Jump to content

Billig glassfiber?

Tor Eirik

Recommended Posts

Hos fabrikantene er det noen ganger mulig å få kjøpt polyester for ca 15.- kiloen, hvis en kjøper i fat på 200 kg. Men det er vel ikke så mye du skal ha. De har jo også dette å få kjøpt på biltema.

Er det ikke noen firma som drive med glassfiber i distriket der du bor som du kan spørre. De kjøper som regel i større kvanta.

Lykke til!

Er på jakt etter billig glassfiber. Billigst mulig, best mulig!

Skal jeg bruke epoksy eller polyester?

<{POST_SNAPBACK}>

Billig glassfiber til mindre rep. fås på biltema, matte også. Og er normalt greit nok.

Epoxy er svindyrt i sammenlikning.

Ikke alle glassmatter funker på epoxy, da noen er "preget" (eller hva det nå heter) for polyester (og omvendt). Kjøper du matte og polyester på samme plass, så pleier det å funke. Temp på min 15-20°C.

Og ikke bland for mye av gangen. "Pot life" på 15-25 min på blandingen er vanlig. Når en klusser med slikt, så går tiden jæ*** fort..

Og forresten.... Dersom det er brukt epoxy, på noen områder først, så må dette fjernes, ellers vil det ikke bite. Epoxy på polyester(eller vinylester) er Ok, ikke omvendt. Alternativt; fortsett med epoxy.

øøh, forresten; du bør uansett rive opp overflaten, til gjennom gelcoat på de områder du tenker å lappe på.

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Iallefall ikke slik forrige eier gjorde det... utenpå bunnstoff!  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, til vinkelsliperen, så får du kjøpt nokså grove "flapdiscs" og de kan virke bra for deler av det arbeidet du har foran deg, (var inne på hjemmesiden din) Pass opp for "halvmåner"; de ser du best når du får på siste strøket med blank og fin lakk, merkelig som slikt fungerer som synsmagneter. Et alternativ til "Flapdisk" er en hard rund sak med grove korn. Aner ikke hva den heter.

Jeg ville ha brukt i hovedsak polyester til det meste på den båten. Epoxy er dyrt, polyester er billig, og når du graver så dypt inn i skrog/ dekk som det du gjør, så er sjansen for å få heft plunder pga tidligere epoxyjobber nokså liten. Dersom du får slipt ned til fibrene i laminatet begynner å reise seg litt på de områdene hvor du skal lappe, så har du rimelig god sjans til godt heft med polyester. og masse rimelige sparkeltyper går rett på, uten noe særlig plunder. Det ser ut som det kan bli en del sparkling.

Dekket;

Plan A: Maling som skal bort; Maling/ lakkfjerner + høytrykksvasker (Og briller). I kjølig vær så synes jeg slike midler virker kjempebra (over 0°C).

Plan B: På ruglete område, Vinkelsliper med grov stålbørste, på flate områder, eksentersliperen eller plansliper.

Plan B1: Dersom ikke ruglete område blir ok, så, sorry, slip ned. det finnes mulighet til å tilsette korn i topcoat, som funket godt nok, noen blir litt vel ru (=litt sliping og et lag til med topcoat på området). Eller tilogmed en syntetisk mahogny (husker ikke navn og type) som muligens vil rigge litt (dersom ikke målet er en autentisk restaurasjon).

Sandman1

KnutS

Takk for et godt svar! :yesnod:

De halvmånene du så (regner med at det var de på hekken...) så var det en del plastpest og gamle hull i hekken som måtte bort... så da var det bare å sette igang med vinkelsliper. Jeg har regna med en god del sparkling, og det så jeg at du kommenterte også.

Bør jeg her bruke matter og polyester for å fylle hullene? Snakker om bortimot centimeteren inn i laminatet..

Bruker såkalt flapdisk eller pusselameller som de også kalles, og til finpuss bruker jeg eksentersliper med runde pussepapir med støvavtrekk.

Syns jeg hørte noe om at man ikke burde bruke polyester på gammel polyester, men heller da epoksy... Men som du sa, epoksy er svindyrt i innkjøp (og noen påstår også at det er vanskelig å jobbe med.. Hva mener du om dette?

Stålbørste på vinkelsliper? Funker det da? Tenker på at vinkelsliperen har jo over 10000 omdreininger... Når du nevnte det me stålbørste så kom jeg på at det fins jo slike grovrengjørere også.. De må da vel funke til slikt?

Eller tilogmed en syntetisk mahogny (husker ikke navn og type) som muligens vil rigge litt

Hvordan virker denne? Målet er ikke en autentisk oppussing, men å oppnå en FIN båt av "gammelt rusk".

Takk for et godt svar! :yesnod:

Huff, så ikke at du hadde de halvmånene, men jeg hadde liknende på motorsykkelen min....( Lang historie; dame så meg ikke, konklusjon; RØD sykkel. On del originale klistremerker, helt umulige å få bort, Fatter ikke hvor Honda har fått tak i disse (dyre). Umulig med; varme, tynner, lett sliping, etc, da kom vinkelsliperen frem, etterpå sparklet jeg.... Vanskelig med plan sliping gjennom lag med forskjellig hardhet/ seighet (Lakken var f.eks hardere enn plasten under på kåpa)).

Jeg ville ha brukt polyester, selv på gammel polyester. Men; vært nøye med å få revet opp overflaten godt, du må allikevel plaste, slipe litt og kjøre på med topcoat etterpå (eventuelt sparkle/slipe (x antall ganger) før topcoat).

Påstand: De som har hatt problemer har som regel ikke:

kommet ned i selve laminatet før plasting,

eller; de har ikke hatt tørr laminat,

eller; det har vært igjen salter/ olje i laminatet,

ingenting av det ovenstående er noe særlig mht herding/ heft og holdbarhet.

Alt som ser hvitt (knusning/ eller lite mettet matte under opprinnelig støping) og skadet ut, bør fjernes/ vurderes om ikke det bør fjernes - Dersom det ikke kan renses med ferskvann (for salter), tørkes/ tynnere (for oljer) og så allikevel mettes med polyester.

Fuktighet i glass/laminat under støping=fy.

Samme for oljer og fett.

Temeraturer er noe en må ta hensyn til uansett om du velger epoxy / polyester. Jeg trodde at epoxy herdet bare det var plussgrader, kun lengre herdetid (herding ville starte dersom temp steg..ble jeg fortalt) , mens polyester ikke ville starte herding i det hele tatt, dersom det ble for kaldt. Vet i ettertid at jeg tok feil der. Har opplevd at Epoxy (West system) IKKE herdet, selv med blande pumpe (for korrekt dosering) og god temperatur, tørt og fint vær. West system er allikevel normalt bra (Og dyrt) har bygd opp et par dekk med det, helt problemfritt.

Har lappet med Polyester på noen kanoer til speideren... "varm vinterdag"-Mildt sagt optimistisk. etterpå var det plutselig skikkelig fimbulvinter, og jeg tenkte på temperaturen og bannet. det var klissete i 2-3 måneder og jeg så for meg en grisejobb med å dra det av og lappe på nytt før kanoene skulle benyttes. I april så var det gjennomherdet og har ikke merket noe galt med den uprofesjonelle lappingen, selv ved stygg bruk (=elv).

Tykke lag/ lamineringer kan utvikle varme... Mere enn en liker, det gir også et svakere laminat (dersom ikke hele skjiten tar fyr da...). Gjelder både epoxy og polyester, bland det du trenger/ har tenkt å bruke de neste 20 min (sannhet med modifikasjoner).

Dersom en støper 1-2 lag på en dag, har god temp, fortsetter neste, så reduserer en slipe arbeidet til bare å ta bort "reiste hår". Dersom en venter en til to uker, så må en slipe over HELE flaten før en støper på nytt......

Dersom en bestemmer seg for å kutte bort mye skadet laminat, så muligens vokse og ta avstøp før en har tatt bort så mye at fasongen er helt borte, lettere å ha noe å jobbe etter.

Sparkling; stor/ bred sparkelkniv. Pussing, mange bruker en forholdsvis tynn lang (bøyelig)"finerplanke" omtrent samme bredde som pussepapirene kommer i med to håndtak i tre, med feste for papiret, dersom en bruker en slik til store plane flater, med grovt papir, så unngår en "vipping" (som en lett får med mindre pussemaskiner) Bytt papir ofte, kjøp godt papir.

Skal se etter den der "Syntetiske teak"en (ikke mahogny, som jeg tror jeg skrev i går) om jeg har noe på det, ett eller annet sted. Det var en forhandler som viftet med noe på "båter i sjøen" i fjor.

mvh

Sandman1

KnutS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...