Jump to content

Blizzard 40l septiktank. Råd om montering.

Eureka

Recommended Posts

Jeg har i dag kjøpt en Blizzard 40l septiktank med Jabsco membranpumpe, giver og stusser. Komplett sett som selges hos mange leverandører. Fagmannen i butikken var ikke tilstede, så jeg fikk ikke stilt noen spørsmål.

http://eksund.mamutweb.com/Shop/Product/Septiktank-Blizzard-m12V-Jabsco-40-l/FL34317

Monteringsanvisning:

http://webserver.flak.no/vbilder/34317_1.pdf

Har et prosjekt på gang på en Comfort30 med egen prosjekttråd tråd. Men siden dette blir såpass spesifikt så er det greit med egen tråd. Tanken er ikke omtalt i forumet før etter hva jeg kan se, så da er det vel på tide.

For det første, er det noen som har erfaring med denne tanken og montering av den?

Jeg har kommet til at den skal sidemonteres på SB side under forpigsengen.

Tanken har flere innganger som ikke er skåret ut enda, men er klargjort med gjenger. Den ene inngangen skal jeg bruke til septik-inn fra toalett til tank. Er det noe jeg skal passe på når jeg skjærer ut gjennomføringen? Jeg skal bruke en av gjennomføringene ned (på bildet)

12.06.2012_017.jpg

stussen oppe til høyre er lufting. Tanken har egen stuss for dekkstømming, dessverre følger det ikke med noen blending til denne, så jeg må montere dekkstømming med en gang dersom jeg ikke setter på en slangebit og blender med et slik trekon for skroggjennomføringer og slangeklemmer.

Er det kurant å bruke jekkestropper for å feste tanken i underlaget jeg skal bygge? Jekkene må naturligvis fores med noe mellom jekk og tank. Det er noen hvite plastbøyler oppå tanken. Mulig de kan brukes til innfesting. Høyre side av tanken skal hvile mot skrogsiden. For å fordele vekt og sørge for god lufting rundt tanken tenker jeg å legge "noe" mellom tank og skrog. Så får jeg se hva jeg finner.

Alle synspunkter og erfaringer tas imot med takk. Naturligvis med alle erfaring om tankmontering,ikke bare Blizzard.

Pumpen har tilbakeslagsventil, så den kan monteres under vannlinjen. Ihht veiledningen skal det monteres svanhals med lufting på tømmeslangen. Er det nødvendig om jeg monterer pumpen som høyeste punkt, passe høyt over vannlinjen?

Hvordan det endelige resultatet blir, presenteres naturligvis også i prosjekttråden.

Hei,

har ikke denne tanken men nesten lik. Jeg vil tro septik inn skal monteres høyt på tank. Septik ut taes fra langt ned på tank. Disse har jo også forskjellig slangedimensjon, så du kan ikke ta feil.

Min tank er høyere enn din, har skrudd jekkestropper i bunnplatene jeg brukte for å rette opp der hvor tanken står, og så låst stroppene. Dette holder helt fint tanken på plass, men kan du få støtte mot en vegg eller to, vil jo patentet bli sterkere.

Litt svar på det du spurte om kanskje? Edit: så monteringsanvisningen nå. Er jo grei den, men som du sier septik inn lavt, og pumpen sitter jo fast slik at du må ta septik ut høyt der. (Motsatt av de fleste andre jeg har vært borti) Det andre uttaket er for Vaccumtømming, må du bestemme selv om du vil montere eller ei, avhenger av tømmestasjoner og tilgjengelighet.

Redigert av Jori (see edit history)

hmm skulle til å legge inn et nytt bilde av tanken, sett ovenfra, men "legg inn bilde" ikonet er borte.her er bildet om det går ann å åpne det. https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32664/12.06.2012_016.jpg ved gjennomføringene for tømming via pumpe og dekkstømming på toppen, er det rør som stikker ned til bunnen av tanken, hvor de er skråkuttet. Så jeg må nok ta tømming via toppen.Tenkte å montere medfølgende 90 graders bend på septik inn og la slangen gå umiddelbart opp til et nivå som fortsatt gir mest mulig fall fra toalettet.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei igjen,

slik generelt sett er jeg personlig ikke glad i 90 graders bend på septikken. Er det ett sted det vil sette seg så blir det der, og hvertfall når tankinnhold overstiger inntaket, slik at det blir naturlig motstand. Men du mo jo anta at leverandør har testet ut dette og derfor legger ved bend som fungerer godt. Sørg for at du kan komme lett til tank for vedlikehold.

Fikk ikke åpnet bildet, men høres riktig ut som du sier meds stigerør, må bruke det for å klare og suge tanken tom med toppmontert tømming. Fall ellers er vel vanskelig å få til hele veien ofte, men det har du jo pumpesystemet for å takle. Verre med krappe bend hvor papir etc. kan bli sittende fast, tørke ut og bli hardt som sten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...