Jump to content

får ikke opp turtall på Mercury 115hk Efi 4-takt 2004modell!


snurresprett

Recommended Posts

kjøpte en Båt denne sesongen med denne motoren på hekken. den fikk en storservice for tre uker siden og har funket flott..

 

Men forrige kvelden så skulle jeg ta ut gass spaken og smøre den opp siden den har vært treg og litt kranglete.

spaken satt såpass til at jeg ikke fikk gjort annet enn og spraye på litt crc på mekanismen slik at den gikk litt bedre.

 

dagen etter så skulle vi ut og kjøre en tur, startet opp som vanlig på første forsøk og la ut av havne.. men så skulle jeg gi på og da skjedde det veldig lite.. hørtes nesten ut som om den bare gikk på et par sylindre. men vi kjørte og det skjedde lite.

 

den gikk litt "hardere" når mann gir på gass men den gikk ikke hakkete eller noe slikt.. gangen var jevn og fin.

får ikke motoren opp i mer enn 4400rpm og 22knop på båten..

 

har snakket litt med forskjellige folk og noen antydet at det kunne være vann i bensinen så jeg sjekket grovfilteret+ vann-utskiller..

og der var den en del.. men hva er det som blir liggende i et slikt filter? er det kun vann eller er det bensin og?

 

Når jeg setter den i fri og ruser den opp så hogger den plutselig i gir! kan det være at jeg har klart og gjøre noe galt der som forårsaker alt? eller er det rett og slett vann i bensinen? er det lett og se eventuelt?

 

Virker litt som om den har gått i en slags nødmodus.. Hadde en bil engang hvor dette skjedde og det virket litt på samme måte.

Link to post

Er det lignende instrumentering/varsling på denne som på Yamaha's F115 (som vel har samme blokka)? Der blinker motorlampa i turteller dersom det er noe feil, og man kan avlese antall blink som da angir hva som er galt. F.eks 2 + 8 blink = error 28

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hmm ja.. nå har den stått der en uke, og er redd det blir båtløs sommerferie på oss gitt..

de har mye og gjøre og har bare rukket og se fem min på den..

 

Jeg satte fra meg båten den ene kvelden og da virket den helt fint.. men gass-spaken var litt treg , så jeg skrudde opp noen skruer og løsnet på den. Så instruksjons-manualen at den skulle smøres opp med litt fett, men jeg fikk den ikke ut så jeg guffet på litt crc.

da jeg skulle kjøre dagen etter så var den kranglerte.. kan dette med gass-spaken være årsaken??

Link to post

Har samme motor på vår Askeladden på hytta! gass/gearhendelen er vanvittig tung på den også! det hjelper ikke å skifte wire! ble bare ør lite lettere, men er enormt tung når du skal dra den fra gear til fri! Motoren går forøverig veldig fint og starter veldig lett. jevn og fin tomgang selv når den er kald

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

På min Yamaha F115 (som deler blokk med Merc) så er det en "gear position sensor" bakpå motor - det kan tenkes at denne ikke registrerer at motoren er i gir , og at ECU går i noen slags protect modus av den grunn...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I tilfelle motor "ikke er i gir" så er det iallefall slik på 2009 efi, dog med Merc blokk, at den har maks 2500 o/min i fri.

 

Men klart, når jeg prøver å gi på mer enn 2500 o/min, så sperrer den, ikke ulikt slik den er med 3/4 sylindere, dog ikke så mye vibrasjoner som 3/4 motor..

Men går fint opptil dette turtallet da.

 

Har du prøvd å ta en ny "alignment" på gir/gass bak på motor? Står i manualen til min motor hvordan det skal gjøres, noe med å først ta den bak og så til fri, og merke hvor wire havner, og deretter frem og i fri, og merke hvor den havner. Og så justere til at fri i selve motoren havner midt mellom. Gassen er vel noe enklere da, men skal jo kunne gå til maks denne også.

 

TA

Link to post

siden jeg begynner og bli litt desperat her.. så lurer jeg på om det finnes noen her på forumet som har litt peiling på slike motorer som kunne tatt en kikk på den?

betaler gjerne... det jo ingen verksteder som an hjelpe meg pga ferien.. sa da ber jeg en stille bønn til de motorkyndige medlemmene her..

hentet den på verkstedet og de hadde dessverre ikke rukket og se på den pga mye og gjøre.. nå starter ferien og jeg får i brukt båten :sad:

Link to post

Jeg ville forsøkt det trulsant sier, en ny alignment/justere gearwire til 100% fri posisjon. Høres jo ut som den kan ha forskjøvet seg når du skrudde på et eller annet der. Alternativ finnes det en ung gutt (Kaptein Fredrik) men svært dyktig i hva han gjør her på forumet. Han bor i lillestrøm, kanskje han kunne hjulpet deg med dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

:diving: :diving: :diving: sjekket for morro skyld i går pluggene.. som jeg fikk beskjed at det IKKE var:) joda.. nederste plugg hadde kortsluttet og virket ikke.. banka inn en ny og da gikk den som den skulle.. :blush:

meeeen.. på tomgang er den slik den var før.. den går og jager litt opp og ned.. kan det være en sensor eller noe som har tatt kvelden?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...