Jump to content

Valg av ankertype 25" Daycruiser

Andresh

Recommended Posts

Har en Yamarin 76dc som jeg bare blir mer og mer glad i. Spesielt nå etter at jeg fikk innstallert utv.dusj og greier ;-)

Har også funnet drømmeholmen ute i Ryfylke. En litet holme som fort blir fylt opp langs

Den lille brygge. Så jeg må nok belage meg på å ankre opp hvis jeg kommer litt sent ut en dag ;-)

Har p.d.d et Skålanker med el.vinsj og fjernkontroll. Er litt skeptisk til denne typen....har jeg grunn til det.?

Har sett flere like båter som har innstallert Bruce anker.....

Litt usikker på hvor stort og tungt jeg bør ha mtp vekt av båt og kapasitet til vinsj osv?

Også kanskje litt mer utfordrene å "legge på plass" med vinsj.....ja jeg vet....kan jo hjelpe til å vri det på plass ;-)

Nok en gang MASSE spørsmål.......... ;-p

Har p.d.d et Skålanker med el.vinsj og fjernkontroll. Er litt skeptisk til denne typen....har jeg grunn til det.?

"beste anker" kommer an på bunnforhold , skålankeret er vel best egnet til mudderbunn som dere sikkert ikke har så mye av i Ryfylke?

Jeg har 7.5kg bruce kopi på min Yamarin, det har funka bra så langt på de bunnforholdene jeg har ankret på.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om du bare skal bruke det som hekkanker hadde jeg gått for et Engbo anker på 10 kg. Jeg har gode erfaringer med det som hekkanker

Skal du også ligge på svai hadde jeg valgt den syrefaste Bruce kopien som kom godt ut i en ankertest det ble linket til her inne. Merk at det er stor forskjell på Bruce kopier. Jeg tenker at det har mer å gjøre med utformin enn bare om det er galvanisert eller syrefast. Jeg tror det skiller på utforming også. Jeg hadde en gang et Biltema Bruce anker som jeg til sutt heiv på havet - ville ikke gi det bort engang.

Har du plass til 10kg anker - så velg det. Det er stor forskjell på 7,5 kg og 10 kg - og større anker blir aldri feil tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har ingen erfaring med Bruce, men er helt enig med Bitteliten i at Engbo-ankeret er et meget godt hekkanker. Jeg har aldri opplevd at det slipper, og det har ingen av båtkompisene mine med tilsvarende anker heller opplevd. Godt tips hvis du velger Engbo er å slippe det et stykke ut, gjerne 3 -4 båtlengder. Gjelder vel de fleste ankere, men for Engbos del kan det utgjøre forskjellen på ok og meget godt feste.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg har i alle år vært en svoren tilhenger av Bruce anker. Jeg har hatt det på alle båter (fra 27 til 35 fot) inntil jeg for noen år siden gikk ned til en 20 fots daycruiser. På denne fulgte det med en ankervinsj og et skål anker. Min første tanke var selvfølgelig å bytte til Bruce. Av forskjellige grunner rakk jeg ikke det før båten ble tatt i bruk, og jeg tenkte "jeg kan jo gi det en sjanse...".

Resultatet er at jeg fremdeles har skålankeret. Er faktisk positivt overrasket over egenskapene.og har ikke umiddelbare planer om å bytte det ut...

Mulig det fortoner seg litt annerledes på en litt større båt..

Skålanker på 12kg hadde jeg på min Uttern D66. Satt like godt som om jeg hadde festet en stein i enden.... Har byttet til Bruce og det sitter godt hver gang. Andre er nok også bra. Men jeg har inntrykk av at med den utformingen Bruce har med 3 tagger så er den bedre enn endel andre dersom vinden skiftet og du får annet press på den. Jeg har ikke kjetting, men blytau. Bruk daumann istedet for kjettingen dersom du skal være sikkert.

• 1 måned senere...

Jeg kjøpte denne 7,5 kilos bruce anker kopien som du linket til tidligere.

Dette passet rett i den eksisterende ankerrullen, og såg med en gang mye bedre ut enn skålankeret. Har ikke fått testet det ennå men, regner med at det funker bedre også.

Vart litt slark sideveis i ankerrullen, for det er ganske smal stamme på dette ankeret. Kunne muligens også ha vært plass til et 10 kilos, men det får noen andre finne ut av.......

Det er vel neppe dokumentert at Bruce kopi er dårligere enn orginal ang. holdekraft. Det som er faktum er at stålkvaliteten kan variere. Syrefast hevdes å være noe dårligere enn galv, pga glatt overflate. Jeg har selv opplevd å knekke et skjær på Bruce. En mer alvorlig ulempe med Bruce er at det kan "fiske" stein og dermed ikke feste seg, men jeg er enig i at det generelt er et brukbart anker. Jeg vil i alle fall ha sett på et av de mer moderne ankrene som f.eks. Spade og Rocka . Det er også en hel del tester å finne på nettet av ulike ankertyper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...