Jump to content

5 knops grense i Mossesundet

Bitteliten

Recommended Posts

Det finnes mange 5 knops grenser langs kysten. En av de jeg selv ser det syndes mye mot er den gjennom Mossesundet. Her er et kart som viser hvor 5 knops sonen er. mange tror det bare er gjennom Kanalen.

Kommer man fra Syd skal man ha 5 knop når man er ved sydspissen av moloen på Fiske båthavn - den nærmest kanalen på vestside av Jeløy siden av Verlebukta. Så er det 5 knop helt til man har passert papirfabrikken i Mossesundet - og vel så det. Har man passert bryggene med skutene på Jeløysiden er man klar av 5 knops grensa når man går mot Nord.

5_knop_i_moss.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men dette er da godt skiltet på stedet!

Det er godt skiltet, ja, men jeg mener det ikke er godt nok ! Du skal følge godt med om du kommer sydover. Skiltet ved jenbanen er ikke lett å få øye på, samt at skiltet på Rossnestangen er vinklet litt i forhold til fartsretningen. Det kan se ut som at dette 5 knop-skiltet er vinklet inn mot Betongen. Dette kan mange missforstå, mener jeg. Et skilt med "Gjelder hele sundet" eller noe ville vært fint her.

Redigert av Worry II (see edit history)

... gir på når de er i Mossesundet.

Dette kan sikkert Bonus mer om da han ser dette fra stuevinduet sitt.

Jepp, dette ser Bonus fra stue, kjøkken og soveromsvinduene ... Hver dag. Det er ganske mange som speeder opp med en gang de kommer ut av Kanalen, eller går ned i fart umiddelbart før. Vi ligger dog rimelig godt beskyttet i båthavnene her, så vi har ikke registrert noen skader eller "nesten-skader" enda. Men, det er jo ikke forbudt å følge reglene eller å vise litt fornuft da ... :smiley:

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...