Jump to content

Koble e7 / e7d til autopilot ST6002


rdalen

Recommended Posts

Dokumenatsjonen fra Raymarine er motstridende når det gjelder e7 / e7d kobling mot Raymarines Autopiloter. (ST6002, ST7002, ST8002 og kurscomputerene S1, S2, S3).

 

I e7 manualen står det at disse kan kobles til med Sealalk to Seatalkng converter.

I manualen til Sealalk to Seatalkng converteren står det utykkelig at disse autopilotene ikke må kobles via konverteren. Det står til og med at autopiloten ikke kan sitte på samme seatalk-linje som de andre seatalk instrumentene, feks vind, logg (ST60+).

 

Jeg kan selvfølgelig bruke NMEA 0183 utgangen fra e7 direkte til min ST6002, men jeg skulle gjerne hatt seatalk input til plotteren. Det kan se ut som det ikke går så lenge autopiloten er en del av seatalk-systemet.

 

Men som sagt, her er det motstridende dokumentasjon. Er det noen som har erfaring med dette?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det går fint. Dokumentasjonen er ikke oppdatert i samsvar med programvaren.

 

Lurte på det samme, fikk grønt lys/oppklaring fra support, koblet sammen - og det virker utmerket.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig lagt prosjektet litt på is, kanskje ikke så mye på grunn av dette problemet, men mer fordi jeg ikke har hatt tid til å nøste i det.

Nå kanskje jeg skal ta det, men det har også  dukket  opp et annet spørsmål som har krevet at jeg må "forske" litt.

 

I dokumentasjonen til konverteren står det at systemet ikke må få power fra mer enn en kilde. Det er inngang på konverteren for 12v, men både kurscomputeren og ST60 instrumentene får jo power fra før fra en annen kilde. Jeg er ikke i båten nå og kan sjekke, men jeg går ut fra at det er en forsyning til kurscomputeren som fordeler det til instrumentene?

 

Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan gjør jeg det?

Er det lurt å koble fra strømforsyningen på kurscomputeren og la konverteren forsyne hele systemet? eller motsatt?

 

Eller er det feil i dokumentasjonen så det ikke er noe problem med to 12v kilder?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Kurscomputeren skal ha sin egen strømforsyning. Ditto for konverteren. Om jeg ikke husker feil, vil ST-grenen inkl. dennes instrumenter få sin strømforsyning via konverteren. Sjekk at du ikke prøver å drive flere ST-enheter enn det som kan forsynes av konverteren.

 

Kurscomputer driver kun seg selv, servo/pumpe og evt. fluxgatekompass.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...