Jump to content

Frostsikre skroggjennomføringer, finnes det?

Brumm

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å skifte samtlige skroggjennomføringer i båten, og forsøker å orientere meg om hvilken type/merke jeg skal velge. Messing, kobber eller kompositt.

Det viktigste er at de er frostsikre i lukket tilstand. Men finnes dette?

Kompositt (eller hva det heter), f eks TrueDesign fra Ilas, har en video der det vises at disse er frostsikre. Men kikker man nøye etter inneholder frostklumpen i filmen en skroggjennomføring som er i åpen posisjon. Konstruksjonen er med en kule, og Ilas bekrefter ved henv at de ikke er mere frostsikre enn vanlige ventiler.

Jeg har tidl lest noen tråder om dette, men har ikke funnet svar på spørsmålene mine.

Håper noen har info om dette!

Selve gjennomføringen fryser ikke istykker, is har ikke noe sprengkraft av betydning så lenge det er rom for ekspansjon.

Det er kranen som er problemet. Noe det finnes mange tråder om. Vanlige kuleventiler må stå i halvåpen posisjon for ikke å fryse istykker. mange forsikringsselskaper krever lukkede kraner om vinteren.

Jeg fortrekker sluseventiler, både fordi de ikke kan fryse istykker og fordi de ikke 'gror' fast.

Ift materiale så er det ingen tvil om at bronse er best, men det er dyrt ift den kina-messingen alle selger.

Her er tegninger som viser problematikken med kuleventil. En av de mange laaange trådene..

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Jeg er i ferd med å skifte samtlige skroggjennomføringer i båten, og forsøker å orientere meg om hvilken type/merke jeg skal velge. Messing, kobber eller kompositt. Det viktigste er at de er frostsikre i lukket tilstand. Men finnes dette? Kompositt (eller hva det heter), f eks TrueDesign fra Ilas, har en video der det vises at disse er frostsikre. Men kikker man nøye etter inneholder frostklumpen i filmen en skroggjennomføring som er i åpen posisjon. Konstruksjonen er med en kule, og Ilas bekrefter ved henv at de ikke er mere frostsikre enn vanlige ventiler. Jeg har tidl lest noen tråder om dette, men har ikke funnet svar på spørsmålene mine. Håper noen har info om dette!
Unnskyld min uvitenhet, men hvorfor skal en ha frostsikre gjennomføringer (og kraner som er direkte koblet til gjennomføringene). I det vannet jeg ligger i om vinteren er vannet flytende. Og da antar jeg at gjennomføringer og kraner heller ikke fryser?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

[sitatkomm I det vannet jeg ligger i om vinteren er vannet flytende. Og da antar jeg at gjennomføringer og kraner heller ikke fryser?[/sitatkomm]

At vannet på utsiden er flytende er helt normalt, like normalt er det at det inne i en uoppvarmet båt vinterstid kan bli adskillige kuldegrader. Vannet i ventilen vil dermed kunne fryse og utvide seg med havari som resultat. Slike hendelser skjer ikke så rent sjeldent.

Med fare for å banne kjerka :pray:

Kan noen her på forumet forklare meg hvorfor man ha ventiler på skroggjennomføringene?

Kan kanskje forstå det på kjølevannet til motoren, men på alle de andre?

Står der en ventil på toppen av ei skroggjennomføring er det i hvertfall lettere å knekke hele stasen...

Har man ingen ventil kan jo bare alt fryse så mye det vil?

Hvor ofte stenger man kranen for å løse / bytte slangen?

Selv på kjølevannet går det fint, bare slangen ligger i ei lang nok bukt til at man kan løfte denne over vannlinja.

Noen gode argument for å ha ventiler?

Selv på kjølevannet går det fint, bare slangen ligger i ei lang nok bukt til at man kan løfte denne over vannlinja.

"Lang nok bukt" hjelper ikke veldig mye hvis du skal skifte slangen.

Bortsett fra at de koster noen få kroner hvert 10. år eller så kan jeg ikke se noen ulemper med å ha ventiler på gjennomføringer.

For å unngå frysing om vinteren er det absolutt enkleste å benytte sluseventiler, "Vanlige" kuleventiler fanger en liten vannmengde i kula når den er lukket. Dette vannet kan selvfølgelig fryse og sprenge ventilen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 2 år senere...

Nummer 1 er http://www.progressing.no/blakestaylor.html holder i 50 til 100 år billigere i utlandet.

Frostsikre ventiler, har stengt ventilene og har hatt frostveske på innsiden i 25 år for å spare slangene i kulda, ikke strøm ut til bøya..

Vi sprengt en komposittkik på jobben i en kuldeperiode og den var dyr.

Har montert logg og ekkolodd i kompositt.

En bør lage noen pakninger av litt tykkere byggeplast.

Og de skal monteres i to omganger med tec 7, man smører tec7 på utedelen og får en til å holde den på plass.

På innsiden tre en på plast pakningen og skrur til for hånd. Etter en dag eller to (kommer an på temperaturen) det bør være en på utsiden når en

skrur av mutteren på innsiden, så fjerner en plastpakningen og legger på Tec 7 og skrur mutteren til for hånd. Dobbelt tett til evig tid.

Skal ikke ettertrekkes. Jeg løsnet en logg forsiktig da jeg skulle sandblåse og monterte den igjen. 25 år etter skiftet jeg logg og da

brakk jeg den lett av og et gammelt brudd kom til syne halvveis rundt under mutteren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...