Jump to content

Holmestrand Gjestehavn - hvordan er fasilitetene der?

Key Freak

Recommended Posts

Trist at Holmestrand kommune er så griske, men med tanke på hvor dårlig det står til med hele kommunen er det kanskje ikke så rart. De trenger vel penger nokså desperat og da blir ikke alltid løsningene like smidige og fornuftige.

Burde gitt dem en lekse i næringsutvikling. Du må alltid ha et fortrinn fremfor de andre, konkurranse på like vilkår er aldri bra, da taper du. Holmestrand har en nærhet til sjøen og kommunikasjon ingen andre byer langs Oslofjoden kan tilby. Dette er et rammevilkår som burde utnyttes til å tiltrekke seg lystbåtfirmaer. Hakan har stor plass, eller så har vi det store området syd i byen. Nærhet til E18 på Bentsrud har nok betydd mye for etableringen der. Den nye gjestehavna og de nye båtplassene er en god start.

Ole
S/Y Algol

Jeg ville ihvertfall sjekket nå når det gjelder bytte av plass, neste år kan det være for sent

Veldig deilig og ligge inne i krana syns jeg, kort vei ut på bryggene.

Jeg hadde nen midlertidig plass ytterst å en pir på Hakan, det var langt og gå :sweat:

da har jeg hvert nede og pratet med han idag så han skulle si ifra med engang det blei noe ledig. det var en plass ledig men den lå helt inntill land på piren hos deg. vil gjerne litt ut ifra land så ikke alle kan gå forbi og glane rett ned i båten

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fin trebrygge bortover - og malt med hvitmaling med piler for å markere hva som er gjesteplasser, slik at ingen skal være i tvil. Men, det fungerer kanskje ikke så bra når havnen er full - vi var her en tur sist helg, og da jeg prøvde å legge beslag på minst mulig plass, skrek sønnen min opp: "nei, pappa, du kan jo ikke legge deg her - da kan jo ingen lese at dette er gjesteplasser!" :-)

Forrige helg fungerte alt relativt bra - det var flere betalingsautomater hvor det var festet lapp på forsiden og baksiden med anvisning om å bruke betalingsautomat ved vinmonopolet, samt piler slik at man fant veien dit. Denne helga fungerte ting ikke like greit. Automaten ved vinmonopolet er "midlertidig ute av drift", strømmen fungerer ikke, og ... så fant jeg ut at lappene med henvisning til vinmonopolet er vekke på _forsiden_ av de nye betalingsautomatene, men ikke baksiden. Etter mye om og men, fant jeg ut at på betalingsautomaten som er aller lengst vest på brygga er det mulig å betale for å få strøm på kontaktene som er lengst øst. Jeg betalte havneavgift for to døgn. Strøm kommer i tillegg, og koster 10 kroner for én time (240 kroner for ett døgn!), og man må betale for minimum én time. Greit nok, så betalte jeg for én time slik at jeg fikk ladet opp batterier, laptop og kjørt luftfukteren litt - men tror du det kom strøm ut av kontakten? Nei.

Det er veldig ergelig - vi hadde jo planlagt med strøm. Vi kunne omtrent like godt ha ligget i en uthavn hvis vi hadde visst at vi ikke ville få strøm ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vannvittig strømpris. Enig med Bitteliten, det er som å si: "Kom å se hvor fin gjestehavn vi har, men du er ikke velkommen hit som gjest!"

I Danmark hadde mange av havnene fine nye strømsøyler i 2010. Betalingsautomater med kortleie og opplasting av kWtimer, som du så kunne benytte på strømuttakene. Kr 2-2,50 på kWh brukt, og gjenværende fikk du tilbake. I år hadde de fleste kuttet ut dette kWh tullet og inkluderte strøm i øking av havneleie med kr. 10. Da blir 240 noe drøyt.

Jeg har jo båtplass i Holmestrand, men har framleid den i år. Var masse rart rundt det med. Ikke informerte de noe, så jeg ordnet selv leietaker og at han kunne ha plassen til min leiepris. Men nei, etter noen uker ble det krevd at de skulle fikse dette selv. Da skulle de ha dobbelleie av fremleietaker, noe som gjorde at han trakk seg. Så har de leid ut plassen til en fyr for noen måneder, men ikke har jeg fått penger ennå, og ikke informerer de meg om hva jeg ville få, markedet måtte bestemme sa de. Men de indikerer at de ikke fikk inn så mye som de hadde forlangt av den første. Synes hele greia virker litt uorganisert, nesten useriøst og veldig rotete. Synd overføres også det rotet til Gjestehavn. Nesten frekt å forlange 10,- i timen. Åsgårdstrand tok 20,- for 6 timer, syntes det var nok jeg i sommer.

Blir nok lenge til neste gang jeg drar til Holmestrand.

Ikke var det dopapir på do heller ... dusj/vaskemaskin er avstengt med kode, koden var på havneavgiftskvitteringen før, men ikke nå lengre (heldigvis husket vi den fra sist). Skal man ta seg en dusj, så er det ikke mulig å låse døra innenfra - smart for de som har klær i vaskemaskinen, ikke fullt så smart for de som helst vil være alene når de dusjer.

Automatene der tok ellers bare bankaxept (norske bankkort/debetkort altså), det er generelt sett en forståelig policy da det er ganske høye brukerstedsgebyrer på de amerikanske kredittkortene - men det medfører jo nødvendigvis at det blir umulig å få betalt havneavgiften for turister som ikke har norsk bankkort. Ikke var det særlig godt med informasjon, puttet man inn visa-kort stod det "visa" på skjermen, og deretter "ugyldig tjeneste" ellerno.

Jeg ville gjerne betalt 10 kr for en kWh. 10 kroner for én time med strøm er også en akseptabel pris, men lineær økning til 240 kroner for ett døgn er helt riv ruskende uakseptabelt. 40 kroner for én time med strøm ved ankomst, én time rett før leggetid, og én time på morgenkvisten og én time rett før avgang, det kunne fungert for meg - men å måtte gå 300 meter for hver gang man skal ha strøm, uakseptabelt! At man betaler for havneavgift og strøm, og at strømmen så ikke fungerer - det er åpenbart reklamasjonsgrunnlag, men det er jo litt vanskelig å klage når man bare har en betalingsautomat å forholde seg til.

Vi endte opp med å nappe ut kontakten til tørketrommelen, bære med oss forbruksbatteri, batterilader og laptop'er dit for en times lading - men vi skulle jo helst ha kjørt lufttørkeren også, det begynner å bli passelig fuktig nå, særlig i dag som det regner.

Vannvittig strømpris. Enig med Bitteliten, det er som å si: "Kom å se hvor fin gjestehavn vi har, men du er ikke velkommen hit som gjest!"

I Danmark hadde mange av havnene fine nye strømsøyler i 2010. Betalingsautomater med kortleie og opplasting av kWtimer, som du så kunne benytte på strømuttakene. Kr 2-2,50 på kWh brukt, og gjenværende fikk du tilbake. I år hadde de fleste kuttet ut dette kWh tullet og inkluderte strøm i øking av havneleie med kr. 10. Da blir 240 noe drøyt.

Jeg var en tur i Danmark i sommer, men dessverre fikk vi ikke tid til å dra dit med båt. Vi leide et feriehus hvor vi måtte betale tillegg for konsumert strøm, vann og varme. Det var forsåvidt greit nok - men jeg ble litt forbanna da det var vannbåren gulvvarme på badet som ikke kunne skrus av! Det var jo såpass varmt at vi heller skulle hatt aircondition enn varme på badet.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I København og Helsingør, hadde de det systemet med kort som ble ladet med en sum. I København var det havneverten som ladet, og det var litt klønete, da vi måtte vente til vedkommende kom tilbake for å lade mer. Måtte derfor rappe strøm fra de kontaktene som ikke var "tomme" :giggle:

Systemet er i og for seg greit, men jeg liker bedre at strøm er inkludert i havneleia.

Her var det litt av hvert og ta tak i, fremleie først; man får ikke penger ved fremleie, med mindre man allerede har betalt plassen for året/sesongen. Da skal man jo ha tilbake dette.

Har vært mye trøbbel dette året med oppgradering av hele havna.

For oss som har båtplass i Holmestrand er det verdt og møte opp på medlemsmøtene, slik at man kan ta opp det man har på hjerte der, neste møte er 4 Oktober. Terminliste her

Epost; holmestrand.smabathavn@h-nett.no

Hjemmesidene

Gjestehavna derimot er det kommunen som drifter :rolleyes:

Ser på hjemmesidene der at det ikke står noe om priser, jeg er ikke så overrasket over det akkurat.

Klager bør uansett rettes til kommunen postmottak@holmestrand.kommune.no

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Her var det litt av hvert og ta tak i, fremleie først; man får ikke penger ved fremleie, med mindre man allerede har betalt plassen for året/sesongen. Da skal man jo ha tilbake dette.

Har vært mye trøbbel dette året med oppgradering av hele havna.

For oss som har båtplass i Holmestrand er det verdt og møte opp på medlemsmøtene, slik at man kan ta opp det man har på hjerte der, neste møte er 4 Oktober. Terminliste her

Epost; holmestrand.smabathavn@h-nett.no

Hjemmesidene

Jeg har betalt for plassen denne sesongen, gjorde jeg asap i April. Ikke fått fem øre tilbake ennå, står helt i stil med resten av surret dessverre. Synes egentlig dette er synd, da havneanlegget er bra på det jeg kan se. Holmestrand ligger også bra til med tanke på å bruke vestfoldkysten mer. plassen har jeg jo også til neste år, men fikk beskjed at da må jeg bruke den selv, ellers så er mine dager der talte. Fair enough for så vidt, så lenge alt slik bli informert om på forhånd. Kan ellers nevne at vedkommende som skulle fremleie av meg også er båtplassmedlem, så historien kan dokumenteres er det noen tvil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...