Birni Startet 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2012 Min 20 år gamle Johnson V4 står i sju steiner etter vinteropplaget. Helt normal oppførsel ved opptak i fjor høst. Ingen ting tyder på frostskader. Nytt batteri, starter slår inn, men dreier ikke en mm. Jeg tror det er stempel/ -ringer som har satt seg i sylinderveggene. Stiction. Kan det være noe annet? Jeg tenker å sette den i gir, lage en løkke rundt et propellblad og dra kraftig med lang arm? Motoren er på 115 hk, og bør være dimensjonert for det dreiemomentet jeg kan klare å sette opp. Noen med erfaringer fra dette? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Har du prøvd å vri svinghjulet manuelt? Kan jo være dårlig kontakt en plass som gjør at starteren ikke drar rundt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
0916 Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Hvorfor ikke heller prøve å vri på svinhulet? Blir en voldsom belastning på propell og gearoverføringer på den måten du skisserer. Sett et par bolter i svinghjulet å legg en latmansarm i mellom. Ha diesel eller olje i sylindrene først. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Ut med plugger, spray inn en dert med rustløser. Vri på svinghjulet etter en halv time.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Gjør som Anders sier. Kan og være tetning mot nederste veivlager som er defekt, slik at lager er fastrustet? Sitér dette innlegget Link to post
Birni Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Gjorde som Anders sa. Funket. Takker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Kan og være tetning mot nederste veivlager som er defekt, slik at lager er fastrustet? Ja, minst like viktig som å sjekke gearoljen om høsten er å sjekke plugger, ref Vann i utenbordsmotor. Dette er viktig å være klar over før man evnt. demonterer plugger. Fordi blank plugg i nederste sylinder=defekt tetting i bunnen av veivhuset, men er en av det øvre blanke kan det være topppakningen. Om man allerede har skrudd dem ut, og én ser suspekt ut, men man ikke husker ikke hvor den satt, kan man kikke på stempeltoppene i stedet. (lommelykt i plugghullet, eller enda bedre, lodde hvit LED på en kabel og stikke inn) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.