Jump to content

Hvorfor halvplaner folk forbi båt for anker, 10 m unna?


Kjetil1

Recommended Posts

Var ute i Hafrsfjorden i går og lå for anker like under innflygingen til flyene på flyshowet. Jeg hadde en annen båt fortøyd på babord side. Begge hadde anker ute for å ligge stabilt. Plutselig kommer en stor trawler på 50-60 fot på full brøyting knappe ti meter skrått på styrbord baug. Begge båter gynget som besatt, fenderene knirket tappert og tauene hørtes ut som pianostrenger. Guttungen som stod på fordekket og filmet fly holdt på å stupe på sjøen.

Føreren av brøyten stirret stivt framfor seg og enset ikke hva som skjedde. Og det var masse plass på andre siden av trawleren, slik at den ikke hadde trengt å gå nær oss. I det hele tatt...

Navnet på båten stod skrevet i hekken med store bokstaver. Sitter og vurderer om jeg skal nevne det her. Pleier ikke ofte skrive kraftgloser, men andre trenger nok å bil advart mot denne hjernedøde premieidioten av en båtfører! For noe mer blåst måte å føre en båt på skal man lete lenge etter.

Vi dro fra plassen like etter denne båten, jeg gikk opp på siden av den, for å se om det var noen tegn til forståelse, men den gang ei. Var meget fristet til å krysse om baugen, men klarte å tenke halvklart et øyeblikk og dro avsted.

Det var dagens hjertesukk. Hadde forøvrig en kjekk dag med mye flott flyging like over hodene våre...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Desverre har også premieidioter tilgang til sjøen, hva man skal gjøre med det er ikke godt å si, jeg håper at de ikke selv forstår konsekvensen av hva de holder på med, at det ikke kun er "gi blaffen" holding. Mulighetene er vel kun to, legge det bak seg eller kontakte vedkomede å forklare hvordan du opplevde episoden. Om du får noe aksept for det gjenstår å se men en påminnelse kan neppe skade.

Link to post

Var dere ankret slik at han tidlig kunne observere dere, eller lå dere mer i skjul og han kom han brått på? Det burde vært et hint at dere lå fortøyd i bredden, men gikk det tydelig frem av situasjonen at dere faktisk lå for anker? Antar halvt automatisk dere ikke førte noen form for signal for på at dere lå for anker, så som svar kule f.eks. Og lå dere i ei trafikert lei (sedvanlig lei eller merket)?

 

Til sist bare en generell kommentar om halvplanere, hvis man har fått opp farten på en tung halvplaner og kommer brått på en situasjon og drar av maskinkrafta umiddelbart ender man fortvekk med å sette baugen ned i sjyen og bremse kraftig på å pløye opp sjø. Mister fort fart, men kan gi et veldig mye verre bølgemønster. Så er mulig hvis han ikke oppdaget dere før han var kloss på at en oppbremsing ville vært høflig, men gitt mye verre resultat... Uansett burde han veket utover og gitt dere mest mulig distanse.

Link to post

God sikt var det og det var ikke i ei lei. Det var helt inderst i Hafrsfjorden, like ved rullebanen. Så han kunne se oss lang vei. Hadde nok ingen svart kule hengende, men ankerkjetting og tau både i baug og hekk fra båtene burde være et greit hint. Han fosset mot flere andre småbåter som lå lenger inne enn vi gjorde. De hadde også dregg/anker ute.

Vil anta vår posisjon til å ha vært ca 58 54`03,47"N 5 38`15,61"Ø. Vet ikke om det er helt slik det skrives, men dere tar tegningen sikkert...

 

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Trist oppførsel av noen som burde vite bedre. Samtidig bekrefter dette mitt inntrykk, nemlig at flere og flere "driter fullt". Jeg ser ihvertfall flere og flere som "farer" forbi fortøyde båter og lager bølger helt unødvendig, viser helt tydelig at de ikke "bryr seg". :thumbsdown:

 

Helt enig med deg Vestkystseiler at dette viser at holdningene helt klart kunne vært bedre.

Link to post

Dette er et generelt problem og ikke bare fra store båter. Trawlere er etter min erfaring veldig hensiktfulle men har jo ikke møtt den som omtales her. Daycruisere som brøyter avgårde i 8knop i trange farvann hvor båter ligger både mot fjell og på svai synes jeg er enda mer vanlig. De skal liksom kjøre "hensynsfullt" men ender med å brøyte opp mere vann enn om de hadde kommet i fullt plan. Det er IKKE farten som avgjør hvor fort du skal kjøre men HEKKSJØEN din mener jeg.

Link to post

Me var og så "heldige" å få marinen forbi i Litlebergen nettopp, hadde desverre ikkje kamera klart. Det var to lettbåter fra marinen som kom gjennom her, begge i halvplan med tsunami bak seg, den eine ga faen i oss som stod påbryggene og plystra og vinka (ca 20m fra) og bare ga på videre, den andre sakka av til han var forbi bryggene.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Vi må vel erkjenne at det finnes de som er lite hensynsfull uansett båttype eller uansett hvilke sertifikater de måtte inneha.

Se for eksempel på hurtigbåtene her på Vestlandet, spesielt på fine dager liker de å passere med ca 20 meter avstand mens de diskuterer hva som er å se (ref. lettkledde damer) på en av kanalene på VHFen....

 

Så kan man jo gjerne hevde at de har sunne interesser..... Utvilsomt flotte sertifikater, men godt sjømannskap?????

 

Men de er ikke verdt den helt store irritastjonen, men utkikk akterover kan ikke undervurderes.

Link to post

Min 17 foter, lite bølger opptil 5,5 knop, 5,9 begynner den å grave litt...og har igrunn en ikkefart mellom 6 og 13 knop. Ikke spesielt økonomisk fart i det spennet heller...

En 25 foter begynner gjerne å grave ved 8knop, og større båt senere. Har med skrogfarten å gjøre dette, og den formelen har ikke jeg i hodet, men er noe med kvadratroten av båtlengden i vannlinjen eller noe slikt. Derfor kan Superspeed gå i 27 knop uten å grave seg ned...er sikkert også noe god beregninger i skroget ellers der da...

 

TA

 

Link to post

Jeg er klokkeklar på på at relevant og obligatorisk opplæring er den beste løsningen på sjøidioti. Vi må tenke som i trafikken.Kan en forestille oss et trafikkbilde på land med den form og grad opplæring og manglende sådan som idag gjelder for båtlivet? Tror ikke det. Det må opplæring til for å forstå hva man skal gjøre og virkningen av den man gjør. Se til f.eks. England. Ordentlige seriøse båtopplæring. Så er det sjeldent noe tull i den retning når en møter engelske seilere.

Link to post

Det er vel ingenting om dette i noe pensum eller regelverk, ergo vil vel heller ikke mer opplæring påvirke dette nevneverdig :confused: .

 

Jeg har ikke kunnet sette på oblatene fra redningsselskapet i år, for fruen har nedlagt veto mot å være med der mer, for hun synes de 'bøller' for mye med hekkbølgene sine.

Jeg er fortsatt med da, men ikke si det høyt :lipseal: Klistremerkene ligger i en konvolutt nederst i kartbordet, og kommer kun opp hvis jeg havner i havsnød :lol: .

 

Poenget er, at dette ikke har med kunskap eller sertifisering å gjøre, men med ulike holdninger til hva som er komfortabelt og hva man må tåle.

Holdningen til hva som er komfortable bølger øker sannsynligvis proporsjonalt med båtstørrelse og antall sertifikater man har på baklomma. :rolleyes:

 

PS : Jeg har også vært i nærkontakt med innpåslitne Trawlere i Rogaland i år, så det er sikkert noe som går.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...