Jump to content

Plassering av påhengsmotor på seilbåt

Backseas

Recommended Posts

Hei

Har en seilbåt, ca. 7 meter lang med 9,9 hk påhengsmotor. Denne er plassert på styrbord side på en brakett. Mitt problem:

1. Hvis jeg går for motor i litt sjø, hender det at propellen "puster luft", altså at den kommer over vannoverflaten. Er dette noe å bry seg om? Burde jeg senket braketten slik at dette problemet ikke oppstår, eller er det et vanlig fenomen?

Dersom jeg senker braketten, får jeg et nytt problem:

2. Når jeg seiler for babord halser, sleper propellen og deler av propellstammen ned i vannet. Dette virker som en stor fartsbrems når jeg seiler. Dersom jeg senker braketten som i pkt. 1, vil jo enda mer av motoren slepes under vann. Dette gjelder selvfølgelig bare ved seiling i litt vind (>7-8 m/s) da krengingen er moderat.

Er dette noe å gjøre med? Noen som har erfaringer med det samme?

Dette er et kjennt problem, det finnes braketter som er regulerbare i høyden. Da har du muligheten til å finne den beste plasseringen, uansett så blir det et kompromis løsning mellom subbing under seiling og spinning i luft for motor i motsjø.

Blir det for mye motsjø så blir fremdriften heller dårlig, like greit å finne havn da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...