Jump to content

Hva slags hekkanker er best

runes

Recommended Posts

når kraften kommer rett fra siden blir vel belastningen også mye større enn om den hadde kommet paralellt med ankertauet? Eller tenker jeg feil her?

Draget på ankeret blir i samme retning. Kraften virker langs ankertau/kjetting og tilnærmet langsmed stammen i ankeret. I tilleg vil kraften fordele seg med ca. halvparten på fortøyning til land. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Opplagt, men du glemmer å tenke på kreftenes retning.

Gitt følgende regnestykke: Båten ligger på svai, vinden trekker i båten med en kraft på 100N, parallellt med ankertauet. Båten ligger stille. Hvor stor kraft holder da tauet igjen båten med? 100N? Dette er vel Newtons første lov elns, kraft = motkraft.

Neste: Båten ligger med ankerfeste akter og landfeste foran. Før vi begynner å regne på noe i det heletatt antar vi det blåser like mye, men pga. større vindfang, vi får vinden rett fra siden, virker det nå en kraft på 200N 90 gr på båtens senterlinje. Siden fortøyningstauene ikke er helt pianostreng-stramme antar vi de holder båten med krefter som virker 25 gr på båtens senterlinje, både fremme og akter. Båten ligger sef. i ro her også. Tauene må altså generere en samlet motkraft på 200N i retning mot vinden, men de har kun 25 gr. angrepsvinkel. Hm ...

Kraften på hvert av tauene blir da - kanskje - 200N * sin 65 / sin 50 =~ 237N. Baserte meg på eksempel 7 herrfa http://www.rasmus.is.../G/Su58k01.htm. (Løsningen på dette regne-eksempelet er 173N, som tilsvarer våre 200N, 60 gr vinkel mellom tauene i eksempelet tilsvarer 130 gr hos oss. 100N kraft langs tauene i eksempelet er vår x, dvs. ca 237N. Korreksjoner mottas gjerne :-)

• 9 måneder senere...

Hekkanker er vel det ankret en ligger på når det hekkes ombord, eller? :giggle:

Men i alle fall vil jeg vel se meg om etter et flerbruksanker anker f.eks et moderne ploganker, eller som rimelig løsning, et Bruce. Når det gjelder lettvektsanker i al. er de på sett å vis spesialanker som er knallgode på de bunntyper de er beregnet for, men. så er det det er vel ikke alltid en velger liggeplass i forhold til bunn..Men en gjerne kan ha et Fortress ombord, det er ikke så dumt.

Og hva er deres erfaring, er det mindre behov for tungt anker for baugfortøyning enn for svai?

Tja, hvis du har vind fra siden vil belastningen på ankeret bli større (selv om du har feste i land også). Siden belastningen hele tiden vil komme i samme retning er kanskje sjansen for slipp mindre, når du først har feste. Men slipper det har det ikke lange avstanden å få feste på igjen før det sier dunk.

Støtter forslaget om Fortress evt. Danforth + Ankarolina og så mye kjetting du orker å hale opp.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Når det gjelder lettvektsanker i al. er de på sett å vis spesialanker som er knallgode på de bunntyper de er beregnet for,

Det er også noe å huske på ja, hvaslags bunntyper egner Danforth-typen seg for? Leire, sand?

Jeg har en 15 kg Bruce akter, siden jeg ikke har noe behov for å stue det vekk. Ankarolina på rulle, kjettingen passer akkurat oppi sylinderbeholderen på pushpit (beregnet for å holde en paraplydregg), og ankeret henger jeg bare lettvint over pushpit og spenner fast med en liten stropp. Man får jo sånne fancy klype-mekanismeduppeditter til å henge opp ankeret på pushpit i, men de har jeg aldri fått noe sving på. Det ser seff. mer ryddig ut å stue bort alt sammen, men har ikke så mye sturerom i cockpit.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Yachting gjorde en test for noen år siden, og her er resultatene. Er litt dårlig bilde, men Fortress er helt til høyre og vinneren av testen, Bruce er det som heter Claw og er nummer to fra venstre..

anker.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...