JRK Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Nå ser alle bølger mindre ut når du sitter på FLY'en da. Kanskje det er litt av problemet Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Tror nok nettopp sånt som dette burde vært i praktisk prøve. Dette lærte man garantert tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 (redigert) De som har gått gradene via små båter skjønner ofte dette noe bedre, fordi de har erfart det i praksis. De har fått opplæring i det, kan du godt si. Men bortsett fra livets skole er det altså ingen andre skoler som har dette med hekksjø i pensum så vidt jeg vet, og da hjelper det vel ikke å gå på disse skolene heller, i forhold til dette? Å tro at tvungent båtfører bevis vil ha noen som helst innvirkning på Hekksjø genereringen er en utopi. Det tror ihvertfall jeg. Men det hjelper sikkert mot andre ting, feks det å holde nyrekruteringen til båtlivet nede, og det er jo en fin ting, for da blir det god plass til oss gamlingene på fjorden, og det holder bruktprisene på båter nede PS : Siste avsnitt inneholder muligens ett snev av ironi Redigert 13.Juni.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Laholm Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Boati, Det finnes en enkel måte å få vite hvor store hekkbølger du lager. Finn et noenlunde åpent og fredelig havstykke. Gå så i ulike hastigheter, og gjør en 360 graders sving. Da kommer du inn i dine egne bølger. Jeg må innrømme at det ikke var noen særlig positiv opplevelse å oppdage hva jeg faktisk gjør for dem jeg passerer, men det lærte vel meg litt om å sakke ned. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Mizar Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 - Om man lærer godt sjømannskap av erfaring eller på kurs, er ikke så viktig. Det som er viktig, er at man vet noe om det. Jeg var det ikke før, men er nå blitt tilhenger av at ferdsel på sjøen forutsetter dokumentert kunnskap - og dermed en from for obligatorisk tillatelse. Det er ikke nok å vaære gammel og/eller rik til at man skal ha rett til å brøyte sjøen foran seg og lage sunamier for småbåter. Helt seriøst: For å ha rett til å føre båt over en viss størrelse, MÅ man avlegge en kunnskapsprøve. Den bør kanskje være gratis i en innføringsperiode. Det henger ikke på greip at kunnskapskravene vi har i dag, bare skal gjelde folk under en viss alder. Hvis man er for dum til å lære seg folkeskikk og regler til sjøs, er man også for dum til å føre båt. Da hjelper det ikke med fet lommebok eller høy alder, man kan da holde seg hjemme eller hygge seg så godt man kan som passasjer! Hvis man er kjent med regler og godt sjømannskap, er det et lite offer å få dette dokumentert. Utopisk? Ja, kanskje. Dette tar det i hvertfall lang tid å forbedre. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
boati Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Møtte en i kajak forleden! Jeg måtte røske gass ned til nøytral:) Burde vært påbudt med lanterne føring til alle tider de i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Møtte en i kajak forleden! Jeg måtte røske gass ned til nøytral:) Burde vært påbudt med lanterne føring til alle tider de i sjøen. Det er ikke lurt å padle helt mørklagt, men hvis du har problemer med å se en kajak i fullt dagslys tror jeg ikke det er lanterneføringa som er problemet ... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Er ikke mange i kajak i området hvor jeg ferdes, men ser mange av disse kajakene som selges er i farger som nærmest kamuflerer dem i mørkt hav, selv om det er lyst ute. Det kan tenkes at hvis personen i kajaken også "er kledd for å kamuflere seg" på havet så blir det vanskelig å se disse før man kommer for nært. Jeg prøver å ta hensyn til de andre rundt meg på fjorden, men er ikke lett å ta hensyn til noen som kamuflerer seg. Det er vell ikke uten grunn at MC førere i dag ofte kjører med refleksvest eller sterke farver. Kanskje signalfarver burde vært "et krav" for å ferdes i små fartøy på likt vis som lanterner er et krav for samtlige båter? Ellers vil jeg si, at hadde jeg vert trådstarter, tror jeg at jeg hadde oppsøkt føreren av båten og forklart han hva jeg mente om slik oppførsel. Redigert 23.Juni.2012 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 - Om man lærer godt sjømannskap av erfaring eller på kurs, er ikke så viktig. Det som er viktig, er at man vet noe om det. Hekkbølger er vel ikke nevnt i hverken lover eller regelverk eller pensum i noen opplæring, ergo hjelper dokumentert kunskap lite, da det er en annen kunskap enn den du etterlyser. Vedkommende båt det dreier seg om er da også sannsynligvis sertifikat pliktig, uten at det så ut for å hjelpe denne gangen heller. Det du etterlyser er folkeskikk, og ett obligatorisk kurs i folkeskikk for alle som skulle på sjøen (eller utenfor sitt eget hjem for den saks skyld) ville kanskje vært nyttig, men det er nok en utopi ja, desverre Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jeg har mer enn en gang sett relativt store cabincruisere komme inn i god fart mot brygga for å fylle diesel eller bare legge til. Noen av dem tar også en litt krapp sving inn mot brygga FØR de slår av på gassen. Det som da er litt artig, er at de rekker akkurat å legge til og komme seg i land på brygga i det de blir truffet av sine egne bølger. Det aller mest komiske er de av dem som da ser grinete og irriterte ut over at en eller annen idiot har laget så store bølger akkurat der han skal legge til. Noen av dem viser overhodet ingen tegn til å begripe at det er deres egne bølger som får skuta deres til å slå mot brygga. Så der står de røde i toppen av sinne og prøver desperat å holde mange tonn unna med håndmakt. (Mulig jeg er ond, men jeg koser meg like godt hver gang og har mer enn en gang ikke klart å dy meg fra å komme med en kommentar som feks... "Ja, er det ikke kipt med sånne som ikke kan vise hensyn til andre?) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Johannes Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Ordet hekkbølger er muligens ikke nevnt, men bølger omtales da. Se f.eks forskriften om hastighetsbegrensninger langs kysten, i elver og innsjøer (sjøhastighetsforskriften). Her står det blant annet: "§ 2. Alminnelige hastighetsbestemmelser Fører av, fartøy eller den som til enhver tid faktisk fører fartøyet, skal avpasse hastigheten slik at han er hensynsfull, aktsom og varsom i forhold til omgivelsene og miljøet, og slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade på grunn av bølger fra fartøyet eller på annen måte. " Redigert 26.Juni.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det er ikke lurt å padle helt mørklagt, men hvis du har problemer med å se en kajak i fullt dagslys tror jeg ikke det er lanterneføringa som er problemet ... Måtte røske ned får å ikke lage bølger, jeg så han, men ikke veldig godt. Var sikkert 50-70mtr ifra da jeg endret kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Ordet hekkbølger er muligens ikke nevnt, men bølger omtales da. Se f.eks forskriften om hastighetsbegrensninger langs kysten, i elver og innsjøer (sjøhastighetsforskriften). Her står det blant annet: "§ 2. Alminnelige hastighetsbestemmelser Fører av, fartøy eller den som til enhver tid faktisk fører fartøyet, skal avpasse hastigheten slik at han er hensynsfull, aktsom og varsom i forhold til omgivelsene og miljøet, og slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade på grunn av bølger fra fartøyet eller på annen måte. " Så da er det 2 alternativer (i og med at nevnte båt er over 50 fot) : 1. Vedkommende hadde ikke nødvendig dokumentert kunnskap for å føre skuta (Manglet D5L) 2. Han hadde Doukumenteringen i orden, men det hjalp ikke likevel. Jeg tipper egentlig 2, men det får vi vel aldri vite Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjetil1 Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Vel, å ha riktige papir iorden hjelper nok lite. Akkurat like lite som det hjelper å ta lappen fra en fyllekjører. Han kjører like godt i fylla uten. Tror eneste som hjelper er å pløye forbi disse når de selv har lagt seg til med kaffen i koppen/boblisen i glasset, slik at de ser hva det går i. Brutalt men sant... Sitter forresten ennå og veier for og i mot om jeg skal ringe fyren og "ta en alvorsprat" med ham... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.