nilsarr Startet 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2012 Hei, jeg har en VP MD 21A i en Nidelv 24. År om annet får jeg en påminnelse om hvor dårlig jeg er til å vedlikeholde den... Årets problem er kjølingen (tror jeg). Temperaturmåleren går etter kort tid opp i det røde området, selv på tomgang. Sjøvannet ser ut til å gå gjennom systemet som det pleier. Jeg har også hatt av varmevekslerhuset og fjernet skitt på inntakssiden til varmeveksleren. Selve varmeveksleren satt så godt fast at jeg ikke turte å herje mer for å få den ut. Sjøvannssiden av v.v. er renset med sitronsyre og gjennomstrømming ser OK ut. Jeg har også spylt gjennom resten av sjøvannskretsen og fått ut noe dritt, men det har ikke vært tett noe sted. Impelleren er også skiftet. På ferskvannssiden har jeg hatt ute ferskvannspumpa siden jeg likevel hadde av v.v. VP-verkstedet i byen mente den var OK, så jeg valgte å ikke demontere den helt. Termostat er "kokt" på kjøkkenet og ser ut til å bevege seg som den skal. Begynner å åpne ved litt over 70 grader, fullt åpen ved rundt 83. Så jeg sitter fortsatt og lurer på hva som kan være galt, og hvordan jeg kan finne ut av det. Jeg har et par forslag selv: 1. Feil på temperaturgiveren. Men hvordan finner man ut det? 2. Ferskvannet sirkulerer ikke. Hvordan kan man sjekke at det gjør det? 3. Ferskvannet sirkulerer, men det er tett et sted. Jeg har også tenkt å kjøre systemrens på ferskvannssystemet, men jeg ønsker å være sikker på at vannet sirkulerer så jeg får spredd stoffet skikkelig rundt. Alle råd og tips mottas med takk. mvh Nils R Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Sjekk føleren først, ha ferdig oppvarmet vann på ca 85gr i en termokopp el. stikk sonden oppi og sjekk utslaget på måleren. hvis det bare går en ledning inn på føleren så må du legge en kabelbit mellom gjengene på føleren og til jord/ motoren. Er dette noe som plutselig har skjedd, eller har det kommet gradvis? Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Dette problemet hadde jeg også på min 21b.Renset det som var i forbindelse med kjølesystemet,men tempen gikk raskt opp til det kritiske pungt uansett.Stusset ettervert på at motoren egentlig ikke kjentes så varm ut som måleren ga intrykk av,så byttet tempføleren og alt ble normalt.Nå ligger tempen på 70-72 grader uansett belastning hos meg. Så prøv å bytt den,koster ikke all verden denne føleren,betalte 350,- orginalt hos volvo for min for 3 mnd siden. Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Takk for svar og råd. hanto1: det kom plutselig, men siden det skjedde på prøvetur etter å ha strammet kilereima som driver dynamo og vannpumpa, så tenkte jeg at noe inni var kaputt. Jeg har vært hos VP-forhandleren og kjøpt ny temp-føler, med opsjon på returnere den hvis det skulle vise seg at den gamle viser rett. Blir nok en tur i båten i kveld igjen da :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Glemte egentlig det beste rådet, kjenn med hånden på toppen og på kjølekappen. brenner du deg umiddelbart så er motoren på minst 85gr. Så høyt kommer man skjeldent på tomgang. Ved 60 gr kan man holde hånden der et par sek. Ta grytesesten hjemme. 3 gryter en med 60 gr. vann, en med 80 gr og en med 100 gr. kjenn så på yttersiden hver av grytene et par ganger så har du kalibret hånd-termometeret for resten av livet. Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Au! vil ikke brenne meg! Jeg har pakket vannkoker for kvelden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Status etter kvelden: Noen svar funnet, nye spørsmål dukker opp. Motoren viste seg å ikke gå så veldig varm. Etter en tur på sjøen var 68-69 grader det varmeste jeg fant på toppen tett inntil dysene. Jeg tok det da for gitt at temperaturgiveren var feil og byttet til den nye. Umiddelbart så det ut til at temp-måleren viste litt mindre, men det stemte ikke. Jeg skrudde til og med ut temp.giveren rett etter jeg hadde stoppet motoren og målte vanntemperaturen med termometer: 71 grader. Alt i skjønneste orden da, bortsett fra at instrumentet viser knallrødt. Neste spørsmål blir da: Hvorfor viser instrumentet rødt? Kan man kalibrere dette på noe vis? Er det bare å kjøpe et nytt? Temperaturgiveren er VDO, så jeg antar at det er en eller annen standard den følger. Hvordan kan man måle at den gir riktig "signal"? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Det kan være dårlig forbindelse fra batteri minus og frem til instrumenter,ofte omtalt som dårlig jording. Instrumentene har + forbindelse via startnøkkel og ofte en felles minuskabel fra batteri til alle instrumentene. I tillegg har du giverledninger. Enkel måte og finne ut om jording er dårlig er bare å ta en ledning og strekke fra batteri minuspol og opp til instrumentets minuskontakt. Vær sikker på at du kobler deg inn riktig så du ikke ødelegger noe. Orginalkabel trenger ikke tas av under koblingen. Hvis instrumentet nå viser lavere temp er den orginale kabelen dårlig koblet et sted, eller iret nesten av. Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Da har utviklingen tatt en annen retning og frustrasjonen nådd nye høyder :( Da jeg kom ut i båten i dag hadde mer enn 6 liter ferskvann med dyrebar systemrens forsvunnet. Mistanken gikk rett på varmeveksleren siden vannet sildret ut av eksosbendet og ikke andre steder på motoren. Fryktet at den ikke har tålt systemrens og fysisk herjing. Men, hjemme i garasjen er varmeveksleren tett og fin, det har ikke forsvunnet en dråpe på en time. Jeg sjekket selvfølgelig ikke om vannet kunne forsvinne noe annet sted etter at jeg hadde tatt av varmeveksleren, så det blir en strafferunde ut i båten i morgen for å verifisere. Jeg har bange anelser - kan det være feil på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Lenge siden siste oppdatering nå... lang historie for de som måtte være interessert. Først av alt: takk til medlemmer og venner i Lindås Båtforening som har kommet med råd, tips og hjelp med dette. Det viste seg at toppen var tæret i stykker slik at det var åpning mellom en kjølevannskanal og eksosen på sylinder 3. Dermed rant ferskvannet ganske kjapt ut der Årsaken til tæringen var at sjøvann hadde sprutet bort på toppen fra en lekkasje i eksosmanifolden. Denne hadde vært lappet tidligere men nå var hullet blitt større. På bilferie til Gøteborg ble brukt topp og pakningssett anskaffet. Eksosmanifold var ikke å finne til overkommelig pris i området vi var, så vi dro hjem uten denne. På vei hjem fant vi imidlertid en brukt på Finn. Det var ikke store avstikkeren fra ruta hjem, så vi stakk bortom for å se på den. Den så såpass OK ut at vi tok den med oss. Så, etter noen dager med renovering og skruing er motoren nå komplett igjen og prøvekjørt. Alt virker OK og temp-måleren viste til og med normal temperatur. Håper på at resten av sommeren blir problemfri Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Flott at du gav tråden en oppdatering, det er altfor mange tråder som en ikke får vite utfallet på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.