Jump to content

Impeller Volvo MD 6/7

Suzuki

Recommended Posts

våren er i gang, og jeg starter med motoren.

Fersvannskjølinga ble demontert i dag, for å komme til å skifte eksosbend.

Skal også bestille impeller, men hvor i all verden sitter denne ? Er det det lille lokket BAK

svinghulet som er festet med 4 stk 1/2" bolter ?

Kommer nok til å trenge mange tips her ja...   :lol:

MEN - som sagt våren er i gang !

MVH

Suzuki

No boat needed..

Følg slangen fra sjøvannsinntaket. Denne går muligens først i gjennom et "bøtteformet" sjøvannsfilter. Så går den videre til impellerpumpen. Denne ligger "bakers" på motoren, over gearkassen. På din motor kan det være en "dobbelt pumpe", dvs. at du har en impeller både for saltvannskretsen og en for ferskvannskretsen. Dette har du ikke hvis ferskvannskretsen drives med en "konvensjonell" vannpumpe via dynamoreimen. Pumpen er på størrelse med en liten vekkerklokke, lokket er utstyrt med 4 - 6 skruer. Hvis du er i gang med en større "overhaling av motoren" - anbefaler deg da å montere ut hele impellerpumpen (enkel operasjon). Så tar du en "totaloverhaling" av denne, dvs. du bytter ut de simringer som tetter mot både sjøvannssiden og ev. ferskvannssiden. Videre bytter du også ut de 2 simringene som sitter på henholdsvis inntaksrør og utløpsrør.  Nevnte simringer er vanlige lekkasjepunkter. I beste fall fører dette til rust og irritasjon, i hverste fall kan det faktisk komme saltvann inn i motoren langs impellerakselen.

Ang. overhaling av sjøvannspumpe på MD6/7.

I min forrige båt satt det en MD7. Jeg overhalte sjøvannspumpa på denne, med nye pakninger/simringer og ny kam (og ny impeller selvsagt). Delene kjøpte jeg hos VP i Stavanger, de fikk plass i en bitteliten papirpose, og kostet kr. 700.- såvidt jeg husker. Senere så jeg i en VP katalog at dette var samme pris som for en komplett ny pumpe.

Kan være verdt å sjekke prisen for splitter ny pumpe før man starter på overhaling av den gamle.

S/Y Surprise

Har du ikke hatt fart på hjerte og blodtrykk før, får du det garantert når du skal kjøpe noe til en Volvo Pente motor. Har noen historier som kanskje kommer utover våren. Mitt råd er: be om å få alle priser skriftlig, gjerne sammen med en valium eller fire. Konklusjon: Hjertestarter på disse stedene er helt unødvendig.................................

Det meste av originale deler og forbruksmateriell til min Volvo TD 70 kjøper jeg hos den lokale Volvo lastebilforhandleren i stedet for det lokale Volvo Penta verksted. Her får man god service og de har det meste på lager.

Kjøpte nye termostater, betalte 170,- pr stk - Volvo Penta skulle ha like under 300 pr. stk........ :confused:

Jeg tror vi i enkelte tilfeller kan ta med Perkins også.  Forbruksdeler er greie nok, men  når et servicesett for bytte av topplokkspakning til en 6.354 HT M kommer på ca kr 2.500,-, pluss klemmer og pakninger ifm termostat, turbo og eksosbend til ca kr 1.500,- da er det noe galt.  

Med den jobben det er å bytte toppakning på en sånn motor kvier en seg til å kjøpe uorginalt, og spesielt når den pakningen som røk var uorginal. :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Egentlig er det vel sånn at alt som heter eller har noe med "BÅT" å gjøre stiger himmelhøyt i pris. Sjekk. f.eks. syrefaste rørdeler hos en VVS-forhandler kontra en båtutstyrsbutikk. Forøvrig bør det nevnes at Suzuki har en"tilforlatelig"  motor som sammen med sine eldre MD-søsken er solgt i en uhorvelig mengde eksemplarer. Og dermed er det en rekke med "firmaer" som leverer uoriginale deler til disse med helt andre priser/kalkyler. Jeg kjøpte forøverig en komplett dieselpumpe til MD 17 for et par år siden. VP prisen nærmet seg 2000 m/nødvendige pakninger osv. , mens den lokale "BOSH" forhandleren leverte den samme delen (pent inpakket i original Volvo-embalasje) til under 500.

• 3 måneder senere...

jeg trenger litt ård av dere her inne...  :smiley:

Har nettop anskaffet meg en Troll20 med en MD7 (eller MD9?) 14Hk 2 syl diesel VP.

Den er saltvannskjølt og da jeg skiftet impeller (mye rusk og rask inni der) og tok etterpå av termostathuset for å grave ut rusk & rask, så var termostaten tatt ut. Sikkert for lenge lenge siden (motoren er fra 1978).

Spørsmålet mitt til dere er:

MÅ jeg sette inn termostat, en 55 graders ? Eller kan jeg like godt kjøre uten og la vannet bare fosse igjennom. Nå på sommeren er det kanskje ikke så kaldt i vannet ??

Gode råd ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...