Jump to content

Tørt RM el-toalett, vannet blir ikke liggende igjen i skåla

Båtfrøkna

Recommended Posts

Siden det kun er båtfrøkna som benytter toalettet i båten, må hun selv finne ut av hva som er feil! Har et eletrisk RM-toalett, som vi nå ser at "ikke holder på vannet" etter å ha spylt med spykeknappen. Hva kan være feil? Vanninntaket er åpent. Vannet renner bare ut igjen.... og da får jeg ikke lov til å bruke toalettet.. det kan fort bli krise!

Har ringt fabrikken som selger og lager rm-toalett, og han mente at jeg måtte sjekke åpent vanninntak, men det er som det skal. Måtte også sjekke om det var kommet et fremmedlegeme inn i vanninntaket, men det kan det ikke være, det kommer jo vann inn. Kan det være tilbakeslagsventilen som ikke virker? Hva med gummiringene? Har det noe å si?

Trenger seriøst hjelp!

Du må lage en "kveil" på utløpsslangen fra toalettet. Pumpen ligger nederst (?), og du må lage en løkke på slangen, slik at når du tømmer så renner noe vann tilbake i skåla, og sørger for at det er litt vann der. Du kan endre størrelsen på kveilen/løkken om du vil regulere vannmengden.

Det kan hende at slangen ikke er lang nok til å lage denne løkken, og da må den i tilfelle byttes ut med en som er lang nok.

Tja... jeg er igrunn ikke sikker på hvor det blir av vannet.. hehe... det må jeg finne ut av! Jeg antar at vannet renner tilbake til sjøen... men har igrunn ingen anelse. Skal en tur ned i båten nå, skal ta med meg svarene jeg fikk fra dere, tusen takk!

Doen fungerte jo i fjor, og nå går den altså tørr.... kan det ha skjedd noe med kveilen i løpet av vinteren da?

Og hva er problemet med at den lille skvetten med vann der nede i dassen renner tilbake til sjøen (eller septiktanken)? Så snart du driter eller pisser og skyller ned fyker jo det ned i septiktanken? Hadde nivået av vann der nede i dassen steget, hadde jeg imidlertid blitt svært bekymret.

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

El.toalettet mitt 'holder igjen' på utpumpingen et lite øyeblikk etter at jeg trykker bryteren. To-tre korte trykk gir dermed økning i vannet i bunnen. Holder jeg knappen lenge inne, så pumpes det (nesten) tomt. På den måten kan jeg gå fra toalettet med den vannstanden i skåla som jeg ønsker. Jeg sier ikke at alle oppfører seg likt (mitt er Tmc), men å prøve med noen korte støt er i alle fall mitt forslag. Du ser fort om det har noe for seg.

Jokerventilen er ved utløpet til slangen mot septiktanken. Der bygger det seg fort opp urinstein som hindrer den i å stenge. Men har du en liten bøy opp på denne slangen over vannspeilet i doskålen, burde de bli vann igjen i skålen likevel. det blir liksom som det er hjemme på toalettet der det også er en sving opp før avløpet videre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

En jokerventil kan se ut som på bildet under, men noen ganger har den kun to "finner". Dritten presset ut fra venstre slik at "finnene" åpner seg. I denne ventilen og rundt den kan det fort danne seg urinstein som noen ganger tetter dette ventilen, og andre ganger hindrer dette den i å stenge helt. Bildet er forøvrig av en Jabsco ventil til 99 kroner hentet fra flak.no sin katalog som bl.a. leverer til BestMarin kjeden.

Lars H.

jokerventil.jpg

Se mitt svar i tråden "Tørt RM el-toalett, vannet blir ikke liggende igjen i skåla"

Kommentar fra moderator: Slått sammen de to emnene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...