Jump to content

Hva slags hekkanker er best

runes

Recommended Posts

Jeg ville vurdert et 5-7kilos Fortress i aluminium med noen meter kjetting og så ancarolina på resten, det kan stuves flatt og vil nok gi betydelig mer holdekraft enn 15kilo bruce og lignende

Takk det var akkurat et slikt svar jeg ønsket :smiley: dette er mer sammenpakkbart og lettere å håndtere uten ankervinsj.

Her er en test av anking for de bunnforhold jeg ankrer i (bohuslen, oslofjorden & sørlandskysten)

http://www.watski.no/PageFiles/2385/ankartest.pdf

Vurderer da å gå for: Fortress 23 (som faktisk er overdimensjonert ift min 37 foter), 5 meter kjetting og blyankertau. Har blyankertauet liggende fra en annen båt, ellers hadde jeg nok gått for ankarolina)

Noen fler som har erfaring fra Fortress til bruk som hekkanker?

Enzo:

Har du erfaring med Fortress og Bruce?

Jeg har 10kg bruce bak + litt kjetting, men er ikke helt fornøyd med den løsningen. Virker litt "pinglete" og 15 kg bruce blir litt i meste laget å håndtere.

Vi har hatt både Fortress og Bruce og det kan ikke sammenlignes etter min mening. Brucen er overlegent på sand og leirebunn. På steinbunn er kanskje Fortress bedre, men det vil alltid være mer risikabelt å ankre opp på steinbunn. Ved skifte av vindretning vet du aldri når ankeret får tak igjen, eller så risikererer du at ankeret kiler seg fast under en stor stein. Fordelen med Bruce er at jo større belastning den blir utsatt for jo lenger ned i bunnen graver den seg. Har den vært utsatt for hard belastning kan den sitte godt, men kjører man såvidt over den med stram kjetting vipper den seg løs.

Den testen runes linker til viser hvor stor forskjell det er på Bruce kopier. Våre bruce anker på 20 kg sitter svært godt er min erfaring. Men for sikkerhetsskyld hiver jeg på et anker til - da sover jeg litt bedre når vi ligger på svai :smiley:

Et anker skal ikke bare sette seg fast en gang - det skal også resette seg om det slipper ved vindkantring. Det er viktig å tenke på . Her er kanskje Rocna ol de beste. Derfor har jeg et bruce og et rocna i forkatting.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den testen runes linker til viser hvor stor forskjell det er på Bruce kopier.

Og original Bruce kommer dårligst ut av alle fabrikater, med 1 av 5 mulige poeng,

Rustfri kopi får 4 poeng, kun Fortress er bedre... Det høres jo logisk ut at en glatt overflate vil grave seg lettere ned, omtrent som kniv.

De skriver, som du sier, at tidligere tester har vist at det er stor forskjell på kopiene. Noen som kjenner disse testene?

Noen som vet hvilke typer som finnes på det norske markedet? Og hvem som selger hva?

(Som nevnt i en annen tråd, utrolig at ikke kineserne klarer å lage en korrekt avstøpning av originalen.. :nonod: )

Kjært barn har mange navn heter det vist. Jeg svermer for stokkanker av en viss størrelse som kan anvendes til alt. Har ikke sviktet meg anda. Ja en kan få litt problemer med å få det opp, men da kjører/seiler en dette løs.

Er det mye leire setter en på ekstra spader - lages tilpasset størrelsen. Hele ankeret er enkelt å pakke bort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Enzo:

Har du erfaring med Fortress og Bruce?

Jeg har 10kg bruce bak + litt kjetting, men er ikke helt fornøyd med den løsningen. Virker litt "pinglete" og 15 kg bruce blir litt i meste laget å håndtere.

På sand og ikke knallhard leire så sitter ifølge de fleste eller skal vi si alle tester Fortress bedre enn over 90% av alle andre ankere.

Jeg har over 10år erfaring med bruce men ingen erfaring med fortress, men som ekstraanker/hekkanker så skal jeg ha et fortress, det er jo perfekt sålenge man ikke skal ligge på svai med det, det griper som om man la tau om ei 100år gammel eik,veier nada og er flatt som en pannekake når man lagrer det montert.

Prøver meg på en foreløbig konklusjon (som passer mine ønsker :lol: ):

Fortress er generelt best i test, spesiellt i bunnforhold vi har i Oslofjorden, Bohuslen & Sørlandet, det er mest pakkbart, men fungerer dårligere enn bruce for sideveis drag.

Fortress og lignende konstruksjoner styrer jeg langt unna. Har sett de slippe på leirebunn og ikke kunne gripe tak igjen fordi de er fulle av leire/sand. Personlig sverger jeg til Brucekopien :)

Javel, men jeg har sett mange dregge med bruce..... fordi de ikke setter ankeret skikkelig...... Jeg er ute etter faktiske erfaringer ikke hva man "har sett"....

Ankertester bør man lese med et par sekker salt. Hver test gir ulike resultater ser det ut til, og svært mye avhenger av bunnforhold og metode)

Veldig enig ift forskjellig anker til forskjellig bunnforhold, men nå som jeg har kjøpt meg en performance orientert båt så må jeg prioritere litt og ønsker å unngå å fylle den opp med utstyr.....håper derfor det finnes et bra hekkfortøyningsanker som er pakkbart og lett å håndtere.... med 15 kg bruce + 50 m kjetting begynner det å nærme seg behov for ankervinsj selv sor en sprek ung 40åring....

Vi har hatt både Fortress og Bruce og det kan ikke sammenlignes etter min mening. Brucen er overlegent på sand og leirebunn. På steinbunn er kanskje Fortress bedre, men det vil alltid være mer risikabelt å ankre opp på steinbunn. Ved skifte av vindretning vet du aldri når ankeret får tak igjen, eller så risikererer du at ankeret kiler seg fast under en stor stein.

Enig i dette argumentet ift å bruke fortress for bauganker/svaianker, men retningen på ankerbelatningen forandrer seg minimalt ved bruk av hekkanker og baugfortøyning mot land, så jeg mener dette er et godt argument for Fortress som hekkanker? Enig?

Veldig åpen for mer efrainger fra dere som faktisk har prøvd begge!

Vi har kun brukt fortress som anker i baugen på svai, men har flere ganger opplevd å mistet feste selv uten skifte av vindretning. Etter dette har vi også hatt flere båter med både bruce-kopier og ploganker. Plogankeret har stort sett holdt, men ikke alltid. Vi har faktisk tilgode å dregge med bruce-kopi. Kan ikke si med sikkerhet hvor bra eller dårlig fortress er som hekkanker, men jeg vet at en god bruce-kopi av riktig størrelse fungerer meget godt :thumbsup:

Veldig enig ift forskjellig anker til forskjellig bunnforhold, men nå som jeg har kjøpt meg en performance orientert båt så må jeg prioritere litt og ønsker å unngå å fylle den opp med utstyr.....håper derfor det finnes et bra hekkfortøyningsanker som er pakkbart og lett å håndtere.... med 15 kg bruce + 50 m kjetting begynner det å nærme seg behov for ankervinsj selv sor en sprek ung 40åring....

En halvdau' 44-åring som meg selv har ingen problemer med å dra opp 15kg Bruce og 8m kjetting akter. Bruker ofte dette til å ligge på svai også, gjør bare fast i baugen isteden. Hvis du er veldig ute etter å spare vekt, og kan krype inntil land om værmeldinga blir for ruskete, kan du rett og slett droppe kjetting og anker i baugen. Jada, jeg vet det blir et slit, og du må ha tau med blykjerne, eller en skikkelig daumann,

I baugen har jeg forøvrig et annet anker, det er en ganske vanlig type - plog-anker-variant, men ser det ikke i testen ...

Bruce overlegen over fortress på sand, beklager men det har jeg forferdelig liten tro på, her må det være en misforståelse eller blandes det med danforth ?

Fortress er overlegent alt annet på sand det er "verden" rimelig enige i, i storsett samtlige tester så måler de holdekraften til fortress til mange ganger det bruce kan prestere.

Fortress er omtrent likt som Danforth, som slo både bruce og delta i test i nyeste utgave av seilas.

Men det er fortsatt stor forskjell på fortress og danforth, har du sett de fysisk ved siden av hverandre ?

Sammenlignet samme vekt så er fortress betyyydelig større fysisk , det har også skarpere kanter.

Rocna er sikker et godt anker, men jeg tror man skal ta denne testen med en klype salt. Så vidt jeg kan se så legges både CQR og Bruce på et forholdsvis tørt og dermed løst underlag. Rocna ankeret legges i et vannmettet og kompakt underlag som gir langt bedre feste. Videoen viser at Bruce`n blir dratt bortover overflaten uten å rette seg opp i riktig posisjon. Hadde underlaget vært mettet med vann, noe det som regel er på sjøbunnen, så ville nok "vingen" tatt tak og ankeret ville rettet seg og fått feste.

Redigert av bc45 (see edit history)

Hekkanker er noe du hekter på når du trenger det derav navnet hekk

........neida.

Det jeg mener med hekkanker er et anker som primært brukes i hekken/akter/baken/rompa på båten. Normalt vil dette ankeret kun brukes når man har fortøyd med baugen med tau mot land og har hekkankeret for å holde seg ute fra land.

Jeg mener et hekkanker derfor har andre krav enn et bauganker som iallefall jeg typisk bare bruker til å ligge på svai med.

Etter min ening så vil et hekkanker typisk:

- Settes med mindre kraft enn et svaianker (håndkraft istedenfor full motorkraft), det er derfor svært viktig at det setter seg lett.

- Bli utsatt for svært liten sideveis bevegelse

- Bli utsatt for mindre kraft enn et svaianker? (9 av 10 tilfeller så legger man seg i mer le enn man gjør på sva)

- Festes med spissere vinkel enn et svaianker? (settes ofte på grunnere vann)

For min egen del ønsker jeg i tillegg noe som er lett pakkbart da jeg øsnker å pakke det bort når det ikke er i bruk

Men det er fortsatt stor forskjell på fortress og danforth, har du sett de fysisk ved siden av hverandre ?

Sammenlignet samme vekt så er fortress betyyydelig større fysisk , det har også skarpere kanter.

Mener en vesentlig forskjell er at Fortress sin vinge vinkel kan stilles inn til sand eller leirebunn og er laget av aluminium. Har selv et Britany anker (Danforth klone). På dette er det fast sand vinkel. Fikk testet det sammen med 10 kg. Bruce med 17 m/s rett i hekken, men ingen av de hadde skarpe nok blader i leire med mye sjøgressrøtter. Jeg hadde jo heller ikke kjørt de ned med motorkraft. Fikk resatt de lengere ut hvor det ikke var gress og de holdt. Vurderer selv å kjøpe Fortress som extra anker da Britany ankeret veier sikkert 20 kg og blir uhåndterlig i gummi jolla. Kompisen bestilte et 7.5kg Fortress til under halv pris fra USA. 3 dager etter ble det levert på døra.

Redigert av atletico1 (see edit history)

Nei, fulgte med båten. Var vist for en mange år siden en lov om at alle franske båter måtte ha et ekstra anker. Britany var da et billig altenativ. Etter å ha dregget med CQR over natta på svai, blir det ikke flere overnattinger på svai før nytt plog anker er innkjøpt. Har da lurt på å skifte ut mitt CQR anker med Maritim sitt plog anker http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/anker-og-dregg/ploganker-15-kg-galv- Dette synes være en kopi av en mellomting mellom Anchorlift Shark og Lewmars sitt Delta fast set, og det koster en brøkdel i galvanisert.

Noen med erfaringer med dette Maritim plogankeret?

er en test av anker i siste utgave av seilas. Danforth anker kom ut som det beste allroundankeret, mens buce likte seg best i løse masser, delta var dårligst av de testede

Seilas testet ingenting, de fikk data fra svenske krysserkubben som hadde testet Danforth, Bruce og CQR (IKKE Delta) ved forskjellige bunnforhold ulike steder langs svenskekysten.

Delta er et meget godt anker men ikke CQR, det legger seg på siden.

Har en 11 kg Bruce-kopi med blytau på ankervinsjen, og en 7,5 kg Fortress med 6 m kjetting og Ankarolina. Dette er et oppsett jeg har brukt i mange år på min Skarpnes 30. Med Bruce'n har jeg opplevd å dregge noen få ganger, men ALDRI med Fortress. En gang måtte vi faktisk ned med dykker for å få dette løs, jeg trodde jeg hadde fått tak i en diger moringskjetting eller noe tilsvarende tungt. Men det var bare ankeret vårt som hadde gravd seg voldsomt langt ned.....

- Bli utsatt for mindre kraft enn et svaianker? (9 av 10 tilfeller så legger man seg i mer le enn man gjør på sva)

Man ligger sikkert mer i le, men får du vinden fra siden blir for det første vindfanget mye større, og når kraften kommer rett fra siden blir vel belastningen også mye større enn om den hadde kommet paralellt med ankertauet? Eller tenker jeg feil her? Vektorregninga satt visst litt løst ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...