OlaFlaaten Startet 13.Juni.2012 Del på Facebook Startet 13.Juni.2012 Vi har malt båten både innvendig og utvendig for en drøy uke siden (med enkomponents båtmaling). Nå har vi laget en sjablong og skal ha på navnet (Fenrir) i hvitt. Det vi ikke klarer å bestemme oss for er om vi skal bruke spraymaling eller om vi skal bruke det vi har igjen av hvitmalinga vi malte innsiden med. Vi ser for oss at fordelene med spraymaling er at det dekker bra og at det blir et tynt lag som ikke har så lett for å flasse av. Ulempen er kanskje at den ikke sitter så godt om vi for eksempel skal vaske båten med litt kraftig vaskemiddel? Båtmalinga vil kanskje ikke dekke så bra og slite med å få heft på den glatte, malte utsiden, og det vil bli et tjukkere lag som har lettere for å flasse av. På den annen side tåler nok malinga mye bedre sterke vaskemidler... Er det noen som har tips eller erfaringer rundt dette? Er det noe skikkelig bra spraymaling å anbefale, kanskje? - Ola Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Har du malt skutesiden med en-komponent maling, bør du ihvertfall sjekke hva som skjer når du bruker spray-lakk utenpå denne. (har opplevd at det blir krakelering ved blanding av malingstyper). Jeg ville brukt malingen du allerede har, og som "passer" sammen med malingen på skroget. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
POL Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Jeg vil fraråde og bruke spraylakk utenpå "vanlig" maling. Har prøvt dette selv, og spraylakken løste opp den vanlige malingen (krakelerte). Måtte pusse ned det hele. Vil tro dette er spesielt aktuelt for deg i og med at den vanlige malingen som du har brukt er "fersk". I alle tilfeller ville jeg ha testet ut dette først. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 vanskelig å få sjablong heilt tett rundt bokstavene også med spray, så en svamp el å dytte maling på med, og maling i samme kvalitet, er mitt tips Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
littmild Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Skjær ut sjablonger i "klistremerke"-materiale og bruk svamp og en lite tynnet maling.. Et annet triks er å male på frihånd med hjelp av overhead, da er det lett å male ganske avansert selv for en amatør. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Det bedste er at få navnet lavet i folie - evt. farvet - og klæbe det på. Man kan finde steder på nettet der laver det og sende dem navnet som eps-fil eller billede og få folien tilsendt med posten. Helt enkelt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.