Backseas Startet 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2012 Hei Har en seilbåt, ca. 7 meter lang med 9,9 hk påhengsmotor. Denne er plassert på styrbord side på en brakett. Mitt problem: 1. Hvis jeg går for motor i litt sjø, hender det at propellen "puster luft", altså at den kommer over vannoverflaten. Er dette noe å bry seg om? Burde jeg senket braketten slik at dette problemet ikke oppstår, eller er det et vanlig fenomen? Dersom jeg senker braketten, får jeg et nytt problem: 2. Når jeg seiler for babord halser, sleper propellen og deler av propellstammen ned i vannet. Dette virker som en stor fartsbrems når jeg seiler. Dersom jeg senker braketten som i pkt. 1, vil jo enda mer av motoren slepes under vann. Dette gjelder selvfølgelig bare ved seiling i litt vind (>7-8 m/s) da krengingen er moderat. Er dette noe å gjøre med? Noen som har erfaringer med det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Dette er et kjennt problem, det finnes braketter som er regulerbare i høyden. Da har du muligheten til å finne den beste plasseringen, uansett så blir det et kompromis løsning mellom subbing under seiling og spinning i luft for motor i motsjø. Blir det for mye motsjø så blir fremdriften heller dårlig, like greit å finne havn da. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Man kan feks bruke en slik Ellers, finnes det også noen versjoner hvor man kan dra motoren opp og frem, slik at den kommer helt opp på hekken om det er en mulighet på din båt. Jeg klarer ikke finne noen bilder av det akkurat nå. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Backseas Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Man kan feks bruke en slik RSL Denne så veldig fin ut! Takker for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.