Jump to content

Holmestrand Gjestehavn - hvordan er fasilitetene der?

Key Freak

Recommended Posts

Jeg er selv medlem i Holmestrand båtforening. Hatt båtplass der på første året i år. Ikke hatt noen problemer med noe! Får også reale og skikkelige svar. Alt vedrørende plassene står i avtalen!

Gå på medlemsmøtene, der får du svar på det aller meste Jori!

En supersosial og bra forening:-)

Ikke dropp Gjestehavna i fremtiden folkens! Forbedringer kommer!

Vi har vært tre turer til Holmestrand i år; pinsen, midt i juli og midt i august. Betalingsautomaten (ved polet) var kun i drift i pinsen. Jeg hørte da vi var det i juli at automaten ikke hadde virket på "noen uker".Toalettanlegget er på ingen måte på stell, men det kommer vel etterhvert. Strøm og vann hadde vi, men dette nye opplegget med betaling for strøm har jeg ikke sett noe til. Vi lå ganske langt inn i bassenget hver gang.Jeg snakket med en av de som driver spisested på brygga, og han kunne fortelle at det er år og dag siden det har vært så mye båtturister der som i sommer. Så jeg håper virkelig ikke at kommunen greier å ødelegge det med et dusteopplegg for å få inn mest mulig kroner på kortest mulig tid. Det vil virke mot sin hensikt!Den helgen i august var det faktisk nokså fullt i gjestehavna, så det er tydelig at mange (inkl. oss) ønsker å bruke Holmestrand.Kan forøvrig bekrefte historien til Jori vedr. fremleie av havneplass, da det var jeg som hadde tenkt å leie den. Det hele fremsto som rimelig amatørmessig fra de ansvarlige i havna sin side.

Jeg er selv medlem i Holmestrand båtforening. Hatt båtplass der på første året i år. Ikke hatt noen problemer med noe! Får også reale og skikkelige svar. Alt vedrørende plassene står i avtalen!
Jeg tror ikke at problemet ligger i båtforeningen, men hos de i kommunen som har ansvaret for driften av havna.Jeg sendte en forespørsel om mulighet for fastplass den 23. mai i år. Jeg hørte ingenting før jeg sendte en purring i slutten av august. Og jeg vet, fordi jeg har snakket med en i styret i båtforeningen, at det med ganske stor sannsynlighet ville vært mulig å fått en fastplass allerede i år.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Var i Holmestrand i helga.

Ingen kode på kvitteringa nå heller. Container som servicehus er ikke veldig bra. Savner et skikkelig servicehus. Strømmen er fortsatt like teit med timepris. Andre steder er det en flat sats 30 eller så pr døgn. Billettautomaten var i ustand, men en reparatør brukte flere timer på å få den i orden igjen. Forstatt gjenstår endel ting. Det ser ut til at de fleste båtplassene nå begynner å fylles opp. Da vil nok økonomien bedre seg slik at faclitietene kan bli bedre.

Det var en stim av båter som kom og gikk for å shoppe og bunkre, det er ikke personale på marinaen, men det er kortautomat så man kan fylle hele døgnet.

Ole
S/Y Algol

Strømmen er fortsatt like teit med timepris. Andre steder er det en flat sats 30 eller så pr døgn.

Virket strømmen, og er det fortsatt like dyrt (10,- pr time)?

Det er jo kjekt å slippe å betale for et helt døgns forbruk dersom man skal ligge ved brygga og lade batterier i et par timer - men allikevel, skal man ligge i noen døgn ... med 10.- pr time er det de færreste som gidder å betale for 24/7, man tvinges jo omtrent til å betale for én og én time, og å ta ut så mye energi som man makter fra strømuttaket mens man enda har strøm - det er helt idiotisk. Hvor er logikken? Kanskje meningen er at det alltid skal være noen uttak som ikke er i bruk? Er det veldig synlig hvilke kontakter man uten videre kan trekke ut, og hvilke som er betalt for?

1 kr pr time + 5 kr pr kWh, det hadde vært en bedre pris - fortsatt ville de hatt god avanse på det, men folk hadde ikke vært nødt til å gjøre rare ting for å få utnyttet strømmen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg tror strømmen virket, flere hadde ledninger ute, men jeg har led lys så jeg trenger ikke lade så ofte. Vann var ok.

Det er ikke målere så å betale pr kWt går ikke, men kanskje 30/døgn hadde vært mye bedre, men se neste setning. Hver kontakt har et nummer, og så velger man stolpe og kontakt. Argumentet at ingen skal legge beslag på uttaket hele tiden er jo greit nok. Det er nok ingen perfekt løsning uansett. Noen steder er det rene kaos med ledninger etc.

Ole
S/Y Algol

De har laget et komplekst system som teller timer - det hadde ikke kostet mye og telle kWh i tillegg - det føles bare for dumt å betale så mye for strøm dersom man ikke har andre behov enn litt ladestrøm, bruk av loddebolt, etc. Teit å måtte planlegge det slik at alt av elforbruk må skje på samme time. Folk flest ønsker å være koblet til under hele oppholdet, men det er jo svært varierende hvor mye energi man faktisk bruker.

Hadde prisen vært 30 pr døgn blir det kanskje fullt med derrilhørende spaghetti med ledninger på brygga?

Slik jeg ser det, folk som ønsker å bruke 30 kroner vil betale for to timer om kvelden og en time om morgenen, uten å koble ut kabelen i mellomtiden.

Men, løsningen slik den er nå er meget velegnet til en ting - å suge 240 NOK fra folk som har råd til å betale såpass for strøm, samtidig med at det fortsatt er mulig å få seg et par timer med strøm for en fornuftig penge.

Holmestrand kommune burde faktisk koste på deg en havnebetjent som hjelp til og gav service til alle de besøkende. Det er en veldig god service å veilede folk, organisere slik at plassen utnyttes best mulig. Orientere om betaling, strøm, WC, dusj, søppel etc.

At kommunen burde bygge et skikkelig servicehus også er en annen sak. Den nye havna genererer veldig mye omsetning til butikkene i sentrum. Det er fullt langs brygga av handlende. Det ryktes også om en større marina syd i byen, men det er nok et stykke fram i tid.

Kanskje m/s Bastard kan ta et alvorsord med kommunen ? Havnesjefen eller rådmannen. Så mye som er blitt bra er det dumt å snuble på målstreken.

Ole
S/Y Algol

Den bua som er satt opp er en midlertidig sak, men ja, det burde vært ett skikkelig servicebygg

Problemet er og få plass til det i nærheten av gjestebrygga

Det var noen planer om ett flytende servicebygg, men det ble for dyrt, er usikker på om de planene er lagt helt vekk.

Uansett bør HSH (Holmestrand småbåthavn) pushe kommunen på dette med servicebygg, fungerende automater osv

For tiden er det diskusjon på hvem som skal betale for ny bølgebryter, og den kostnaden vil ikke båteierne ha.

Det ble lagt godt på leia etter skadene i vinter, syns det var på kanten dog

Jeg tror uansett at jo flere klager kommunen får så får de kanskje øya opp for manglene?

Det var fungerende permanente fasciliteter ved restauranten - problemet er at det ikke var gjestebrygger der, men faste plasser. Hvor vanskelig kan det være å omrokkere litt? Det burde jo uansett vært gjesteplasser like ved en restaurant - mener nå jeg. Eventuelt er det jo også mulig å sette opp noe systemer for fremleie av ledige plasser.

For tiden er det diskusjon på hvem som skal betale for ny bølgebryter, og den kostnaden vil ikke båteierne ha.

Det ble lagt godt på leia etter skadene i vinter, syns det var på kanten dog

Jeg tror uansett at jo flere klager kommunen får så får de kanskje øya opp for manglene?

Jeg har ikke dybdeforholdene mellom Hakan og innover mot fastlandet i hodet, men i åpningen er det omkring 20 meter dypt om jeg husker rett. Spørsmålet er om moloen fra Hakan kan forlenges innover slik at den flytende bølgebryteren kan erstattes av en molo? Det har alltid vært dypt nok til at man ikke trengte å bry seg om dybden der, jeg gikk allid innenfor stakan på Hakan. Kanskje det finnes et detaljkart, de vanlige sjøkartene viser ikke slike detaljer.

Nå har jo alltid Holmestrand blitt sett på som en utmerket trygg havn, men selvsagt er det utsatt for vind fra N. Jeg sjekka prisene siden resten av familien liker seg veldig godt, men det var i overkant dyrt, sammenlignet med båtforenigner i Oslo.

Ole
S/Y Algol

Jeg har ikke dybdeforholdene mellom Hakan og innover mot fastlandet i hodet, men i åpningen er det omkring 20 meter dypt om jeg husker rett. Spørsmålet er om moloen fra Hakan kan forlenges innover slik at den flytende bølgebryteren kan erstattes av en molo? Det har alltid vært dypt nok til at man ikke trengte å bry seg om dybden der, jeg gikk allid innenfor stakan på Hakan. Kanskje det finnes et detaljkart, de vanlige sjøkartene viser ikke slike detaljer.

Nå har jo alltid Holmestrand blitt sett på som en utmerket trygg havn, men selvsagt er det utsatt for vind fra N. Jeg sjekka prisene siden resten av familien liker seg veldig godt, men det var i overkant dyrt, sammenlignet med båtforenigner i Oslo.

Jeg synes det er en god ide å forlenge den eksisterende moloen som erstatning for bølgebryteren, moloen kan gjerne gjøres bredere også for å utvide landarealet noe. I tillegg har jo kommunen nå hatt en enestående mulighet med tilgang til store mengder stein fra den pågående jernbaneutbyggingen. Dette har vel også vært diskutert, men kommunen har dessverre valgt å ikke benytte seg av denne muligheten.

Tror det har vært utført grunnundersøkelser som konkluderte med at det var vanskelige grunnforhold ved Hakan, og at videre utfylling ikke ble anbefalt. Mulig dette gjaldt bare Hakan, så det ikke sikkert forholdene er de samme ved forlenging av moloen innover.

Uansett har vel den eksisterende moloen har ligget stabilt i mange år, så det burde kunne la seg gjøre.

Får virkelig håpe kommunen får på plass et servicebygg med gode fasiliteter. Som M/S Bastard nevner er konteineren tenkt som en midlertidig løsning, og det er en utfordring å finne plass til et permanent servicebygg. Dessuten er vel kommuneøkonomien på et slikt nivå at en investering til servicebygg for båtfolket sitter svært langt inne... Frykten er derfor at den midlertidige løsningen blir stående over lengre tid og etterhvert blir permanent :nonod: ..

Det har etterhvert blitt fint i havneområdet, og hvis vi får til et skikkelig servicebygg med gode fasiliteter til akseptable priser tror jeg Holmestrand kan bli en attraktiv havn for båtfolket. Det ville være både hyggelig og positivt for byen :smiley:.

Redigert av Olepo (see edit history)

Utfylling med tunnelstein ville vært fint, men som nevnt over var det en risiko med utglidning av havbunn.

Ny bølgedemper er tenkt plasser utenfor innseiling, denne vil bli uten kontakt med land, etter det som er foreslått så langt.

Kommunen har nå lagt ut forespørsel om tilbud på Doffin

Her er plassering tenkt

Ang restaurant ved gjestehavn, noen meter orker man vel og gå :wink:

Jeg har forøvrig stilt noen spørsmål i en gruppe på facebook ang strømpriser, fasiliteter osv.

Noen politikere diskuterer også der, så mulig de tar det med seg videre

Dette blir dobbelt bra, spennende å svømme ut til og bade fra. Dernest vil det tvinge båter til å senke farten i denne "balinesiske" inngangen. Det er 3 knop inne i havna, men det er det svært få som holder.

Vi kan altså forvente at denne bølgebryteren er på plass til neste sommer ?

Grunnforholdene i hele Holmestrand under fjellet er heller tvilsomme, det er mye leire. Det er jo en liten bydel/gate som helter Leira. Store deler av området til Hydro Al er jo oppfylt område.

Det er store store maritime planer for byen, særlig syd der det planlegges en større marina. Holmestrand har jo rikelig med gamle maritime tradisjoner. Burde få en båtbutikk i byen, kanskje den kommer i syd sammen med den nye marinaen ?

Det ville være trist om container en skal bli stående på Bache Gabrielsens plass.

Er forresten alle plassene utleid ? Det var mange tomme båser sist jeg kikka. Og hvor skal alle båtene stå på land ? På Hakan, er det plass der ?

Ole
S/Y Algol

Jeg har forøvrig stilt noen spørsmål i en gruppe på facebook ang strømpriser, fasiliteter osv.

Noen politikere diskuterer også der, så mulig de tar det med seg videre

Hvilken Facebook-gruppe er dette? Jeg har fått meg båtplass i Holmestrand denne sesongen, så jeg er interessert i å følge med litt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...