Jump to content

Tørre alger på hekkaggregat

Stupern007

Recommended Posts

Hei,

Er helt nybegynner på båt, hadde min første tur med nyinnkjøpt 2005 mod Bayliner 18 i dag :-)

Så da at motoren var dekket av tørre alger - vises på bildet dersom man følger lenken nedenfor.

Er dette noe som er skadelig for motoren, bør de fjernes? I så fall, er det noen gode midler for

dette? Å bruke børste hjalp noe, men det ble ikke perfekt..

Takknemlig for svar.

Thomas

bilde.jpg

Ser ut som små rur etter hva jeg kan se. Kan skrubbes bort, eller fjernes med saltsyre og masser av vann etterpå. Det er ikke farlig for motoren, men slik begroing kan øke motstanden gjennom vannet og dermed redusere farten. Så det greieste er å holde det rent.

Vær forsiktig med saltsyre om du har hakker i malingen på motoren, aluminium tæres av syre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Velkommet til forumet og båtlivet!

også for meg ser det ut som rur. en skarp liten jækel som fort kan kutte opp fingrene om du er uforsiktig ved vasking og skraping. Du kommer til å stifte bekjektskap med den igjen :) Det gjør vi alle.

Dersom båten har stått på land en stund, over vinteren, så er de nok døde. Dette må bort, for jeg tror nok at de allerede forårsaken tap av fart.

Jeg mener å ha erfart at det letteste er å ta de bort umiddelbart etter at båten er satt på land, ut av vann. Forsøk først med en plasskrape, det er litt pirkearbeid. Få bort alt og se til at det ikke er noe belegg/ rur på den delen av trimsylinderene som går inn og ut når du hever og senker drevet. Kom ikke på navnet i farta. Forsiktig bruk av høyttrykkspyler går også, men vær varsom med direkte spyling mot slanger og belg.

Når alt er borte så er det litt rester igjen av algevekst og hvite flekker fra ruren. Bruk en grov svamp og rengjør helt.

Du finner sikkert noen blåskjel inni der også... alt bort :) Se til at kjølevannsinntaket er rent og fritt for alle slags vekster.

Beste tiltak mot all salgs groe er jevnlig bruk av båten.

Har hatt båten min på land for ca 2 mndr siden og da hadde jeg nesten ikke rur eller groe etter å ha stått ute på sjøen i hele vinter.

Har nå fått en "enorm" mengde rur på drevet til tross for at jeg har bunnsmørt med drevspray på drevet mitt.

Hvordan i alle dager er dette mulig???

Når jeg lå på land ble drevet vasket og slipt pent for å få en glatt overflate før drevspray ble påført.

Noen som har vært borti tilsvarende tilfelle før?

Har nå mens båten ligger på sjøen spylt under vann med høytrykkspyler på drevet (forsiktig selvfølgelig) og da forsvinner rur lett som bare det.

Må nok også hive på meg dykkerutstyret og dykke ned for å ta det jeg ikke kom til med høytrykk spyleren. Opplever selv å miste fart med denne driten som motstand under vannlinjen.

Min erfaring er at dette må skrapes bort, jeg har brukt metallskrape, husk å runde av hjørnene på skrapen før du begynner, hvis ikke streker du opp lakken.

Første bud er å ligge baugen mot solen når båten ikke er i bruk, det er på senvåren/tidlig på sommeren at det gror mest. Bruk båten i denne perioden så forsvinner endel av seg selv. Er rurene veldig små kan de fjernes med en trepinne eller noe, blir de så store som 5-6mm er det frem med skrapen. Hvis du har enkel tilgang til båtoppsett kan du vurdere å ta en ekstraspyling på sommeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...