Dykker Startet 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2012 Et lite tips mot vond lukt fra lufteventil septik når man pumper innholdet fra WC til septiktanken; Monterte kullfilter på lufteslangen fra septiktanken i båten idag. Dermed er vi kvitt vond lukt fra septiktanken når man pumper innholdet fra WC til septiktanken. Overskytende luft i septiktanken luftes ut i lufteslangen, men når kullfilteret er montert, fjerner dette lukten. Iflg. bruksanvisning, anbefales det å skifte filteret en gang i året. Kullfilteret til høyre i bilde Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Link til varen, Dykker ? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 http://www.maritim.no/vvs/filter-og-sil/aktivt-karbon-kullfilter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 I en septiktank skal det ikke være lukt. Det unngår en ved å bruke biologisk septikvæske som oppildner de aerobe bakteriene i tanken som bryter ned uten å lage lukt. Med god tilførsel av luft til tanken som disse bakteriene er avhengig av jobber og vokser de på bekostning av de anaerobe bakteriene som trives best uten luft og som lager drittlukt. Så, - et filter som hindrer lufttilgang til tanken gir grobunn til de anaerobe bakteriene som lager drittlukt og hindrer kun lukten å komme ut luftingen. Kast ut filteret, spar de pengene og bruk biologisk septiskvæske som er næring for de rette bakteriene og sørg for god lufttilgang med en lufting på minst en tomme i diameter, gjerne mer! Lars H. selvoppnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Jeg skyller septiktanken regelmessig med ferskvann. Bruker også sanitærvæske regelmessig. Lukter det fra luftinga trengs det vask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Som Bitteliten sier, er det også andre faktorer som spiller inn for å slippe lukt. Noe av det viktigste er vel å tømme tanken så ofte en har anledning, enten den er full eller ikke helt full. Det er ingen grunn til å farte kysten rundt med en tank med mannsjit og piss! Og etter hver tømming fyller jeg godt opp med vann (sjøvann for min del) og pumper det ut etter at det har fått romle rundt litt i tanken noen minutter. Lars H. selvoppnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Jeg har prøvd alt dere nevner Lars og Bitteliten, til og med byttet lufteslange og stusser til større dim. men uansett noe lukt i utluftingen etter hvert besøk på dassen. Monterte filter på luftingen ifjor...etter det ingen lukt. Så for min del funker det med filter, men forsetter selvfølgelig med hyppig tømming og utskylling av septiktanken. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Det er viktig med en rutine på dette, helt klart ! Men at det kommer noe lukt når man drar i pumpa er naturlig! Det er jo nabobåten som skal ha et slikt filter... Ikke vi :-( Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Mange har sikkert også opplevet at når en kommer til båten etter at den har ligget en uke, så lukter det råttent inne på toalettrommet selv om en har gjort det en kan med rett type sanitærvæske osv. Det kommer av stillestående sjøvann i doskålen. De som bruker ferskvann til å skylle ned, har selvfølgelig ikke dette problemet, men for oss andre er det lurt å få tømt doskålen så godt som mulig og helle på en liter ferskvann i stedet før en forlater båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.