5 38`15,61"Ø. Vet ikke om det er helt slik det skrives, men dere tar tegningen sikkert... Kjetil S Redigert 10.Juni.2012 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
LM 9725 Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Du snakker området merket ankerområdet på sjøkartet og angitt som "Sømmevågen"? Da må han jo nærmest ha kommet inn og snudd på vågen i høy fart? Jeg klarer ikke se annet enn at det er oppførsel som burde blitt premiert med gapestokk på torget og rotne tomater... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Heter Sømmevågen ja. Vi lå slik at vi hadde baugen mot flymuseet/gamle sjøflyhavna og han kom da inn foran oss i god fart. Han kunne fint gått lenger mot sjøflyhavna. Han slakket ned helt inne på grunna og ankret der. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
LM 9725 Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 (redigert) Du skulle ha sneket deg stilt og rolig opp på baugen av han og tippet ei bøtte fiskeslo inn på bakken og håpet at måse og annen sjøfugl tok hintet og gav båten en reprimande som ville blitt husket... Det ville vel vært en nokså gjensidig idiotisk handling kan man vel si? Redigert 11.Juni.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Har du bilde med båtens navn, kan du jo bare søke i skipsregisteret å se om båten er registrert der. Da har du navnet på eier, ta en telefon og fortell han om deres opplevelse. Selv hadde jeg ikke giddi, men muligheten er der Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kjetil1 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Ja det var jo lettvint. Nå vet jeg hvem som eier en Taiwanbygget trawler på 18.3 meter, med sertifikat fra 27.03.2012 ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 en Taiwanbygget trawler på 18.3 meter Med andre ord er dette en båt man må ha opplæring og sertifikat for å føre. Under forutsetning av at føreren av trawleren innehar foreskrevet sertifikat, er dette nok et bevis på at det ikke nytter med allverdens sertifikater dersom holdningene er helt bak mål. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Trist oppførsel av noen som burde vite bedre. Samtidig bekrefter dette mitt inntrykk, nemlig at flere og flere "driter fullt". Jeg ser ihvertfall flere og flere som "farer" forbi fortøyde båter og lager bølger helt unødvendig, viser helt tydelig at de ikke "bryr seg". Helt enig med deg Vestkystseiler at dette viser at holdningene helt klart kunne vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Ja det var jo lettvint. Muligens du skulle informere personen om dette innlegget / temaet. Har han/hun en mobil holder det med en sms. Er jo ikke så mange Trawlere i omløp http://www.gulesider.no/tk/index.c Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
TICORA Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Dette er et generelt problem og ikke bare fra store båter. Trawlere er etter min erfaring veldig hensiktfulle men har jo ikke møtt den som omtales her. Daycruisere som brøyter avgårde i 8knop i trange farvann hvor båter ligger både mot fjell og på svai synes jeg er enda mer vanlig. De skal liksom kjøre "hensynsfullt" men ender med å brøyte opp mere vann enn om de hadde kommet i fullt plan. Det er IKKE farten som avgjør hvor fort du skal kjøre men HEKKSJØEN din mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Marinen kjører visstnok også hardt http://www.agderposten.no/nyheter/bateiere-irriterte-pa-marinen-1.7394157 Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Me var og så "heldige" å få marinen forbi i Litlebergen nettopp, hadde desverre ikkje kamera klart. Det var to lettbåter fra marinen som kom gjennom her, begge i halvplan med tsunami bak seg, den eine ga faen i oss som stod påbryggene og plystra og vinka (ca 20m fra) og bare ga på videre, den andre sakka av til han var forbi bryggene. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Johannes Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Vi må vel erkjenne at det finnes de som er lite hensynsfull uansett båttype eller uansett hvilke sertifikater de måtte inneha. Se for eksempel på hurtigbåtene her på Vestlandet, spesielt på fine dager liker de å passere med ca 20 meter avstand mens de diskuterer hva som er å se (ref. lettkledde damer) på en av kanalene på VHFen.... Så kan man jo gjerne hevde at de har sunne interesser..... Utvilsomt flotte sertifikater, men godt sjømannskap????? Men de er ikke verdt den helt store irritastjonen, men utkikk akterover kan ikke undervurderes. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 (redigert) Er dette i pensum forresten? Jeg aner ikke hvor mye hekksjø jeg lager for eksempel. Men ser jo hvordan relativt små båter (17fot) lager gode bølger for meg når jeg ligger til kai. Redigert 11.Juni.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Er dette i pensum forresten? Jeg aner ikke hvor mye hekksjø jeg lager for eksempel. Men ser jo hvordan relativt små båter (17fot) lager gode bølger for meg når jeg ligger til kai. Snu deg når du kjører så ser du dien egne bølger, samt hvordan de påvirker andre båter.... Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Min 17 foter, lite bølger opptil 5,5 knop, 5,9 begynner den å grave litt...og har igrunn en ikkefart mellom 6 og 13 knop. Ikke spesielt økonomisk fart i det spennet heller... En 25 foter begynner gjerne å grave ved 8knop, og større båt senere. Har med skrogfarten å gjøre dette, og den formelen har ikke jeg i hodet, men er noe med kvadratroten av båtlengden i vannlinjen eller noe slikt. Derfor kan Superspeed gå i 27 knop uten å grave seg ned...er sikkert også noe god beregninger i skroget ellers der da... TA Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Det er nærmest umulig å bedømme sine egne hekkbølger forfra, og er nok langt mer "effektive" for de som havner i dem. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg er klokkeklar på på at relevant og obligatorisk opplæring er den beste løsningen på sjøidioti. Vi må tenke som i trafikken.Kan en forestille oss et trafikkbilde på land med den form og grad opplæring og manglende sådan som idag gjelder for båtlivet? Tror ikke det. Det må opplæring til for å forstå hva man skal gjøre og virkningen av den man gjør. Se til f.eks. England. Ordentlige seriøse båtopplæring. Så er det sjeldent noe tull i den retning når en møter engelske seilere. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 (redigert) Det er vel ingenting om dette i noe pensum eller regelverk, ergo vil vel heller ikke mer opplæring påvirke dette nevneverdig . Jeg har ikke kunnet sette på oblatene fra redningsselskapet i år, for fruen har nedlagt veto mot å være med der mer, for hun synes de 'bøller' for mye med hekkbølgene sine. Jeg er fortsatt med da, men ikke si det høyt Klistremerkene ligger i en konvolutt nederst i kartbordet, og kommer kun opp hvis jeg havner i havsnød . Poenget er, at dette ikke har med kunskap eller sertifisering å gjøre, men med ulike holdninger til hva som er komfortabelt og hva man må tåle. Holdningen til hva som er komfortable bølger øker sannsynligvis proporsjonalt med båtstørrelse og antall sertifikater man har på baklomma. PS : Jeg har også vært i nærkontakt med innpåslitne Trawlere i Rogaland i år, så det er sikkert noe som går. Redigert 12.Juni.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Dette blir bare en diskusjon i vanlig BP-stil. Dersom ikke bedre opplæring, praktisk og teoretisk med forhåpentligvis påfølgende erfaring er holdningsskapende vil jeg gjerne vite hva som skaper holdninger, eller mener man at holdninger er en medfødt egenskap? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.