Brumm Startet 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2012 Jeg er i ferd med å skifte samtlige skroggjennomføringer i båten, og forsøker å orientere meg om hvilken type/merke jeg skal velge. Messing, kobber eller kompositt. Det viktigste er at de er frostsikre i lukket tilstand. Men finnes dette? Kompositt (eller hva det heter), f eks TrueDesign fra Ilas, har en video der det vises at disse er frostsikre. Men kikker man nøye etter inneholder frostklumpen i filmen en skroggjennomføring som er i åpen posisjon. Konstruksjonen er med en kule, og Ilas bekrefter ved henv at de ikke er mere frostsikre enn vanlige ventiler. Jeg har tidl lest noen tråder om dette, men har ikke funnet svar på spørsmålene mine. Håper noen har info om dette! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Selve gjennomføringen fryser ikke istykker, is har ikke noe sprengkraft av betydning så lenge det er rom for ekspansjon. Det er kranen som er problemet. Noe det finnes mange tråder om. Vanlige kuleventiler må stå i halvåpen posisjon for ikke å fryse istykker. mange forsikringsselskaper krever lukkede kraner om vinteren. Jeg fortrekker sluseventiler, både fordi de ikke kan fryse istykker og fordi de ikke 'gror' fast. Ift materiale så er det ingen tvil om at bronse er best, men det er dyrt ift den kina-messingen alle selger. Her er tegninger som viser problematikken med kuleventil. En av de mange laaange trådene.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Blakes bunnventiler, spesielt konstruert for bruk i båter er det best. http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Hva koster en slik kran...? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Kjøpte de i forrige århundre så det har jeg fortrengt. . Det er en engangs investering.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lbjordal Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Blakes ventilen ser ut til å danne en lukket lomme når den er stengt, Kan sjå ut som den er like utsatt for frostsprenging som ordinere kuleventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Blakes ventilen ser ut til å danne en lukket lomme når den er stengt, Kan sjå ut som den er like utsatt for frostsprenging som ordinere kuleventiler. Da har du oppdaget noe som jeg ikke har sett, hvor er den lukkete lomma?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Uten at jeg vil gå helt god for det.. så skryter jo ILAS av komposittgjennomføringene og kranene at de skal tåle 30 kuldegrader... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lbjordal Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Ser at eg trulig tok feil :) Dersom den merka delen er hul er det naturligvis ikkje eit problem. Trodde et øyeblikk at denne var massiv Lars Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Groco sjøventiler har egen dreneringsplugg for å få frostsikker ventil. http://www.groco.net/ Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Jeg er i ferd med å skifte samtlige skroggjennomføringer i båten, og forsøker å orientere meg om hvilken type/merke jeg skal velge. Messing, kobber eller kompositt. Det viktigste er at de er frostsikre i lukket tilstand. Men finnes dette? Kompositt (eller hva det heter), f eks TrueDesign fra Ilas, har en video der det vises at disse er frostsikre. Men kikker man nøye etter inneholder frostklumpen i filmen en skroggjennomføring som er i åpen posisjon. Konstruksjonen er med en kule, og Ilas bekrefter ved henv at de ikke er mere frostsikre enn vanlige ventiler. Jeg har tidl lest noen tråder om dette, men har ikke funnet svar på spørsmålene mine. Håper noen har info om dette! Unnskyld min uvitenhet, men hvorfor skal en ha frostsikre gjennomføringer (og kraner som er direkte koblet til gjennomføringene). I det vannet jeg ligger i om vinteren er vannet flytende. Og da antar jeg at gjennomføringer og kraner heller ikke fryser? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Lazyjack Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 [sitatkomm I det vannet jeg ligger i om vinteren er vannet flytende. Og da antar jeg at gjennomføringer og kraner heller ikke fryser?[/sitatkomm] At vannet på utsiden er flytende er helt normalt, like normalt er det at det inne i en uoppvarmet båt vinterstid kan bli adskillige kuldegrader. Vannet i ventilen vil dermed kunne fryse og utvide seg med havari som resultat. Slike hendelser skjer ikke så rent sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
torehol Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Med fare for å banne kjerka Kan noen her på forumet forklare meg hvorfor man må ha ventiler på skroggjennomføringene? Kan kanskje forstå det på kjølevannet til motoren, men på alle de andre? Står der en ventil på toppen av ei skroggjennomføring er det i hvertfall lettere å knekke hele stasen... Har man ingen ventil kan jo bare alt fryse så mye det vil? Hvor ofte stenger man kranen for å løse / bytte slangen? Selv på kjølevannet går det fint, bare slangen ligger i ei lang nok bukt til at man kan løfte denne over vannlinja. Noen gode argument for å ha ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Forsikring krever det ofte. Eg har butterflyventil. Garantert frostfri. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Herman Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Selv på kjølevannet går det fint, bare slangen ligger i ei lang nok bukt til at man kan løfte denne over vannlinja. "Lang nok bukt" hjelper ikke veldig mye hvis du skal skifte slangen. Bortsett fra at de koster noen få kroner hvert 10. år eller så kan jeg ikke se noen ulemper med å ha ventiler på gjennomføringer. For å unngå frysing om vinteren er det absolutt enkleste å benytte sluseventiler, "Vanlige" kuleventiler fanger en liten vannmengde i kula når den er lukket. Dette vannet kan selvfølgelig fryse og sprenge ventilen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Roger jo Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (redigert) Nummer 1 er http://www.progressing.no/blakestaylor.html holder i 50 til 100 år billigere i utlandet. Frostsikre ventiler, har stengt ventilene og har hatt frostveske på innsiden i 25 år for å spare slangene i kulda, ikke strøm ut til bøya.. Vi sprengt en komposittkik på jobben i en kuldeperiode og den var dyr. Har montert logg og ekkolodd i kompositt. En bør lage noen pakninger av litt tykkere byggeplast. Og de skal monteres i to omganger med tec 7, man smører tec7 på utedelen og får en til å holde den på plass. På innsiden tre en på plast pakningen og skrur til for hånd. Etter en dag eller to (kommer an på temperaturen) det bør være en på utsiden når en skrur av mutteren på innsiden, så fjerner en plastpakningen og legger på Tec 7 og skrur mutteren til for hånd. Dobbelt tett til evig tid. Skal ikke ettertrekkes. Jeg løsnet en logg forsiktig da jeg skulle sandblåse og monterte den igjen. 25 år etter skiftet jeg logg og da brakk jeg den lett av og et gammelt brudd kom til syne halvveis rundt under mutteren. Redigert 20.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.