Sebaldus Startet 26.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2005 Vurderer å kjøpe meg en ny kajakk! Har i dag en Hasle Explorer polyetylen kajakk men denne har jeg en kjøper til og jeg kunne godt tenkt meg en litt mer solid kajakk. Med solid mener jeg en som ikke så lett bøyer seg og får ripper. En som er litt fastere i fisken. Når jeg forhører meg rundtomrking prøver selgerne hele tiden å dytte på meg kajakker bygget i karbon/kevlar. Båtene finnes gjerne i en glassfiberversjon og en karbon/kevlar versjon. Vekten er typisk 25 kg vs 18 kg. En slik vektforskjell er ikke ubetydelig. Lav vekt er utrolig greit når kajakken skal opp og ned av vann og på biltak. Prisen er riktignok høyere, men av og til kan man gjøre gode kjøp slik at en karbon/kevlar kajakk nesten kan forsvares. Lurer da på om noen har litt mer infor om karbon/kevlar materialet. Hvordan holder dette over tid? Har hørt rykter om at det kan rottne dersom det kommer vann på det, og det høres jo ikke bra ut. Regner med at gelcoaten på en slik kajakk raskt får noen gjennomgående riper. Glassfiber har jeg og også litt erfaring med å mekke på selv hva gjelder skader og riper. Hvoran er dette med karbon og kevlar? Håper noen har gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2005 Karbon er ihvertfall ikke så glad i slag. Hvis du har tenkt å dra på tur med kajakken og gå i land, er det en fare for at du treffer noen steiner el.l. Karbon/kevlar er sterkt ved jevn belastning, men knekker for et godt ord ved belastning på "feil måte". Da risikerer du at den sprekker. Glassfiberen tåler mye bedre dette, den får en ripe, og ferdig med det. Hvis du bare skal padle for trening, og ellers behandler kajakken som et smykke bør det ikke være noe problem. Jeg har aldri eid en kajakk selv, så dette er bare basert på litt generell materialkunnskap. Reparasjoner av Kevlar/karbon har jeg ingen erfaring med. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Svart 26.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2005 Tja...er nok ikke den typen som kun vil entre kajakken min fra en flytebrygge. Blir nok mye landing på strender og i steinurer. Riper bryr jeg meg lite om. Kan fikse dem selv og siden kajakken tross alt ligger på land til vanlig tviler jeg på at glassfiberen vil trekke noe særlig vann. Snakket akkurat med en kajakkselger som mente at karbon/kevlar tålte mer en glassfiber da den var hardere. Dette stemmer sikkert inntil et visst punkt hvor den da sprekker. Glassfiber virker kanskje lurest ja. Er vel mulig en karbonkajakker er mindre utsatt for skader da den er lettere. 6 høvdinger i prisforskjell på samme kajakk i glassfiber vs karbon er jo også en del for å si det mildt. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 At karbon eller kevlar råtner er bare vrøvl. Disse fibrene brukes for å ta opp store krefter, og finnes bare som rettet fiber. Banner boats var tidlig ute med dette for å ta opp krefter i forskipet. Det er ikke vanlig å legge disse eksponert i laminatet. De beskyttes vanligvis med CSM eller lignende. Eksponert brukes de i jåledashbord o.l. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 (redigert) Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg ender etter alt å dømme opp med den i glassfiber. Synes rett og slett karbon kostet mer enn det smakte! Redigert 27.Januar.2005 av Sebaldus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Da er kajakk bestillt. Det ble glassfiber kajakk og karbon åre. Ble dyrt nok, men kajakk er veldig billig morro i forhold til hva man får igjen. Nå gjenstår det bare å oppfordre båtfolket til å holde god utkikk når man kjører fort. Kajakker er ikke lette å få øye på. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Da er kajakk bestillt. Det ble glassfiber kajakk og karbon åre. Ble dyrt nok, men kajakk er veldig billig morro i forhold til hva man får igjen. Nå gjenstår det bare å oppfordre båtfolket til å holde god utkikk når man kjører fort. Kajakker er ikke lette å få øye på. <{POST_SNAPBACK}> Gratulerer med ny båt! Jeg har erfaring med at en kajakk kan være vanskelig å se ved spesielle lysforhold. Hvis du lakkerer årebladene selvlysende oransje økes sannsynligheten for å bli sett btraktelig. Så får du heller bite i deg at de fine karbonårene dine blir redusert til refleksbrikker. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Gratulerer med ny båt! Jeg har erfaring med at en kajakk kan være vanskelig å se ved spesielle lysforhold. <{POST_SNAPBACK}> Heldigvis har jeg brukt halvplanende motorbåt en hel del selv og har mang en gang vært sjokkert over hvor dårlig man ser kajakkpadlere. Når jeg selv padler holder jeg mer derfor langs land og regner aldri med at noen i båt ser meg. Regner med det motsatte. Kajakken jeg har kjøpt har rødt dekk noe som er bra. Den har hvitt skrog og jeg setter sikkert på noen reflekser på dette i fall den skulle velte og drive rundt i mørket. Merking av åren er nok heller ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
El Alferez Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Først og fremst: Enig med materialvalget, hvis du skal bruke den litt aktivt og uvørent, er glassfiber til å stole på. Plast er selvsagt mer slitesterkt, men da øker vekten ytterligere. Videre pent er det heller ikke. Både kajakk og åre kan med fordel være i lett synlige farger, men husk også på egen bekledning! Det skal ikke mye sjø til før kajakken forsvinner i bølgedaler, men en lue, vest og tørrtopp/padlejakke i sterke farger hjelper betraktelig på synligheten. Mange foretrekker også å ha en sterk lyskilde i cockpit eller på kroppen, til å trekke frem den gangen du virkelig trenger det. Hodelykter, strobelys, de mindre variantene av nødpyro, alt ettersom hva du foretrekker. Men: Det enkleste, billigste og hyggeligste en kan gjøre for egen sikkerhet er selvsagt å padle sammen med andre, så blir man lettere sett, og er flere til å hjelpe. De gangene det skjer kajakkulykker i Norge, har jeg inntrykk av at det i stor grad dreier seg om padlere som tar seg en tur alene, vinterstid. :nono: I den temperaturen vi vil ha de neste par månedene, kommer sløvheten snikende etter veldig få minutter i vannet. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Gratulerer med ny båt! <{POST_SNAPBACK}> Takk for det! Heldigvis selger jeg min gamle kajakk til en som jeg skal padle sammen med. Både turgleden og sikkerheten øker da. Er ikke så veldig hardbarket så jeg driver ikke vinterpadling enda. Men 10 grader i vannet om våren er kaldt nok det. Satser på å alltid være så nærme land at jeg kan ta meg i land hvis det værste skulle skje. Desverre er ikke det alltid mulig så jeg har investert i årepose for å gjøre det lettere å ta seg ombord igjen ved velt. Skal trene mer på det til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Hei, og gratulerer med kajakk! Har ikke fått en selv ennå, men håper jeg kommer over en brukt snart... Har "forsket litt på nettet", og ser at noen leverandører anbefaler å tynge ned kajakken med ballast, slik at den går bedre i sjøen, og ikke flyter som en kork. Altså, en karbon- kajakk må tynges mer ned for å få samme egenskapene i sjøen? Da ville jeg heller ha en billigere i glassfiber! mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Hei, og gratulerer med kajakk! Har ikke fått en selv ennå, men håper jeg kommer over en brukt snart... <{POST_SNAPBACK}> Hei! Er noen til salgs på finn.no og autodb.no. Sjekk også om du kan finne noen som har vintertilbud på fjorårets modell. Tror det lønner seg å legge litt penger i åren og ikke kjøpe de som gjerne følger med i pakketilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.