Jump to content

Johnson v4, motor lar seg ikke dreie etter vinteropplag

Birni

Recommended Posts

Min 20 år gamle Johnson V4 står i sju steiner etter vinteropplaget. Helt normal oppførsel ved opptak i fjor høst. Ingen ting tyder på frostskader. Nytt batteri, starter slår inn, men dreier ikke en mm. Jeg tror det er stempel/ -ringer som har satt seg i sylinderveggene. Stiction. Kan det være noe annet? Jeg tenker å sette den i gir, lage en løkke rundt et propellblad og dra kraftig med lang arm? Motoren er på 115 hk, og bør være dimensjonert for det dreiemomentet jeg kan klare å sette opp. Noen med erfaringer fra dette?

Kan og være tetning mot nederste veivlager som er defekt, slik at lager er fastrustet?

Ja, minst like viktig som å sjekke gearoljen om høsten er å sjekke plugger, ref Vann i utenbordsmotor.

Dette er viktig å være klar over før man evnt. demonterer plugger. Fordi blank plugg i nederste sylinder=defekt tetting i bunnen av veivhuset, men er en av det øvre blanke kan det være topppakningen.

Om man allerede har skrudd dem ut, og én ser suspekt ut, men man ikke husker ikke hvor den satt, kan man kikke på stempeltoppene i stedet. (lommelykt i plugghullet, eller enda bedre, lodde hvit LED på en kabel og stikke inn)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...